در برگ گونه E. microtheca بین تیمارهای مس با سطوح ۵ و ۲۰ میلیمول و گونه شاهد، از نظر میزان جذب عنصر کادمیوم اختلاف معنیداری وجود دارد، بهنحوی که در این سطوح میزان جذب نسبت به تیمار شاهد افزایش یافته است. و میزان جذب به شکل: سطح ۵ میلیمول> سطح ۲۰> تیمار شاهد= سطح ۱۰ میلیمول بوده است (جدول ۴-۲۱).
در ساقه گونه E. microtheca بین تیمارهای مس با سطوح ۱۰ و ۲۰ میلیمول و گونه شاهد، از نظر میزان جذب عنصر کادمیوم اختلاف معنیداری وجود دارد به اینصورت که میزان جذب با افزایش سطح مس افزایش یافته است و میزان جذب در تمامی سطوح به شکل: تیمار سطوح ۱۰ و ۲۰> تیمار شاهد= تیمار سطح ۵ میلیمول بوده است (جدول ۴-۲۱).
در ریشه گونه E. microtheca بین تیمارهای مس با سطوح ۱۰ و ۲۰ میلیمول و تیمار شاهد اختلاف معنیدار وجود دارد و میزان جذب در سطوح ۱۰ و ۲۰ میلیمول نسبت به تیمار شاهد افزایش یافته، در حالیکه میزان جذب در سطح ۵ میلیمول با جذب تیمار شاهد برابر بوده است و میزان جذب بهشکل: تیمار سطوح ۱۰ و ۲۰ میلیمول> تیمار شاهد= تیمار سطح ۵ میلیمول بوده است (جدول ۴-۲۱).
گونه E.camaldulensis
با توجه نتایج تجزیه واریانس داده ها میتوان گفت که در گونه E.camaldulensis با افزایش غلظت مس خاک تا سطح ۵ میلیمول، میزان جذب عنصر کادمیوم در ریشه و ساقه و برگ تفاوت معناداری نداشته است. این درحالی است که با افزایش غلظت مس خاک تا سطح ۱۰و۲۰ میلیمول، میزان جذب این اندامها تا حدی کاهش پیدا کرده است. بطوریکه با افزایش مس تا سطح ۱۰ میلیمول، روند جذب کادمیوم در اندام برگ E.camaldulensis کاهش یافته، در حالی که میزان جذب در ریشه بیشتر از برگ و میزان جذب در ساقه بیشتر از ریشه در سطح ۱۰ میلیمول است. همچنین تغییرات مس نیز باعث تغییرات جذب عنصر کادمیوم در سطح ۲۰ میلیمول میشود. بطوریکه بیشترین میزان جذب به ترتیب در برگ، ساقه و ریشه است. روند جذب کادمیوم به گونهای است که بیشترین میزان جذب عنصر کادمیوم در سطح ۵ میلیمول و بیشترین تفاوت در سطح ۱۰ میلیمول بوده است (جدول ۴-۲۱).
جدول (۴-۲۱) اثر تیمارهای مختلف مس بر تجمع عنصر کادمیوم (ppm) در اندامهای مختلف E.camaldulensis و E. microtheca

اندام

گونه

شاهد

مس (۵ میلیمول)

مس (۱۰ میلیمول)

مس (۲۰ میلیمول)

برگ

microtheca

۰۳/۱۵ b
(۳۹/۲)

۳۳/۲۳ a
(۹۳/۴)

۹۰/۱۳ b
(۶۶/۳)

۷۳/۱۶ ab
(۸۰/۲)

camaldulensis

۴۰/۱۳ ab
(۰۸/۴)

۱۳/۱۸ a
(۵۱/۲)

۸۴/۹ b
(۲۸/۱)

۸۱/۱۵ a
(۸۲/۱)

ساقه

microtheca

۷۳/۶ b
(۷۹/۱)

۷۷/۷ b
(۰۴/۲)

۳۱/۱۳ a
(۲۵/۴)

۲۳/۱۸ a
(۵۴/۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...