۱-چاه گمانه اکتشافی با آزمایشهائی شامل برش پره ای[۱۸] و نفوذ استاندارد[۱۹] و نفوذ مخروط۳
۲-آزمایشهائی شامل طبقه بندی خاک، برش مستقیم، تراکم سه محوری، تست تحکیم و آزمایشهای شیمیائی.
در شکل۵-۷ آزمایشهای مطالعاتی که جهت شناخت لایه های خاک انجام شده اند نشان داده شده است، با توجه به این مطالعات ژئوتکنیکی، پروفیل خاک موردنظر جهت ارزیابی نوع خاک و مشخص نمودن استعداد روانگرائی خاک منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است که در شکل های ۵-۸ الی ۵-۱۰آمده است.
شکل ۵-۷-تستهای مطالعاتی انجام شده در سایت
شکل۵- ۸-پروفیل خاک در طول شمع های تیر عقب جرثقیل
شکل ۵-۹- پروفیل خاک در طول دیواره دیافراگمی
شکل ۵-۱۰-پروفیل خاک در طول دیواره نگهدارنده
از میان مطالعات انجام شده از تعدادی از گمانه ها که در آنها آزمایشهای نفوذ استاندارد و نفوذ مخروط انجام شده است جهت ارزیابی پتانسیل روانگرائی محدوده مورد مطالعه استفاده نمود.
با توجه به پروفیلهای حاصل از آزمایشات ژئوتکنیکی انجام شده، به طور کلی ساختگاه پروژه از ۵لایه به شرح زیر تشکیل شده است.
۱)لایه اول لایه ای می باشد که ناشی از فعالیت استحصال است و توسط مصالحی که ترکیبی از شن و ماسه می باشند، پر شده است.
۲)لایه دوم یک لایه ماسه ای رسی سیلت دار است، تعداد ضربات نفوذ استاندارد نشان دهنده سست بودن لایه می باشد.
۳)لایه سوم یک لایه ریزدانه ای شامل سیلت و رس است که قسمت بالا سیلتی بوده و بر روی یک لایه رسی قرار گرفته است.
۴)لایه چهارم مثل لایه ۲ می باشد.
۵)لایه پنجم یک لایه سیلتی همراه با رس وماسه می باشد.
همه این لایه ها شیبی به طرف دریا دارند که در سمت خشکی تراز این لایه ها بالاتر از تراز دریا می باشد.
۵-۷- ضرورت تقویت زمین
در بخش ۵-۴ از این تحقیق نشست المانهای مختلف به روی زمین در محدوده سازه و ساختگاه آن مورد مطالعه قرار گرفت و نتیجه گرفته شد که در شرایط استاتیکی نیازی به تقویت زمین نیست.
مقادیر ثبت شده در تست نفوذ استاندارد نشان می دهد که در لایه ی ماسه ی بالائی، لایه سست بوده و دارای تراکم متوسط است. مطالعات و تجارب عملی نشان می دهد که این نوع از لایه ها مخصوصا وقتی­که دارای دانه های ریزدانه ای هستند و اشباع می شوند پتانسیل روانگرایی دارند که در این شرایط خاک می تواند بقدری ضعیف شود که جریان پیدا کند یا روان شود و باعث تغییر شکل یا نشست بزرگی شود که برای سازه هایی که به این نشستها حساس هستند، خیلی خطرناک است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تغییر شکل به قدری مهم و حیاتی است که حتی یک طرف لایه روانگرا محدود و محبوس نمی شود(و در شیبها بخاطر وجود شیب روان می شود).
حالت و موقعیت دیگر در پشت دیوارهای حائل پیش می آید که به دلیل خاکی که جاری می شود و به طرف خرابی و تخریب پیش می رود و در فشار زیاد نمی تواند باربری داشته باشد.این پدیده توزیع یا جریان جانبی نامیده می شود. این روانگرایی شامل جاری شدن جانبی است که معمولاً بایستی در سطح زمین پشت دیوارهای حائل محدود شود و بنابراین روانگرائی بایستی به عنوان جریان جانبی منطقه­ای در نظر گرفته شود. در این چنین وضعیتی که ممکن است با آن روبرو شد بایستی بوسیله تقویت خاک، تا بیشترین عمقی که ممکن است از این پدیده جلوگیری کرد. تقویت خاک می تواند به محدود شدن حرکت جانبی دیواره دیافراگمی و در نتیجه نشست کمتر در آن محدوده کمک کند.
در این نوع روانگرائی که ممکن است با آن روبرو شد لایه های مختلف ماسه ای مورد بررسی قرار گرفته اند که در بخش بعد ارزیابی پتانسیل روانگرائی آمده است.
۵-۸- ارزیابی روانگرایی
در مناطقی که به لحاظ لرزه ای فعال هستند روانگرائی یک مشکل عمومی است که معمولاً خاک اشباع و سست در آنجا قرار دارد.
برای این منطقه از سایت، دو نوع از حرکت زمین در آنالیز لرزه ای انتخاب شده است که پایه طراحی بر مبنای آن انجام می شود. بر طبق آنالیز لرزه ای انجام شده ماکزیمم شتاب حرکت زمین برای ترازهای مختلف طراحی به قرار زیر است.
۵-۳
۵-۴
برای آنالیز های روانگرایی، را در تراز ۲ در نظر گرفته شده است. بر طبق استاندارد لرزه ای که برای ترمینالهای نفتی کالیفرنیا آمده است[۲۰] ضریب اطمینانی که در مقابل روانگرائی ناشی از زلزله در تراز ۲ توصیه شده است بایستی بیشتر از تراز ۱ باشد.
۵-۹- تعیین نوع خاک مستعد روانگرایی
در این بخش از تحقیق جهت بررسی استعداد روانگرائی خاک منطقه، معیارهای چینی را در ۴ عدد از گمانه هائی که اطلاعات موجود در آن گمانه یا نزدیک به آن گمانه مبنای ارزیابی استعداد و حتی پتانسیل روانگرائی هستند، بررسی شده است، نتایج مربوط به این بررسی در پیوست الف آمده است. با توجه به نتایج به دست آمده تقریبا در ترازهای ۹ الی ۱۴ متری در همه گمانه ها شرط حد روانی کمتر از ۳۵ درصد صادق است، ولی چون هر سه شرط با هم برقرار نیست نمی توان در مورد استعداد روانگرائی هیچگونه اظهار نظری نمود. ولی چنانجه در فصل سوم بیان گردید با توجه به زلزله های اتفاق افتاده و بررسی آنها و کنترل با معیارهای چینی مشخص گردید که این معیار، معیار مطلقی جهت ارزیابی استعداد روانگرائی خاک منطقه نیست. با توجه به بخش ۵-۶که در آن با توجه به پروفیل و نتایج ثبت شده از تست نفوذ استاندارد بیان شد که لایه دوم و چهارم مستعد روانگرائی می باشد، ضروریست نسبت به استفاده از روش های قید شده در فصل چهار و نیز مقایسه آنها به نتیجه مناسبی رسید.
۵-۱۰-نتیجه گیری
۵-۱۰-۱-ارزیابی پتانسیل روانگرائی با بهره گرفتن از روش سید و ادریس
با توجه به حجم بالای محاسبات و وجود نرم افزار روانگرائی، جهت محاسبات این بخش، از نرم افزار روانگرائی با ورودی داده های زیر استفاده می شود، فقط اینرا بایستی در نظر گرفت که در ورود اطلاعات جهت خاکی که مستعد روانگرائی نیست مطابق روش چینی درصد ریزدانه ۱۰۱درصد در نظر گرفته می شود. خروجی نرم افزار همچنانکه در ادامه می آید شامل عامل محرک و عامل مقاومت و ضریب اطمینان در مقابل روانگرائی و میزان نشست هر عمق و در نهایت آنالیز روانگرائی که شامل تمامی عوامل ذکر شده است به صورت نموداری نشان داده می شود.
چنانچه در ابتدای فصل بیان گردید PGA در تراز دو که برابر و با بزرگی ۷ ریشتر می باشد در نظر گرفته شده است.
۵-۱۰-۱-۱- حفر گمانه و انجام آزمایش نفوذ استاندارد
در گمانه های ۱۰۵ و۱۱۱و۱۱۵و۱۲۶ که تا اعماق ۵/۲۹متر و۵/ ۲۷متر و۵/ ۲۶متر و۵/ ۴۴متر طول حفاری شده اند بسته به شرایط سطح زمین در ترازهای مختلف و در اعماق مختلف آزمایش نفوذ استاندارد شروع و اطلاعات به دست آمده توسط اپراتور دستگاه بر روی شیت های آزمایشگاهی ثبت میگردد و با توجه به آزمایشات آزمایشگاهی در همان عمق نیز وزن مخصوص را به دست آورده و میزان ریزدانه را به دست آمده است. با توجه به مطالب ذکر شده در فصول مختلف و نیز داده های ورودی و استفاده از نرم افزار روانگرائی[۲۱] نسبت به تحلیل روانگرائی اقدام شده است .نتایج حاصل از این تحلیل در پیوست ب آمده است.
۵-۱۰-۲- ارزیابی پتانسیل روانگرائی با بهره گرفتن از روش روبرتسون و راید
با توجه به حجم بالای محاسبات و وجود نرم افزار روانگرائی، جهت محاسبات این بخش از نرم افزار روانگرائی با ورودی داده های زیر استفاده شده است، فقط اینرا بایستی در نظر گرفت که در ورود اطلاعات جهت خاکی که مستعد روانگرائی نیست مطابق روش چینی درصد ریزدانه را ۱۰۱درصد گرفت. خروجی نرم افزار همچنانکه در ادامه می آید شامل عامل محرک و عامل مقاومت و ضریب اطمینان در مقابل روانگرائی و میزان نشست هر عمق و در نهایت آنالیز روانگرائی که شامل تمامی عوامل ذکر شده است به صورت نموداری نشان داده می شود.
چنانچه در ابتدای فصل قید شد PGA در تراز ۲ که برابر و با بزرگی ۷ می باشد در نظر گرفته شده است.
۵-۱۰-۲-۱- انجام آزمایش نفوذ مخروط
در اطراف یا محدوده گمانه های ۱۰۵ و ۱۱۱و۱۱۵و۱۲۶ بسته به شرایط سطح زمین در ترازهای مختلف و در اعماق مختلف آزمایش نفوذ مخروط انجام و اطلاعات به دست آمده توسط اپراتور دستگاه بر روی شیت های آزمایشگاهی ثبت میگردد و با توجه به آزمایشات آزمایشگاهی در همان عمق نیز وزن مخصوص را به دست آورده و میزان ریزدانه و اندازه الکی که ۵۰ درصد دانه ها از آن عبور میکند به دست می آید. با توجه به مطالب ذکر شده در فصول مختلف و نیز داده های ورودی و استفاده از نرم افزار روانگرائی نسبت به تحلیل روانگرائی اقدام میگردد. نتایج حاصل از این تحلیل در پیوست ت آمده است.
۵-۱۰-۳-آنالیز نشست در سایت مورد بررسی
بایستی اینرا در نظر داشت که می توان لایه های روانگرای عمیق را در آنالیز نشست در نظر نگرفت . ضمن بررسی نشست های به وجود آمده درحین ارزیابی پتانسیل روانگرائی و بعد از ایجاد روانگرائی به هر دو روش سید و ادریس، روبرتسون و راید در طول محدوده سازه اسکله دیافراگمی نمودار ۵-۱۱شکل میگیرد.
نشست (به سانتیمتر)
فاصله از سمت چپ دیواره اسکله (به متر)
شکل ۵-۱۱-نشست سطح زمین در محدوده اسکله دیافراگمی در هر دو روش نفوذ استاندارد و نفوذ مخروط
۵-۱۰-۴- عمق نهائی لازم جهت بهبود زمین
آنالیز روانگرائی نشان می دهد که ترازهای پائین لایه بالای روانگرا، بین نسبت به سطح دریا در پشت دیواره دیافراگمی تغییرات دارد.با توجه باینکه تراز موجود زمین برابر نسبت به سطح دریا می باشد، بنابراین با توجه به اینکه زمین بایستی تا پائین لایه روانگرای بالائی تقویت گردد بنابراین عمق کل لایه ای که دارای مشکل بوده و بایستی تقویت گردد برابر ۱۲ متر می باشد. بنابراین عمقی که جهت بهبود بایستی به آن رسید عمق ۱۲ متر می باشد.
به لحاظ مهندسی هیچگاه روانگرایی به خودی خود اتفاق نیفتاده و یا لایه روانگرا نیز روان و جاری نمی شود مگر اینکه در اثر خرابی سازه هائی که در همسایگی آن است و یا زلزله ای که اتفاق می افتد رخ دهد. در مطالعات ژئوتکنیکی مختلف سایت، یک لایه ماسه ای اشباع که مستعد روانگرائی می باشد دیده شد که به دلیل وجود لایه های سربار غیر روانگرا بر روی لایه مذکور اثری از آن دیده نمی شود. این لایه سربار می تواند بر رسیدن اثرات روانگرائی لایه روانگرا بعد از روانگرا شدن به سطح زمین موثر باشد. بطور کلی برای اینکه به این نتیجه رسید که آیا اثرات لایه های روانگرا بعد از روانگرائی به سطح زمین می رسد یا خیر، ضخامت لایه روانگرا را می توان در مقایسه با ضخامت لایه غیر روانگرای سطحی در شکل ۵-۱۲ نشان داد.
شکل۵-۱۲- منحنی پیشنهاد شده مرزی جهت نشان دادن روانگرائی که باعث خرابی میگردد..

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...