فوتسال ورزش هیجان انگیز و باتحرکى است که همانند فوتبال طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. بازیکنان فوتسال با توجه به ماهیت این ورزش و محیطى که بازى در آن انجام مى شود، ویژگى هاىجسمانى خاصى دارند. این بازیکنان براى دستیابى به اوج اجراى ورزشى مجبور به بالا بردن سطح هماهنگى، استقامت، قدرت، توان. چابکى و سرعت هستند. بیشتر دانشمندان علوم ورزشى و مربیان اعتقاد دارند سطح بالاى آمادگى هوازى، پیش نیازى براى عملکرد بى هوازى بالا هنگام فعالیت­هاى متناوب طولانى مانند فوتسال است. به همین دلیل ورزشکاران این رشته­ها، معمولاً هنگام تمرین­هاى پیش از فصل مسابقه، ازفعالیت­هاى استقامتى طولانى مدت براى بهبود توان هوازى استفاده مى کنند. در حقیقت، ماهیت بازى فوتسال ایجاب مى کند بازیکنان، آمادگى هوازى بالایى داشته باشند که این ویژگى اگر با راهبردهاى مناسب بازى همراه شود، خستگى را به تأخیر مى اندازد.
از آنجایی که ساختار بدنی و خصوصیات آنتروپومتریکی و ویژگی­های فیزیولوژیکی و زیست حرکتی موجب اجرای بهینه و مطلوب حرکات ورزشی موثر می­شوند، لذا شناخت این عوامل برای مربیان ورزشی یک امر ضروری می­باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

امروزه فرایند قهرمانی بر اساس حدس و گمان نیست. در اکثر کشور­ها انتخاب قهرمانان از سنین پایه و بر اساس الگوی علمی انجام می­گیرد. در این خصوص هدف غائی کسب مقام و مدال­های برتر جهان است.
فرایند کشف ورزشکاران با استعداد، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش مطرح می­باشد. لذا در ورزش به عنوان یک هنر، کشف افراد بااستعداد و انتخاب آن­ها در سنین پایین، سپس هدایت، کنترل و ارزیابی آن­ها در صعود به بالاترین سطح از مهارت اهمیت زیادی دارد.
در صورتی که با مطالعه و تحقیق روش­های مختلف، روش موثر و کارآمدی در تعیین ورزشکار بهتر و گزینش افراد با استعداد یافت شود، می ­تواند از نظر فعالیت­های ورزشی و حتی اقتصادی بسیار مهم و مفید باشد. اخیراً در تعدادی از پژوهش­ها نسبت انگشت دوم به چهارم به عنوان روشی جهت استعدادیابی و پیشگویی مهارت ورزشکاران بیان شده است.
۲٫۱٫ بیان مساله
فرایند کشف ورزشکاران با استعداد از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش قهرمانی مطرح می‌باشد. دستیابی به سطوح بالای نخبگی در ورزش، فرایندی بسیار پیچیده است که نیازمند شناسایی و گزینش افراد با استعداد و برخوردار از ویژگی‌­های جسمانی، مهارتی و رفتاری خاص می‌باشد (آقا علی نژاد، ۱۳۸۰).
از آن جا که کشف و شناسایی افراد مستعد یکی از سخت­ترین مراحل فرایند استعدادیابی محسوب می­ شود، به همین خاطر از بدو پیدایش استعدادیابی از بلوک شرق اروپا تا به کنون پژوهشگران علوم ورزشی و مربیان استعدادیاب در پی شناخت معیار­ها و شاخص­ های مورد نظر افراد مستعد در ورزش بوده ­اند که در این رابطه می­توان به شاخص­ های پیکرسنجی، ترکیب بدنی، بیوانرژیکی، زیست حرکتی ویژه هر رشته ورزشی و وجود نورم­های خاص آن اشاره کرد (بیاتی و همکاران، ۱۳۹۰، فرامرزی و همکاران، ۱۳۸۹، میرزایی و صادقی، ۱۳۸۸، آقا علی نژاد و همکاران ، ۲۰۱۰-بیاتی و همکاران، ۲۰۱۰). هم­چنین، با پیشرفت تکنولوژی در کشور­های پیشرفته از آزمون­های ژنتیک برای کشف افراد مستعد بهره می­گیرند. با این حال، هنوز پژوهشگران بر سر این موضوع که از کدام شاخص ­ها و در چه مرحله از فرایند استعدادیابی بهره گیرند، توافق نظر ندارند، ولی مشخص است که ویژگی­های مورد بررسی باید دارای پیش زمینه وراثتی و باثبات بوده، در عین حا!ل نحوه ارزیابی آن­ها ساده، کم هزینه و نیاز به داشتن تجهیزات خاص نداشته باشد. در این راستا مطالعات گسترده برای کشف شاخص­ های نوین که پیشگوی قوی برای استعدادیابی ورزشی باشد، هم­چنان ادامه دارد.
به تازگی پژوهش­هایی نسبت طول انگشت دوم به انگشت چهارم (۲D: 4D)[1] دست را به­عنوان یک پیش بینی کننده قوی و شاخصی قدرتمند برای استعداد و توانایی ورزشی معرفی کرده ­اند (مهدی زاده و همکاران، ‌۱۳۹۰، منینگ و همکاران، ۲۰۱۰، ووراسک و همکاران، ۲۰۱۰). نسبت ۲D: 4D به­عنوان یک شاخص در معرض بودن به اندروژن­ها در دوره جنینی می­باشد، به گونه ­ای که نسبت ۲D: 4D بازتابی از سطوح بالاتر تستوتسترون به نسبت استروژن در رحم می­باشد، به این معنا که مردان به طور میانگین نسبت ۲D: 4D پایین­تری به نسبت زنان دارا می­باشند (منینگ و همکاران، ۲۰۰۰، پیترز و همکاران، ۲۰۱۳). این اختلاف جنسیتی حداقل تا اوایل هفته­ نهم زندگی جنینی برقرار است (مالاس و همکاران، ۲۰۰۶) و در کودکان هم وجود دارد (منینگ و همکاران، ۲۰۰۴) و با بلوغ خیلی کم تحت تاثیر قرار می­گیرد. در حقیقت مطالعات طولی نشان داده­اند نسبت ۲D: 4D با رشد کودکان نسبتا ثابت باقی می­ماند که نشان می­دهد نسبت ۲D: 4D کودکان با نسبت ۲D: 4D در اواخر نوجوانی و اوایل دوران بزرگسالی مرتبط است و ثابت باقی می­ماند (مک اینتایر و همکاران، ۲۰۰۵، تریورز و همکاران، ۲۰۰۶).
شواهدی وجود دارد مبنی بر این که نسبت ۲D: 4D زنان در طول دوره­ قاعدگی به دلیل تغییرات بافت­های نرم نوسان دارد (مایهیو و همکاران، ۲۰۰۷). گزارش شده نسبت ۲D: 4D به گونه­ منفی با نسبت بین تستوسترون به استروژن مایع آمونیون[۲] همبستگی دارد (لاتچمایا و همکاران، ۲۰۰۴) و این نسبت به گونه­ مثبتی با عدم حساسیت به تستوسترون که به­ وسیله­ ساختار ژن گیرنده­ اندروژن­ها اندازه ­گیری می­ شود، همبستگی دارد (منینگ و همکاران، ۲۰۰۳).
مطالعات زیادی همبستگی­هایی بین نسبت ۲D: 4D و انواع وضعیت­های فیزیولوژیکی و روان شناختی از جمله میزان باروری، توانایی­های ورزشی، خطر چاقی و بیماری قلبی، رفتار­های اجتماعی و تمایلات جنسی پیدا کرده ­اند(منینگ و همکاران، ۲۰۰۰، فینک و همکاران، ۲۰۰۶، منینگ، ۲۰۱۱، ژنگ و چون، ۲۰۱۱). گزارش شده نسبت ۲D: 4D به گونه­ منفی با عملکرد فوتبال (موگان و علیجانی، ۱۳۸۴)، اسکی (منینگ، ۲۰۰۲)، قایقرانی بادبانی (کیلداف و کمپبل، ۲۰۰۷) در مردان و عملکرد فوتبال، راگبی و بسکتبال در مردان و زنان (تستر و کمپبل، ۲۰۰۷) و عملکرد زنان در تعدادی از رشته­ های ورزشی ارتباط دارد (پوکریوکا و همکاران، ۲۰۰۵، پائول و همکاران، ۲۰۰۶). به علاوه نسبت ۲D: 4D به گونه­ منفی با جنبه­ های متفاوتی از آمادگی جسمانی در هر دوی مردان و زنان همبستگی دارد (هونکور و همکاران، ۲۰۰۶).
بازیکنان حرفه­ای به طور قابل توجهی نسبت ۲D: 4D پایین تری (به دست آمده از دست چپ و راست) در مقایسه با گروه کنترل داشتند. بازیکنان بین المللی به طور قابل توجهی میانگین نسبت ۲D: 4D پایین تری از بازیکنان غیر بین المللی دارند. این نسبت رابطه منفی با توانایی­های جسمانی در ورزش­هایی دارد که مانند اسکی، فوتبال، دوی استقامت و نیمه استقامت، وابسته به سیستم قلبی عروقی کارآمد هستند.
مانینگ و تیلور (۲۰۰۱)، با بررسی فقط مرد­ها نشان دادند که نسبت پایین ۲D: 4D با عملکرد بالا در یک نمونه آماتور از بسیاری از ورزش­ها و نمونه ­ای از فوتبالیست­های حرفه­ای رابطه دارد.
عملکرد عالی ورزشکاران ممکن است ناشی از ویژگی­هایی مانند سیستم­های قلبی عروقی کارا، توانایی­های دیداری- فضایی، آمادگی جسمانی بالا و حس رقابت جویی در تمرینات باشد که می ­تواند به­وسیله­ سطوح بالای آندروژن­های دوران جنینی بهبود یابد (علیجانی، ۱۳۸۴). در برخی مطالعات، این ارتباط در زنان تنها برای نسبت ۲D: 4D دست چپ و نه برای نسبت ۲D: 4D دست راست و برای مردان عکس این معنادار بوده است. مطالعات دیگر ارتباط معناداری تنها در مردان پیدا کردند و نه برای زنان(لانگمن و همکاران، ۲۰۱۲، ژائو و همکاران، ۲۰۱۲) و برخی دیگر از مطالعات تنها ارتباط معنادار را در زنان پیدا کردند و نه برای مردان (ووراسک و همکاران، ۲۰۱۰). با این حال، در بسیاری از مطالعات توانایی­های ورزشی به گونه­ عینی اندازه ­گیری نشده و تنها بر اساس اطلاعات گزارش شده به وسیله­ خود آزمودنی­ها بوده است(تستر و کمپبل، ۲۰۰۷، پائول و همکاران، ۲۰۰۶). اگرچه برخی از نتایج هم اغلب چالش برانگیز و مبتنی بر اندازه­ اثر پایین بوده ­اند. به علاوه خیلی از مطالعات منتشر یافته در مورد توانایی­های ورزشی و نسبت انگشت دوم به چهارم بر یک جنبه از آمادگی جسمانی تمرکز کرده ­اند (بیش­تر بر قدرت ایستا با اندازه ­گیری قدرت پنجه دست) (ژائو و همکاران، ۲۰۱۲، ون آندرس، ۲۰۰۷)، ولی بررسی جامع و عینی از پارامتر­های آمادگی حرکتی و آمادگی مرتبط با سلامت و ارتباط آن­ها با نسبت ۲D: 4D دست خیلی محدود می­باشد (پیترز و همکاران، ۲۰۱۳).
در ایران در رشته فوتبال و فوتسال در زنان هنوز تحقیقی صورت نگرفته است. بنابراین با توجه به موارد گفته شده بر آن آمدم تا ابتدا نیمرخ ویژگی­های پیکری، فیزیولوژیکی و زیست حرکتی را بررسی و سپس ارتباط این عوامل را با نسبت ۲D: 4D دست ارزیابی کنیم. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی نیمرخ ویژگی­های پیکری، فیزیولوژیکی، زیست حرکتی و ارتباط آن با نسبت ۲D: 4D دست در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه می­باشد.
۳٫۱٫ اهمیت موضوع پژوهش و انگیزه انتخاب آن
فرایند کشف ورزشکاران با استعداد از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروزه در ورزش قهرمانی مطرح می‌باشد. دستیابی به سطوح بالای نخبگی در ورزش، فرایندی بسیار پیچیده است که نیازمند شناسایی و گزینش افراد با استعداد و برخوردار از ویژگی‌­های جسمانی، مهارتی و رفتاری خاص می‌باشد. در بسیاری از کشور­ها و از جمله ایران، شرکت جوانان در یک ورزش خاص بیشتر بر پایه­ سنت، آرزو­ها و علایق فردی استوار است که به محبوبیت آن ورزش، فشار والدین، تخصص معلمان مدارس و نیز امکانات موجود ورزش مورد نظر بستگی دارد (آقا علی نژاد، ۱۳۸۰). فرایند استعدادیابی و یا به گفته­ی برخی از صاحب‌نظران غربال کردن ورزشکاران، روشی است که امروزه در بیش­تر کشور­ها استفاده می­ شود. متخصصین علوم ورزشی عقیده دارند بدون درنظر گرفتن برخی ویژگی‌­های ذاتی ورزشکار در شروع زندگی ورزشی او، امکان موفقیت در ورزش غیرممکن و یا محدود می­ شود. با این حال، وجود محیط مناسب و علاقه و انگیزه­ ورزشکار نیز از جمله عوامل اثرگذار بر موفقیت ورزشکاران است (آقا علی نژاد، ۱۳۸۰). کشف و شناسایی افراد مستعد یکی از سخت­ترین مراحل فرایند استعدادیابی محسوب می­ شود، به همین خاطر از بدو پیدایش استعدادیابی از بلوک شرق اروپا تا به کنون پژوهشگران علوم ورزشی و مربیان استعدادیاب در پی شناخت معیار­ها و شاخص­ های مورد نظر افراد مستعد در ورزش می­باشند که در این رابطه می­توان به شاخص­ های پیکری، ترکیب بدنی، بیوانرژیکی، زیست حرکتی ویژه هر رشته ورزشی و وجود نورم­های خاص آن اشاره کرد. هم­چنین هنوز پژوهشگران بر سر این موضوع که از کدام شاخص ­ها و در چه مرحله از فرایند استعدادیابی بهره گیرند، توافق نظر ندارند، ولی مشخص است که ویژگی­های مورد بررسی باید دارای پیش زمینه وراثتی و باثبات بوده، در حین حال نحوه ارزیابی آن­ها ساده، کم هزینه و نیاز به داشتن تجهیزات خاص نداشته باشد. براین اساس، پژوهش حاضر در تلاش است تا به بررسی نیمرخ ویژگی­های پیکرسنجی، فیزیولوژیکی، زیست حرکتی و ارتباط آن با نسبت ۲D: 4D دست در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیر نخبه بپردازد.
۴٫۱٫ هدف­های پژوهش
۱٫۴٫۱٫ هدف اصلی
رابطه نسبت ۲D: 4D دست با ویژگی­های پیکرسنجی، فیزیولوژیکی و زیست حرکتی بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیر نخبه
۲٫۴٫۱٫ هدف­های فرعی

    • تعیین رابطه بین نسبت ۲D: 4D دست بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیر نخبه.
    • تعیین رابطه بین ویژگی­های پیکرسنجی (قد، وزن و درصد چربی) با نسبت ۲D: 4D دست بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیر نخبه.
    • تعیین رابطه بین ویژگی­های فیزیولوژیکی (توان هوازی و توان بی هوازی) با نسبت
      ۲D: 4D دست بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیر نخبه.
    • تعیین رابطه بین ویژگی­های زیست حرکتی (سرعت دویدن، چابکی، انعطاف پذیری، استقامت عضلانی، قدرت عضلانی جلو ران و پشت ران) با نسبت ۲D: 4D دست بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیر نخبه.

۵٫۱٫ سوال­های پژوهش

    • آیا بین ۲D: 4D دست راست در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه تفاوت معناداری وجود دارد؟
    • آیا بین ۲D: 4D دست چپ در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه تفاوت معنی داری وجود ندارد؟
    • آیا بین ۲D: 4D دست راست با ویژگی­های پیکرسنجی و ترکیب بدنی در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه ارتباط معنی داری وجود ندارد؟
    • آیا بین ۲D: 4D دست چپ با ویژگی­های پیکرسنجی و ترکیب بدنی در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه ارتباط معنی داری وجود ندارد؟
    • آیا بین ۲D: 4D دست راست با ویژگی­های فیزیولوژیکی در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه ارتباط معنی داری وجود ندارد؟
    • آیا بین ۲D: 4D دست چپ با ویژگی­های فیزیولوژیکی در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه ارتباط معنی داری وجود ندارد؟
    • آیا بین ۲D: 4D دست راست با ویژگی­های زیست حرکتی در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه ارتباط معنی داری وجود ندارد؟
    • آیا بین ۲D: 4D دست چپ با ویژگی­های زیست حرکتی در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه ارتباط معنی داری وجود ندارد؟

۶٫۱٫ فرضیه ­های پژوهش
فرضیه اول
بین ۲D: 4D در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه تفاوت معناداری وجود دارد.
خرده فرض اول: بین ۲D: 4D دست راست در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه تفاوت معناداری وجود دارد.
خرده فرض دوم: بین ۲D: 4D دست چپ در بازیکنان فوتسال زن نخبه و غیرنخبه تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرضیه دوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...