پایان نامه کارشناسی ارشد : منابع پایان نامه با موضوع امکانسنجی استقرار سیستم مدیریت اطلاعات در … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
داده[۲۴]
داده ها شامل واقعیتها و اشکالی هستند که برای کاربر، بیمعنی می باشند. وقتی که این داده ها پردازش شدند تبدیل به اطلاعات می گردند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
اطلاعات
اطلاعات، داده های پردازش شده یا داده هایی با معنی می باشند. تبدیل داده ها به اطلاعات توسط یک پردازنده اطلاعات انجام می شود. پردازنده اطلاعات یکی از عناصر کلیدی سیستم ادراکی است. پردازنده اطلاعات می تواند شامل عناصر رایانهای، عناصر غیر رایانهای یا ترکیبی از آن دو باشد (مک لوید، ۱۳۷۸).
سیستم های اطلاعاتی
سیستم اطلاعاتی، سیستمی مبتنی بر رایانه است که تحت کنترل مستقیم یک مدیر یا کاربر بوده و اطلاعاتی به روز را درباره شرایط داخلی و خارجی سازمان و مخاطبان آن، برای ایشان فراهم می سازد (واتسون، ۱۳۸۵).
مدیریت اطلاعات
منظور از مدیریت اطلاعات، ارتقاء کارآیی سازمان از طریق تقویت توانایی های آن برای برآورد نیازهای درونی و برونی آن در یک وضعیت فعال و پویا و تثبیت شده است (صرافی زاده و علی پناهی، ۱۳۸۰).
پایگاه داده
نرم افزاری که یکپارچگی منطقی را در پرونده ها بصورت آشکار و یا پنهان ایجاد و حفظ می کند، سیستم مدیریت پایگاه داده نامیده می شود.
متخصصان شبکه
مدیر شبکه، مدیرکارشناس در زمینه تخصصی ارتباطات و اطلاعات است وسخت افزار و نرم افزار مورد نیاز را پیشنهاد می دهد (مک لوید، ۱۳۷۸).
مدیران
مدیران اشخاصی هستند که یا در مدارس با توجه به شاخصه های تعریف شده مشخص، اقدام به مدیریت بر مدرسه می کنند و یا افرادی هستند که در سطح منطقه و به صورت ستادی به مدیریت افراد و عوامل زیر مجموعه خود می پردازند، بدیهی است که مجموعه کادر مدیریتی مدارس و معاونان مربوطه در پژوهش جاری مورد نظر خواهند بود.
معلمان
افرادی که با شرایط مشخص و تعریف شده مورد نظر وزارت آموزش و پرورش مبادرت به تعلیم و تربیت دانش آموزان کرده و بطور مستقیم با ایشان در ارتباط و تعامل می باشند.
امکان سنجی
امکان سنجی پژوهشی است که اطلاعات اولیه راجع به قابلیت ها و موفقیت ایده های کاری را در شرایط محیطی بدست می آورد. چنین مطالعه ای به امکان پیاده سازی طرح در پرتو شرایط موجود و عوامل باز دارنده توجه دارد. در کل امکان سنجی فرصت های موجود را مورد بررسی قرار می دهد و بهترین مسیر برای ایده یا طرح را انتخاب می کند تا پیاده سازی ایده مورد نظر امکان پذیر گردد (رهنورد، ۱۳۸۳).
فصل دوم
(ادبیات و پیشینه تحقیق)
مقدمه
ترمینولوژی[۲۵]یا همان واژه شناسی جزئی از مباحثی است که در این فصل بدان پرداخته شده است. بررسی واژگان بکار رفته در پژوهش و پرداختن به مفاهیم مورد نظر، نگاه جامع به ادبیات بکارگیری شده را نمایان می سازد. اساساً جهت نیل به تحقیقات عملی و کاربردی لازمه هایی را نیاز دارد که مبانی نظری و تئوریک یکی از این لازمه ها را شامل می شود. با طرح مسائل نظری و شرح و بسط اینگونه مفاهیم راه برای تحقیقات کاربردی و عملی هموار خواهد شد. نحوه توضیح مسائل مورد نظر و اولویت بندی آنان نیز جهت منطقی نمودن پژوهش، گام حساس و حائز اهمیتی خواهد بود. لذا سعی محقق بر این بوده است که واژگان و مفاهیم مورد نظر را بصورت پلکانی از آسان به مشکل و از ساده به ترکیبی با رعایت اهمیت مطلب بنحوی بیان کند که ضمن حفظ انسجام مطالب، مخاطب با پیگیری بحث از ابتدا، دچار خلأ مفهومی نگردیده و در فصول آتی هر کجا که واژهایی بصورت تخصصی بکار رفته است، مفهوم و مصادیق آن قبلاً از نظر گذشته باشد. در انتهای فصل نیز ضمن مروری بر پیشینه تحقیق، ابتدا تحقیقات مرتبط و بعضاً مشابه داخلی با ذکر توضیحی اجمالی و نتایج بدست آمده بصورت کاملاً فشرده و خلاصه صرفاً جهت باز شدن مطلب آمده است که بدیهی است با ذکر منابع مختص آن در فهرست منابع، میتوان با رجوع به اصل پیشینه و تحقیقات مذبور، آنها را مشاهده و مطالعه نمود. پیشینه ها با رعایت ترتیب سال تحقیق از قدیم به جدید تنظیم شده اند. در خصوص پیشینه های خارجی نیز رعایت تمام مطالب مربوط لحاظ گردیده است.در پایان ذکر این نکته ضروری است که همانگونه که گفته شد سعی گردیده با رعایت ترتیب مطالعه سلسله مطالب فصل در پایان ابهامات احتمالی در خصوص موضوع پژوهش در اذهان مخاطب وجود نداشته باشد.
تعریف سیستم
سیستم مجموعه ای از اجزای مُجزا و متعامل که برای رسیدن به یک هدف مشخص و مشترک با یکدیگر همکاری دارند، تعریف می شود (برتالنفی، ۱۳۶۶)، بنابراین می توان گفت:
هر سیستم دارای مجموعه ای از اجزاء یا مؤلفه های تشکیل دهنده است؛ چنانچه این اجزاء وجود نداشته باشد سیستم وجود نخواهد داشت.
اجزای یک سیستم باید با یکدیگر مرتبط باشند؛ اگر میان اجزایی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ارتباطی وجود نداشته باشد و بین آنها وحدتی حاصل نشود، سیستم نمی تواند کار کند. تمامی اجزای یک سیستم برای رسیدن به یک هدف مشخص و مشترک با هم همکاری می کنند؛ هدفِ مشترک، مسیر فعالیتها را مشخص می کند. بین اجزاء یا عناصر یک سیستم تعامل وجود دارد؛ تعامل نوعی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری است. این ارتباط دو سویه دلالت بر آن دارد که تغییر در سایر عناصر و در نتیجه تغییر در هدف سیستم می شود. همه عناصر یا اجزای سیستم با یکدیگر مشابه نیستند؛ به عبارت دیگر عناصر تشکیل دهنده یک سیستم ویژگی ها و کارکردهای متفاوت دارند و این تفاوتها برای یک سیستم ضروری است. هر یک از عناصر وظیفه خاصی را بر عهده دارند؛ بنابراین در سیستم، تخصصی بودن اجزاء اهمیت دارد (نوروزی، ۱۳۹۰).
مفهوم سیستم ها
سیستم، گروهی از عناصر می باشد که به دلیل خواسته مشترک و رسیدن به یک هدف، با هم ترکیب می شوند. برای مثال در یک مرکز اطلاعاتی؛ منابع انسانی، رایانه ای و اطلاعاتی برای رسیدن به هدف مشترک که همان ارائه اطلاعات به کارکنان یا مدیران آن مؤسسه است با هم ترکیب می شوند. در هر سیستمی پنج عنصر درونداد، برونداد، تبدیل، مکانیسم کنترل و در نهایت اهداف وجود دارند بطوریکه حرکت سیستم بصورتی است که درونداد به برونداد، تبدیل می شود. در این میان مکانیسم کنترل، فرایند تبدیل را برای اطمینان از رسیدن به اهداف سیستم، زیر نظر قرار می دهد. مکانیسم کنترل توسط حلقه بازخورد به جریان منابع متصل می شود و حلقه بازخورد اطلاعات را از برونداد سیستم کسب کرده و آن را برای مکانیسم کنترل، قابل دسترسی قرار می دهد. مکانیسم کنترل، علائم بازخورد را با اهداف تطبیق داده و منجر به بروز علائمی به عنصر درونداد می شود و تا زمانیکه که سیستم لازم دارد عملیات آن را تغییر می دهد (مک لوید، ۱۳۷۸).
سیستم را می توان به عنوان مجموعه ای از عناصر که با هم روابط متقابل دارند تعریف کرد. رابطه متقابل به این معناست که عناصر الف در روابط ب شرکت می کنند به طوریکه رفتار یک عنصر الف در ب با رفتارش در رابطه دیگر ب۲، متفاوت است. اگر رفتارها در الف و ب متفاوت نباشند، هیچ اندرکنشی وجود ندارد (برتالنفی، ۱۳۶۶).
انواع سیستم ها
سیستم ها را می توان به شیوه های گوناگونی دسته بندی کرد؛ برای مثال می توان دو نوع سیستم طبیعی و مصنوعی را شناسایی کرد. سیستم های طبیعی به طور طبیعی وجود دارند (مانند منظومه شمسی و اکو سیستم دریا)، در حالیکه سیستم های مصنوعی را انسان می سازد (مانند رایانه، اتومبیل). البته می توان سیستم های ترکیبی را نیز شناسایی کرد که در ساختار آنها سیستم های طبیعی و مصنوعی با یکدیگر ادغام شده است (مانند کارخانه تولید برق با بهره گیری از نیروی آب) (نوروزی، ۱۳۹۰).
سیستم ها دارای سه جنبه اصلی هستند: جنبه اول هدف سیستم است؛ هدف به فعالیتهای سیستم جهت می دهد و آن را معنی دار می کند. جنبه دوم محتوای سیستم است؛ محتوای یک سیستم به منظور نیل به یک هدف خاص سازمان می یابد. جنبه سوم فرایند سیستم نامیده می شود؛ به مجموعه عملیات و فعالیت هایی که اجزاء برای تحقق هدف سیستم بر عهده می گیرند، فرایند سیستم می گویند (برتالنفی، ۱۳۶۶).
هر سیستم دارای بخشهای متعدد است. از سوی دیگر هر سیستم، جزئی از یک سیستم کلی است؛ لذا می توان گفت یک سیستم می تواند خُرده سیستم ها[۲۶] و فراسیستم هایی[۲۷] داشته باشد. خرده سیستم ها یا سیستم های جزیی، سیستم های هستند که در درون یک سیستم فعالیت می کنند تا هدف کُلی سیستم تحقق یابد و باید به گونه ای منسجم و یکپارچه عمل کنند. مؤثر بودن سیستم به کیفیت انسجام خُرده سیستم ها و نحوه ارتباط متعامل آنها درون سیستم بستگی دارد. همچنین سیستم ها در محدوده وسیع تری از محیط پیرامون خود عمل می کنند. این محدوده وسیع تر را فراسیستم یا سیستم برتر می نامند؛ برای مثال جامعه، محدوده وسیع تر یا همان فراسیستم آموزش و پرورش است (نوروزی، ۱۳۹۰).
سیستم حلقه باز و سیستم حلقه بسته
سیستم ها را از جهت ارتباط با محیط پیرامون خود به دو دسته تقسیم می کنند: سیستمی که با محیط پیرامون خود ارتباط داشته باشد را سیستم باز گفته و سیستمی که با محیط پیرامون خود ارتباط نداشته باشد، یک سیستم حلقه بسته است، بعبارت دیگر سیستم هایی که جدا از محیطشان در نظر گرفته می شوند سیستم های حلقه بسته را شامل می شوند. اصل دوم ترمودینامیک اذعان دارد که، در یک سیستم بسته، یک کمیت معین بنام انتروپی[۲۸]، باید به حداکثر افزایش یابد تا سرانجام فرایند در یک حالت تعادل به توقف برسد. یک سیستم بسته متوجه حالتی از محتمل ترین توزیع است، حالتی از بی نظمی کامل. اما سیستم های باز مانند ارگانیسم زنده هستند و در جریان تجزیه و ترکیب شدن، اجزاء متشکله خود را حفظ می کند. البته قابل ذکر است که سیستم کاملاً بسته وجود ندارد. یک زیرسیستم بطور ساده، سیستمی درونِ سیستم دیگر می باشد. مثلاً در یک اتومبیل یک سیستم کلی وجود دارد بنام اتومبیل و چندین سیستم فرعی و شاید درون آن سیستم های فرعی، سیستم های فرعی تری وجود داشته باشند. مثلاً موتور خودرو یک سیستم دیگر است که درون آن هم سیستم دیگری بنام کاربراتور قرار دارد. وقتی که یک سیستمی، جزء سیستم بزرگتری می باشد، سیستم بزرگتر سوپرسیستم یا فوق سیستم نامیده می شود. برای مثال سیستم دولتی یک شهر، یک سیستم است، اما در عین حال قسمتی از یک سیستم بزرگتر بنام سیستم دولتی یک استان یا ایالت می باشد که آن نیز خود یک زیرسیستم دولت ملی می باشد. یک سیستم ادراکی، سیستمی است که از منابع ادراکی (فکری) مانند اطلاعات و داده ها برای نشان دادن یک سیستم فیزیکی استفاده می کند. یک شرکت تجاری نیز یک سیستم فیزیکی می باشد، این شرکت از منابع فیزیکی تشکیل یافته است. یک سیستم ادراکی عموماً یک تصویر ذهنی در ذهن مدیر است مانند تصاویر یا خطوطی که بر روی یک برگه کاغذ یا در شکل الکترونیکی ذخیره شده در رایانه می باشد (مک لوید، ۱۳۷۸).
در شکل ۱-۲ جریان کامل یک سیستم اطلاعات مدیریت نشان داده شده است. همانطور که ملاحظه میشود سیستم اطلاعات مدیریت نیز مانند تمامی سیستم ها از الگوی کلی و عمومی سیستم ها پیروی می کند و شامل ورودی[۲۹] (که در سیستم مذبور، دادها را تشکیل می دهد)، خروجی[۳۰] (که محصول را نمایان می سازد)، فرایند[۳۱] و پسخوراند[۳۲] می باشند. در سیستم مذکور آنچنان که از شکل آن نیز پیداست، سیستم مدیریت یک فرا سیستم و سیستم اطلاعات یک خرده سیستم مرتبط با آن است که همکاری مجموعه این سیستم ها، سیستم اطلاعات مدیریت را شامل می گردد.
سیستم مدیریت Management System
output ستانده
سیستم اطلاعات Information System
محصولoutput
داده ها Input
فرایند Process
بازخورد Feed back
شکل ۱-۲٫ جریان کامل یک سیستم اطلاعات مدیریت
دید گاه سیستمی
بطورکلی هر مؤسسه ای برای تداوم جریان کاری خود نیاز به یک دیدگاه سیستمی دارد. دیدگاه سیستمی همه بخش های درونداد و برونداد و فرایند تبدیل را از طریق مکانیسم کنترل و حلقه بازخورد، زیر نظر داشته و یک نوع یکپارچگی در تصمیمگیری، که لازمه موفقیت یک مؤسسه می باشد، را بوجود می آورد مضاف بر اینکه اثرات هر تصمیم خود را شناخته و سیستم های مؤثر و مرتبط را جمع آوری و در دیگر بخش های به ظاهر غیرمرتبط به یکدیگر در نظر گرفته و لحاظ می نماید. افراد متخصص در حل مسائل، کسانی هستند که محیطِ اطلاعات را بوجود می آورند. آنان لزوم معیارهای عملکرد و شبکه ارتباطی خوب را با کارمندان خود تشخیص می دهند، که تمامی این مسایل اجزاء پذیرش یک تفکر سیستمی را شامل خواهد شد. اصطلاح مفهوم سیستمی برای نشان دادن این دیدگاه استفاده می شود (برتالنفی، ۱۳۶۶).
نگرش سیستمی در آموزش
مبدأ نگرش سیستمی به اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه۱۹۶۰ میلادی باز می گردد. نگرش یا رویکرد سیستمی در حوزه مهندسیِ سیستمها به وجود آمد و اولین بار بصورت جدی در طراحی سیستم های الکترونیک، مکانیک، نظامی و فضایی به کار گرفته شد. از این نگرش میتوان برای تشخیص نیازها، شناسایی مسائل، تعیین شرایط حل مسأله و تعیین راه حلهای مطلوب از بین گزینه های مختلف استفاده کرد. رویکرد سیستمی، ما را در انتخاب بهترین راه حل و مؤثرترین ترکیب راه حلها، همچنین در جریان اجرا و ارزشیابی، کمک می کند. در نگرش سیستمی همه اجزای درون سیستم با هم ارتباط متقابل دارند؛ برای مثال در یک جامعه مشخص، مسایل سیاسی بر مسایل اقتصادی تأثیر می گذارد و مسایل اقتصادی به نوبه خود بر آموزش پرورش، بهداشت و فرهنگ جامه تأثیر دارد (نوروزی، ۱۳۹۰).
همانند بسیاری از زمینه ها نظیر تجارت و صنعت، دست اندرکاران آموزش به دنبال شناخت نیروی پتانسیل موجود در زمینه های نظری و عملی سیستم ها، با علاقه روزافزونی به کشف مفهوم سیستم ها و استفاده از رویکرد سیستمی روی آورده اند. طرفداران نگرش سیستمی معتقدند که این نگرش، بهترین روش برای ایجاد وحدت در بخش های مختلف نظام آموزشی است (گیبسون و نولاند[۳۳]، ۱۹۷۴).
دیدگاه سیستمی ایجاب می کند که بطور مداوم، عملیات و نحوه اجرای فعالیت ها را ارزشیابی، کنترل کیفیت را اِعمال، و براساس آن در مورد اقدامات اصلاحی و بهبود سیستم برنامه ریزی کنیم. این نحوه نگرش به کارها را نگرش سیستمی می نامند (نورورزی،۱۳۹۰).
روش سیستمی
مدیران برای حل مسائل، نیازمند نوعی نگرش و دیدگاه سیستمی مرتبط به مؤسسات هستند که به روش سیستمی مشهور است. در این روش، اولین اقدام مدیر، در نظر گرفتن مؤسسه به عنوان یک سیستم می باشد. از آنجا که هر سیستمی با محیط خود ارتباط دارد، باید محیط مؤسسه نیز درک شود و سیستم های فرعی و زیرسیستم های آن شناسایی شوند. بعد از این مراحل، مرحله تجزیه و تحلیل مسأله، اهمیت دارد در مراحل قبلی شناخت کلی و داده های مورد نیاز به دست آمد و حال باید آنها را پردازش نمود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 04:22:00 ق.ظ ]
|