منابع پایان نامه ها – ۵) رعایت نظم و انضباط اداری، پشتکار و جدیّت در کار – 8 |
۲) حذف سایر روش های جذب نیرو و محدودسازی استخدامهای مادامالعمر
۳) متکی شدن ادامه مسیر خدمتی بر رضایت از خدمات مستخدم و توسعه قابلیت های فردی
۴) افزایش نسبی پرداختها و جبران خدمات از طریق فوقالعاده مخصوص با اختیار وزیر یا بالاترین مقام اجرایی
۵) امکان جذب و نگهداری کارکنان توانمند، کارآمد و متخصص
۶) امکان ارائه خدمات کارکنان غیررسمی در بخش غیردولتی با احتساب سوابق بخش غیردولتی برای بازنشستگی
۷) افزایش امکان جا به جایی و تحرک شغلی و سازمانی
بند دوم:ویژگیهای استخدام پیمانی
میتوان در چند مورد نکات و ویژگیهای استخدام پیمانی که از اهمیت بیشتری برخودار میباشند را با توجه به آئیننامه استخدام پیمانی موضوع تصویب نامۀ شمارۀ ۲۹۹۸۱ ق ۲۷۰۲۶ مورخ ۲۴/۶/۱۳۸۱ و ۳۴۸۸۳/ق ۲۸۵۱۹ هـ مورخ ۲۴/۶/۸۲ هیئت وزیران و نیز آخرین اصلاحات آن که در شماره ۲۸۵۷۶ ق ۳۱۶۵۷ هـ مورخ ۱۰/۵/۱۳۸۴، ذکر کرد.
۱) کلیه ضوابط و مقررات اداری و استخدامی در زمینه ورود به خدمت، آموزش، ارزشیابی، طبقه بندی مشاغل، ارتقاء، انتصاب و سایر موارد در مورد مستخدمین رسمی عیناً در مورد مستخدمین پیمانی ملاک عمل میباشد (به استثنای موارد مطرح در آیین نامه استخدام پیمانی)
۲) بر اساس تبصره ۲ ماده۱۰ این آیین نامه افزایش حقوق و فوقالعاده مستخدمین پیمانی تا ۴۰% درصد نسبت به مستخدمین رسمی با اختیار وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی و بین ۴۰ تا ۶۰ درصد با تصویب مرکب از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزیر اقتصاد و دارایی یا نمایندگان تام الاختیار آن ها
۳) مأموریت مستخدم پیمانی و اعزام آنان برای طی دوره های آموزشی یا کارآموزی داخل یا خارج از کشور و یا مأموریت به سایر دستگاههای متناسب با مدت قرارداد آنان همانند مقررات و ضوابط مستخدمان رسمی
۴) استخدام به صورت پیمانی صرفاً از طریق امتحان یا مسابقه و گزینش بر طبق ضوابط و مقررات مورد عمل در مورد استخدام رسمی صورت خواهد پذیرفت.
۵) افراد پیمانی چنانچه در مناطق محروم موضوع تصویب نامه شماره ۴۸۹۵۲ ق.م ۲۵۷۸۴ هـ مورخ ۱۱/۹/۱۳۸۰ و اصلاحات بعدی آن به مدت ده سال تعهد خدمتی به عمل آورند و در پایان و در صورت رضایت از خدمت آنان می توانند به استخدام رسمی آزمایشی درآیند.
۶) بلامانع بودن انتقال و مأموریت مستخدمین پیمانی تا پایان قرارداد به سایر دستگاهها
۷) احتساب کلیه سوابق آن ها در بخش دولتی و خصوصی از نظر بیمه و بازنشستگی از طریق صندوق تأمین اجتماعی بلامانع است.
۸) ایجاد تکلیف برای کلیه دستگاهها و او شرکتهای دولتی برای تأمین نیروی انسانی خود از طریق استخدام موقت (با بهره گرفتن از مقررات استخدام پیمانی به استثنای دستگاههایی که مقررات خاص آن ها حسب قانون میباشد.)
۹) اوقات کار و تعطیلات مستخدمین پیمانی همانند مستخدمین رسمی است.
۱۰) پرداخت پاداش پایان خدمت به مستخدمین پیمانی نظیر مستخدمین رسمی است.
۱۱) حداقل سن برای ورود به خدمت و مشاغل رسمی ۲۰ و حداکثر ۴۰ سال میباشد ولی در مورد مستخدمین پیمانی حداقل ۲۰ و در انتهای قراداد استخدامی نباید از ۶۵ سال و برای مشاغل تخصصی از ۷۰ سال تجاوز کند.
۱۲) حذف قرارداد استخدام پیمانی ۱ تا ۳ سال میباشد و تمدید آن در صورت وجود اعتبار و رضایت از خدمات مستخدم و طی دوره های آموزشی مربوط برای ارتقای سطح علمی و توانمندی و جلب رضایت مدیران زیربط و ارباب رجوع به طور موقت با رعایت قوانین و مقررات زیربط بلامانع خواهد بود.
۱۳) فسخ قرارداد توسط هریک از طرفین قرارداد با یکماه اعلام قبلی امکان پذیر خواهد بود.
۱۴) مستخدمین پیمانی می توانند با موافقت دستگاه استخدام کننده از مرخصی بدون حقوق و حداکثر به میزان مدت قرارداد استفاده نمایند. این مدت جزء سوابق خدمت و تجربه محسوب نمیگردد و مجوز استخدام افراد یاد شده در مدت مرخصی بدون حقوق حفظ خواهد شد.
۱۵) بانوان مستخدم پیمانی در صورت موافقت دستگاه مربوط می توانند از خدمت نیمه وقت استفاده نمایند.(زلفی گل، ۱۳۸۸، ص۱۵)
گفتاردوم:فرایند تمدید قراردادپیمانی
به موجب ماده ۳آییننامه استخدامی و نیز ماده ۵ از دستورالعمل اجرایی این آیین نامه مدت قرارداد ۱ سال تا ۳ سال بوده که تمدید آن با رعایت قوانین و مقررات بلامانع است. در این قسمت به ذکر شرایط تمدید قرارداد و نیز فرایند آن میپردازیم.
بند اول:شرایط تمدید قرارداد
۱) جلب رضایت ارباب رجوع به منظور بررسی مشکلات و پاسخگویی در چارچوب طرح تکریممردم،عدم تجاوز نارضایتی از مستخدمین پیمانی از ۱۰% مراجعین، بیش از دو بار اخطار کتبی یا یک بار توبیخ با درج در پرونده
۲) عدم تخلف اداری
۳) عدم سوء سابقه در طول دوران قرارداد (نظیر مصادیق فساد)
۴) اعلام نیاز مدیریت و امر مبتنی بر نیاز به تداوم خدمت
۵) کسب امتیازات لازم عوامل و معیارهای امتیاز آور موضوع بند «ب» ضوابط تمدید قرارداد به شرح زیر:
الف) ۵۰ امتیاز (درصد) برای تمدید قرارداد یک ساله
ب) ۶۰ امتیاز (درصد) برای تمدید قرارداد دو ساله
ج) ۷۵ امتیاز (درصد) برای تمدید قرارداد سه ساله
عوامل و معیارهای امتیازات
۱) رضایت ارباب رجوع:
– به ازاء هر یک درصد رضایت مراجعین یک امتیاز حداکثر ۲۰ امتیاز
– نبود شکایت در پرونده ۱۰ امتیاز منظور میگردد.
۲) تشویق
– به ازاء هر تشویق توسط رئیس بلافصل ۳ امتیاز
– به ازاء هر تشویق توسط رئیس یا سرپرست بالاتر ۴ امتیاز
– به ازاء هر تشویق توسط مدیران سطح بالاتر ۵ امتیاز
– حداکثر امتیاز تشویق سطوح ذکر شده در مجموع ۱۰ میباشد.
۳) ارزشیابی کیفی و کمی خدمات
– به ازاء هر امتیاز بر اساس فرمهای ارزشیابی عملکرد ۲ امتیاز تا سقف ۲۰ امتیاز (این امتیاز بعد از امتیاز ۲۰ اولیه ارزشیابی قابل محاسبه است)
۴) آموزش
– به ازاء هر ۵ ساعت آموزش، شرکت در سیمنارها، همایشهای آموزشی و تخصصی طبق ضوابط و برنامه مصوب آموزش در چارچوب نظام آموزش کارکنان دولت ۴ امتیاز، حداکثر ۲۰ امتیاز (مشروط بر این که دوره منجر به اخذ مدرک تحصیلی و یا مدرک معادل شود)
۵) رعایت نظم و انضباط اداری، پشتکار و جدیّت در کار
– حضور به موقع در محل کار
– حضور فعال در جلسات
– انجام به موقع وظایف
– جلوگیری از تعویق در کار و نظایر آن
– پیگری امور محوله تا حصول نتیجه
– اجرای سریع دستورات
– با نظر مدیر واحد مربوطه حداکثر ۱۰ امتیاز
۶) کوشش برای افزایش معلومات و مهارت های شغلی
– ارائه مقالات و یا ترجمه مطالب علمی و تخصصی مربوط به شغل مورد تصدی
– مطالعه مستمر کتب، نشریات و بولتنهای علمی و فنی مربوطه به شغل مورد تصدی
– توسعه و بهروزآوردن دانسته های شغلی مورد تصدی به موازات پیشرفتهای علمی وفنی
– تلاش در جهت کسب مهارت های شغلی
– تلاش برای افزایش تجربه های حرفهای
– با نظر واحد مربوط حداکثر ۱۰ امتیاز
۷) ارائه پیشنهادهای ارزنده
– پیشنهادهایی که منجر به کاهش زمان انجام و مراحل کار میگردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:51:00 ب.ظ ]
|