MB
اندازه شرکت
نمودار۳-۱- مدل مفهومی پژوهش
۳-۶-۱-دسته بندی متغیر ها:
متغیر وابسته :Y1 : TOE
متغیر مستقل: X1: MO
متغیر مستقل : X2: INS
متغیر مستقل : X3: COR
X4: M/B
سایر متغیر های مستقل: X5: SIZE X6: LEV
۳-۶-۲-نحوه اندازه گیری متغیر ها
۳-۶-۲-۱- متغیر مستقل
متغیرهای مستقل تحقیق به صورت زیر می باشند:
۳-۶-۲-۱-۱- مالکیت خانوادگی:
MO: شرکت های خانوادگی می باشد، که از جنبه های گوناگونی می توان تعریف کرد: ۱) عضویت اعضای خانواده هیئت مدیره ۲) درصد مالکیت سهم توسط اعضای خانواده ۳) کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه خانواده در شرکت (نمازی و محمدی، ۱۳۸۹). همچنین در تعریف کومار (۲۰۰۳ )، مالکیت خانوادگی بیانگر درصد سهام نگهداری شده توسط اعضای خانواده ی هیئت مدیره است. بنابراین، سهامداران خانوادگی می باشند که شامل شرکتی که مؤسس یا یکی از اعضای نسبی یا سببی خانواده، عضو هیأت مدیره، مدیر اجرایی یا مالک حداقل ۵ درصد از سهام شرکت به صورت فردی یا گروهی باشند، است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶-۲-۱-۲- مالکیت نهادی
INS: سرمایه گذاران نهادی شامل سهام در دست سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانک ها، شرکت های بیمه، صندوق های بازنشستگی، شرکت های سرمایه گذاری و سایر مؤسسه هایی هستند که به خرید و فروش حجم بالایی از اوراق بهادار می پردازند و با بهره گرفتن از میزان بالای حق رأی در مجامع شرکت ها به صورت مستقیم بر تصمیمات مدیریتی شرکت های سرمایه پذیر مؤثر هستند. به عبارت دیگر، بوشی[۱۳۳]در سال ۱۹۹۸، مالکیت نهادی را این طور تعریف می کند که در بین سرمایه گذاران، سرمایه گذارانی وجود دارند که به عنوان یک نهاد مالی یا اعتباری به سرمایه گذاری می پردازند. این نهاد یا شرکت ها عبارتند از: شرکت های سرمایه گذاری، بانک ها و شرکت های بیمه وغیره. درصد سهام متعلق به این مؤسسات در هر شرکت به عنوان درصد مالکیت مالکان نهادی در نظر گرفته می شود. بنابراین، سهامداران نهادی می باشند که شامل سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانک ها، شرکت های بیمه، شرکت های سرمایه گذاری، صندوق ها و غیره هستند.
۳-۶-۲-۱-۳- مالکیت شرکتی
COR: بنابراین، مالکیت شرکتی برابر درصد سهام نگهداری شده توسط اجزای شرکت های سهامی از کل سهام سرمایه می باشد و شامل انواع شرکت های سهامی می باشد. طبق تعریف حسینی و آخوندی (۱۳۹۱)، وقتی مالکیت در گروه نهادی و مدیریت نباشد یعنی اشخاص حقوقی که مستقل از شرکت هستند مالکیت را دارا باشند این نوع مالکیت، مالکیت شرکتی نامیده می شود. بنابراین، سهامداران شرکتی که شامل درصد مالکیت شرکت های سرمایه گذاری در سهام شرکت می باشد.
۳-۶-۲-۲- متغیر وابسته
۳-۶-۲-۲-۱- به موقع بودن سود
اطلاعات سود برای اینکه به تصمیم استفاده کنندگان مربوط باشد، باید در زمانی مؤثر واقع شود و در دسترس استفاده کنندگان قرار گیرد. به عبارت دیگر اطلاعات باید به موقع باشد. اگر اطلاعات مربوط به سود به موقع باشند، بازده مورد انتظارسرمایه گذاران نیز واقعی خواهد بود. از طرف دیگر هر چه اطلاعات در فواصل زمانی کوتاه تری گزارش شوند به دلیل بالا بودن سطح اطلاعات در دسترس سرمایه گذاران ریسک اطلاعاتی شرکت پایین خواهد بود. همین نکته باعث کاهش ریسک کلی سرمایه گذاری در شرکت و کاهش بازده مورد انتظار سرمایه گذاران خواهد شد. به موقع بودن سود به عنوان یک ویژگی کیفی مبتنی بر این ایده است که سود حسابداری در صدد اندازه گیری سود اقتصادی است که به عنوان تغییر در ارزش بازار سهام تعریف می شود. اطلاعات سود برای اینکه مربوط باشد، باید به سرعت در بازار منتشر و در دسترس استفاده کنندگان قرار گیرد. به عبارت دیگر، اطلاعات باید به موقع باشد. به موقع بودن سود، به توانایی سود جاری در انتقال اطلاعات جاری مربوط می باشد. به موقع بودن سود اشاره به این دارد که سود قادر است اطلاعات را به شکل کارامدتر منتقل کند وانگ، (۲۰۱۰). از این رو، اقلام سودها حاوی اطلاعات مفید و کیفی بیشتر برای سرمایه گذاران برون سازمانی هستند و باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه گذاران خواهد شد. در این تحقیق به موقع بودن سود به عنوان شاخصی برای عدم تقارن اطلاعاتی مطرح می گردد و انتظار می رود که به موقع بودن سود بر واکنش بازار نسبت به عرضه های عمومی سهام تأثیر بگذارد.
معیار اندازه گیری به موقع بودن سود
بر اساس روش بیکس و برون (۲۰۰۶) که در آن سرعت یافت هزینه ها را برای درآمدهای شرکت ها درطی محاسبات مالیاتی سال مشخص می کند و به طور تخصصی، چگونگی بازتاب سریع شرکت را نشان می دهد و اینکه چگونه به درستی سهام یک شرکت ارزیابی را در طی ۱۴روز گزارش می دهد:
در این رابطه pt قیمت سهام سال جاری و It شاخص بازار سال جاری می باشند. P0 قیمت سهام یک سال قبل و It شاخص بازاریک سال قبل می باشد. هر اندازه که جدول زمان بندی کوچکتر باشد. یافت و تهیه گزارش مالی سریع تر انجام می شود به این معنا که گزارش مالی در سهام بازتاب و نقش دارد.
۳-۶-۲-۳- متغیر های کنترلی
۳-۶-۲-۳-۱- اندازه شرکت (SIZE)
یکی از فاکتورهای درونی شرکت ها که بر ساختار مالکیت و محافظه کاری شرکت تأثیر می گذارد اندازه شرکت می باشد که در این پژوهش از طریق لگاریتم طبیعی دارایی محاسبه می شود:
log(asset)
۳-۶-۲-۳-۲- اهرم مالی
اهرم مالی بیانگر آن است که شرکت تا چه حد به تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی (استقراض) به جای افزایش سرمایه متکی است. نسبت های اهرمی، ابزارهایی جهت تعیین میزان احتمال قصور ( ناتوانی) شرکت در ایفای تعهدات مربوط به بدهی هایش می باشند. این نسبت به صورت زیر محاسبه می گردد:
۳-۶-۲-۳-۳- نسبت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری(MB):
در این تحقیق نسبت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری از تقسیم ارزش بازار حقوق صاحبان سهام بر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام به دست می آید.

نوع متغیر
متغیر
تعریف عملیاتی متغیرها
نماد
نحوه محاسبه متغیرهای تحقیق
وابسته
به موقع بودن سود
به موقع بودن سود

TOE

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...