۲-۴-۲ تحقیقات خارجی

      • تنسل یوسف در سال ۲۰۱۲ در تحقیقی با عنوان« توسعه مدل تخصیص محدود اعتبار برای بانک‌ها با بهره گرفتن از رویکرد منسجم TOPSIS فازی و برنامه‌ریزی خطی» این رویکرد منسجم را برای ارزیابی عملکرد بانک‌ها پیشنهاد می‌کند.
      • ( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

    • دیویس و آلبرایت در سال ۲۰۰۴ تحقیقی با موضوع «تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد شرکت‌ها» در یک بانک آمریکایی انجام داده‌اند. آنان ارزیابی متوازن را در چهار شعبه از بانک پیاده‌سازی کردند و پس از دو سال نتایج شاخص‌های این چهار شعبه را با چهار شعبه که هنوز برای ارزیابی عملکرد، روش‌های سنتی را به‌کار می‌بردند، مقایسه کردند. آنان دریافتند که بین پیاده‌سازی و بکارگیری ارزیابی متوازن و بهبود عملکرد این شعبه‌ها رابطه معناداری وجود دارد.
    • در سال ۲۰۰۹ سسما،بایراکداروگل و کاهرامان در مقاله ای با عنوان «ارزیابی عملکرد فازی در بخش بانکداری ترکیه با بهره گرفتن از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و TOPSIS »هدف خود را پیشنهاد مدل تصمیم‌گیری چند معیاره فازی برای ارزیابی عملکرد بانک‌ها معرفی کرده‌اند.در این تحقیق پنج مورد از بزرگ‌ترین بانک‌های تجاری ترکیه از لحاظ چند شاخص مالی و غیر مالی مورد بررسی قرار گرفتند.
    • بنتس،کارنریو ،دا سیلوا و کیمورا در سال۲۰۱۱ در تحقیقی با عنوان «ارزیابی چند بعدی عملکرد سازمانی:رویکرد منسجم BSC و AHP»شرکت‌های برزیلی را مورد مطالعه قرار دادند.در این مقاله با اشاره به پیچیده بودن ارزیابی عملکرد سازمان‌ها ،BSC به دلیل خاصیت چندی بعدی‌اش ،به عنوان بهترین معیار معرفی شده و جهت وزن دهی به شاخص‌های این روش از فرایند سلسله‌مراتبی تحلیل بهره گرفته شده است.
    • مونته وایندر در سال ۲۰۱۰ در مقاله‌ای تحت عنوان «ارزیابی عملکرد بر مبنای کارت امتیازی متوازن»که آن را در شرکت کیمیکو پیاده سازی کرده است عنوان می‌دارد که از طریق شاخص‌های BSC می توان عملکرد مدیران را با اهداف سازمان مقایسه نمود و پاداش‌های لازم را بر این مبنا به هر یک تخصیص داد.

در اوایل دهه ۱۹۹۰، رابرت کاپلان استاد دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد به اتفاق دیوید نورتون که در آن زمان مدیر یک شرکت تحقیقاتی بود، طرحی تحقیقاتی را به منظور بررسی علل توفیق دوازده شرکت برتر آمریکایی آغاز کردند. نتایج در مقاله ای منتشر گردید و در آن اشاره شد که شرکتهای موفق برای ارزیابی عملکرد خود فقط به سنجشهای مالی متکی نیستند، بلکه خود را از سه منظر دیگر نیز موردارزیابی قرار می دهند. نتیجه تحقیق بیانگر این واقعیت بود که اکثر شرکتهای موفق اهداف استراتژیک خود را در چهار منظر مالی، مشتری، فــرایندهای داخلی، یادگیری و رشد تعییـــن می کنند و از این چهار منظر عملکرد خود را ارزیابی می کنند. بنابراین، استفاده از روش ارزیابی متوازن در سازمان، جایگاهی ویژه و مهم دارد، زیرا برخلاف شاخصهای سنتی ارزیابی عملکرد، در این ارزیابی روابط علت و معلولی وجود دارد. نتایج مفصل حاصل از تحقیقات در کتاب سازمان استراتژی محور به تبع رسیده است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تحقیق علمی، متدلوژی آن است. (مقیمی، ۱۳۹۰: ۱۷).در این فصل کوشش شده ابتدا روش تحقیق و پس از آن به مواردی همچون جامعه آماری تحقیق، نمونه آماری و روش نمونه‌گیری، حجم نمونه، روش و ابزار جمع‌ آوری اطلاعات، تعیین روایی و پایایی ابزار، متغیرهای تحقیق و روش‌های آماری تجزیه تحلیل داده‌ها پرداخته شود.
۳-۲ روش تحقیق
همه تحقیقات از نظر هدف تحقیق به سه دسته تقسیم شده است :دسته اول ، تحقیقات بنیادی ، دسته دوم تحقیقات کاربردی و دسته سوم تحقیق و توسعه می باشد ( سرمد و همکاران ، ۱۳۹۰).
تحقیق حاضر از دسته دوم یعنی ازنوع تحقیقات کاربردی است، نتایج حاضر از این تحقیق می تواند به صورت عملی و کاربردی در سازمان های حوزه حمل و نقل شهرداری رشت ، توسط مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان مجموعه در راستای برنامه ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد .
از دیدگاهی دیگر، تحقیقات علمی را می توان بر مبنای ماهیت و روش ، به پنج گروه تقسیم نمود که عبارتند از : تحقیقات تاریخی ، توصیفی ، همبستگی ، تجربی و تحقیقات علی ( حافظ نیا ، ۱۳۹۰ ).
بر اساس این نوع تقسیم بندی ، تحقیق حاضر از نوع توصیفی می باشد . چرا که در این تحقیق به توصیف و بررسی شاخص ها از طریق جمع آوری اطلاعات برای پاسخ به سئوالات پرداخته می‌شود. همچنین در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از افراد خبره استفاده شد . پس باتوجه به مشاهده دقیق و نزدیکی پارامترهای مورد پژوهش در جامعه و جمع آوری اطلاعات و معنادار کردن آنها ، این تحقیق یک تحقیق پیمایشی به حساب می آید .
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد، اشیاء و …. (واحد) که حداقل در یک صفت، مشترک باشند (خاکی، ۱۳۹۰: ۲۵۰).
در این تحقیق جامعه آماری شامل سازمان های حوزه حمل و نقل شهرداری رشت(تاکسیرانی، اتوبوسرانی،پایانه و حمل و نقل ترافیک که جهت ارزیابی عملکرد آنان نظرات کارشناسان و خبرگان سازمانی که به تعداد ۲۲۱ نفر می‌باشند، مد نظر قرار گرفته است. انتخاب این افراد بدلیل تجربه زیاد آنها و اشراف بر قسمتها و موضوعات مختلف شرکت ها و توانایی بالای آنها در تجزیه و تحلیل مطالب و موضوعات مختلف ، همچنین درک آسان‌تر و پاسخگویی صحیح تر آنها در مورد موضوعات پرسشنامه های تحقیق بوده است.
۳-۴ نمونه آماری
در مرحله نمونه‌گیری بدان سبب آمار ضرورت پیدا می‌کند که امکان مطالعه تمام افراد در خصوص پدیده مورد مطالعه وجود ندارد(دلاور،۱۳۸۰: ۱۱۱).در این پژوهش از میان تعداد ۲۲۱ نفر از کارشناسان و خبرگان سازمانی ۹۲ نفر به روش غیر احتمالی قضاوتی(قضاوت شهودی) براساس تجربه و تحصیلات ، به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده اند .
جدول۳-۱ جدول توزیع نمونه آماری

نام سازمان

تعداد اعضای گروه

نمونه انتخابی

تاکسیرانی

۲۷

۱۱

اتوبوسرانی

۱۴۳

۶۰

پایانه

۲۱

۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...