هم‌اکنون ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه ۴ میلیون تن در سال می‌باشد که با اتمام طرح توسعه این فرودگاه به ۱۰ میلیون مسافر خواهد رسید.
۲-۲-۹-۲ ایستگاه راه‌آهن شیراز
خبر افتتاح راه آهن شیراز اصفهان در ۱۳ خرداد سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط رسانه‌های خبری منتشر شد. مدت کوتاهی پس از افتتاح این راه آهن معلوم شد که این راه‌آهن به صورت نیمه‌تمام و ناقص اجرا شده و با عبور اولین قطار از روی آن بسیاری از ریل‌ها در هم شکسته‌اند. از آن زمان تا شهریورماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، به علت آماده نبودن ایستگاه راه آهن شیراز برای سوار و پیاده کردن مسافران از ایستگاه موقتی در شهر جدید صدرا استفاده می‌شد. ایستگاه راه آهن شیراز که اکنون یکی از بهترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور محسوب می‌شود در مهرماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهره‌برداری کامل رسید و از آن زمان تمامی قطارها از ایستگاه اصلی حرکت می‌کنند.هم‌اکنون مسیرهای ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه و همچنین شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دست ساخت می‌باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۲-۲-۹-۳ پایانه های مسافربری
چهار باب پایانه مسافربی برون‌شهری در نزدیکی به ابتدای ۴ محور اصلی خروجی شهر قرار دارند. شهرداری شیراز در سال ۱۳۶۳ خورشیدی اولین پایانه متمرکز خود را با نام «پایانه شهید کاراندیش» مطالعه، طراحی و به‌اجرا درآورد که در دی‌ماه ۱۳۶۶ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. «پایانه شهید مدرس» در شرق شیراز و «پایانه امیرکبیر» در جنوب غرب این شهر نیز پس از احداث و تجهیز در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۵ خورشیدی، به‌طور همزمان به بهره‌برداری رسیدند. همچنین «پایانه غیرمتمرکز سپیدان» جهت سرویس‌دهی به بخش‌های شمال غربی شهر شیراز از سال ۱۳۷۵ خورشیدی شروع به فعالیت کرده‌است.
۲-۲-۹-۴ اتوبوسرانی شیراز
شیراز از اولین شهرهای ایران است که دارای شرکت واحد اتوبوسرانی درون‌شهری شده‌است. سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه در سال ۱۳۴۵ خورشیدی تأسیس گردید. از ابتدای سال ۱۳۸۰ خورشیدی، سازمان اتوبوسرانی شیراز در امر واگذاری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی اقدام نموده‌است؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد از این ناوگان به بخش خصوصی واگذار گردیده‌است.
۲-۲-۹-۵ قطار شهری
قطار شهری شیراز (مترو) در آذر ماه سال ۱۳۹۳ به بهره برداری رسید و سه مسیر برای آن در نظر گرفته شده است که هم اکنون یک مسیر آن در حال فعالیت است.
۲-۲-۹-۶ تاکسی
شیراز دارای بیش از ۱۲٬۰۰۰ تاکسی از انواع مختلف می‌باشد که بخش بزرگی از حمل و نقل مسافرین درون‌شهری این شهر را برعهده دارد.
۲-۲-۱۰- شیراز در اشعار پارسی:
شعرای نامدار بسیاری علاوه بر سعدی و حافظ شیراز که خود زاده و مقیم این شهر بوده اند در وصف آن سروده اند، که از جمله ی آن ها میتوان به ملک الشعرای بهار، شهریار،بابا طاهر،سنایی و اوحدی مراغه ای نیز اشاره کرد.ضمن اینکه دکتر بیژن سمندر (شاعر و ترانه سرای معاصر،تولد ۱۳۱۶) که بر قله ی شعر و ادب فولکلریک این شهر در چندین دهه ی اخیر، تکیه دارد، برای حفظ لهجه ی اصیل شیرازی که از میراث گران بهای فرهنگی و شاید از جاذبه های این شهر به حساب میرود، نقشی همچون فردوسی برای زبان فارسی دارد و آثار وی نماینده اصیل لهجه و ادبیات شیراز است و دلربایی های اشعار حافظ و قند و پند گلستان و بوستان را، میراث داری میکند.در ادامه به نمونه ای از این اشعار اشاره میکنیم.
سلام ای شهر شیخ و خواجه شیراز سلام ای مهد عشق و مدفن راز
سلام ای قبله تقدیس و تقوا سلام ای قلعه ی سیمرغ و عنقا
سلام ای شهر عشق و آشنایی سلام ای آشیان روشنایی
بهار پوستانت بی‌زمستان دعایت کرده سعدی در گلستان
که یارب پارس را مهد امان دار به سعدی برج طالع تو امان دار
به تیر این دعا پیر دل‌آگاه مغول را کرد دست فتنه کوتاه
دل و دل‌بسته ی ایران توباشی گل و گلدسته ی ایران توباشی
اگر من دیهقان یا شهریارم گدای عشق این شهر و دیارم
“استاد شهریار”
شیراز و میگن نازِ واسی آُفتو (آفتاب) جِنگِش( حسابی داغ)
قلبارو گِرِن(گره) میزنه به هم تیرشه ی تِنگِش (تیرشه،تکه پارچه ای نازک هست برای گره زدن چیزهای مختلف،تِنگ هم معنی محکم و سفت را میدهد)
بلبل تو کوچا، تو پس کوچا غزل میخونه
شعروی ترِحافظ میچکه از سرِ چِنگِش(نوکش)
عطر گل یاسم و نسترن، بهار نارنج
هی سر میکشه از تو خونوی واز وِلِنگِش(بزرگ و دلباز)
این جان که اگر چِش )چشم) تو چِشوی هیکی(یک نفر) بودوزی( چشم دوختن)
درد دِلشو میشنُفی(میشنوی) از جِلِنگ جِلِنگِش
اینجان که با فوتِ کاسه گری، امروز و فردو
تام (تو هم) پات میسره(سریدن) دنبال دختروی زبرو زِرِنگِش (کنایه از عاشق شدن)
قلبوی پیزوری(ضعیف) نیس تو سینه ی مردم شیراز
تا بیخودی ریشمیز(علف هرز) بزنه تو درز و دِنگِش(بین درزهای باز آن)
دنیارو تیپس(پشت سر هم،مداوم) میگشتو هی میگفت سمندر
از شهر چه خبر! قربون او آفتاب جِنگِش “دکتر بیژن سمندر”
بخش دوم:
۲-۳ آشنایی با مفهوم و ماهیت تصویر مقصد
۲-۳-۱ سیر توجه به تصویر مقصد
مطالعات اولیه پیرامون تصویر مقاصد گردشگری به دهه ی ۷۰ میلادی و دهه ی بعد آن برمیگردد که نشان دهنده ی محدودیت های نظری و مفهومی هستند ، زمانیکه هانت[۵۳] (۱۹۷۵) محقق گردشگری برای اولین بار اثبات کرد که تصویر مقصد در روند انتخاب گردشگران نقش محوری را بازی میکند‌ (کایی،۲۰۰۲:۷۲۱؛اچتنر و ریچی، ۹۱:۲(. در مروری بر ادبیات از
سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۰، پایک[۵۴] (۲۰۰۰) ۱۴۲ مورد مطالعه ی تصویر مقصد را مورد شناسایی قرار داده است که در حوزه های مختلف از جمله نقش و تاثیر تصویر مقصد بر رفتار مشتری، شکل گیری تصویر و ایجاد و توسعه ی مقیاس سنجش تصویر مقصد، انجام شده است. قابل توجه است که،تحقیقات بر روی تصویر مقصد فراتر از جوامع آکادمیک گسترش پیدا کرده و دارای ارتباطی تنگاتنگ با بازاریابی شده است و به همان اندازه دارای اهمیت میباشد (بالوغلو و برینبرگ[۵۵]، ۱۹۹۷). با این حال توجه بیشتر در مطالعات تصویر مقصد، عمدتا بر روی تاثیرات بعدی آن بر رفتار گردشگران میباشد. به عنوان مثال در مروری بر ۲۳ مطالعه ی تصویر مقصد که دارای بیشترین تعداد ارجاع دهی میاشند، چون[۵۶](۱۹۹۰) دریافته است که بیشترین نتیجه ای که از آن ها حاصل شده است، نقش و تاثیر تصویر مقصد بر رفتار گردشگران و رضایت آن هاست. تصویر یک مقصد فرایند انتخاب گردشگران، ارزیابی آن مقصد و دیگر مقاصد مشابه و قصد رفتاری آینده را تحت تاثیر قرار میدهد ( بینه،سانچز و سانچز[۵۷]،۲۰۰۱). امروزه در بین محققین گردشگری و اساتید دانشگاهی این حوزه این اجماع وجود دارد که تصویری مثبت از مقصد منجر به افزایش دیدار و دارای تاثیر مستقیم بر ارزیابی و انتخاب مقصد توسط آن ها دارد.(هال۲۰۰۳:۲۰؛مورگان و پریچارد،۱۹۹۸:۶۴،اچتنر و ریچی،۱۹۹۱:۲؛ بالوغلو و مک کلیری،۱۹۹۹:۸۶۸)
نقش حیاتی تصویر مقصد منجر به تحقیقات بسیاری بر روی این مفهوم شده است،به طوریکه دیدگاه ها و نظرات متفاوتی در مورد معنی آن وجود دارد، که در ادامه به این موضوع اشاره میشود.
۲-۳-۲ بررسی مفهوم تصویر مقصد:
لاوسن و بادبوی[۵۸] (۱۹۹۷) مفهوم تصویر مقصد را به عنوان بیانی از تمام دانش موضوعی، قضاوت ها، تصورات و افکار عاطفی یک فرد یا گروهی از افراد درباره ی مکانی خاص تعریف کرده است. دیگر محققین ، آن را حاصل جمع تمام عقاید و تاثراتی میداند که در ذهن مردم درباره ی یک مقصد تداعی میشود. (کرامتون،۱۹۷۹؛کاتلر،هایدر و رین[۵۹]،۱۹۹۳)
بینه،سانچز و سانچز (۲۰۰۱) تصویر مقصد را به عنوان تفسیری ذهنی از واقعیت توسط گردشگران تعریف میکند. از همین رو باید گفته شود تصویری که گردشگران از یک مقصد در ذهن دارند تا حد بسیاری، ذهنی میباشد به این دلیل که بر اساس ادارکی که هر گردشگر از تمام مقاصدی که تا کنون بوده است یا درباره ی آن ها شنیده است، میباشد ( سن مارتین و رودریگزر[۶۰] ، ۲۰۰۸). ماهیت مبهم و ذهنی و همچنین غیر مادی تصویر مقصد و عناصر و ویژگی های بسیار زیاد آن تعریف آن را مشکل کرده است به طوریکه نمیتوان گفت اجماعی در مورد آن تا کنون صورت گرفته است (آهسن[۶۱]،۱۹۷۷، آکر ، ۱۹۹۱،کاپفرر[۶۲] ۱۹۹۱،گارسیا[۶۳] ۲۰۰۲). در دو جدول پیش رو، تعدادی از معانی تصویر ذهنی، ذکر شده است.
جدول۱-۲- تعاریف تصویر ذهنی از محصول، مکان و مقصد
منبع : گالارزا، سائورا و گارسیا،۲۰۰۲
ارسیا
جدول ۲-۲- معانی از تصویر مقصد که توسط محققین مورد استفاده قرار گرفته است

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...