سن به عنوان یکی از مهمترین متغیرهای دموگرافیک در نظر گرفته می شود به این جهت که پذیرش تکنولوژی بین دو گروه یا بیشتر، از مشتریان را تشریح می کند (۲۰۰۰, cited in Muzaffar F. & Kamran S.,2011 Morris and Venkatesh,). گرچه، دیکینجر و همکارانش(۲۰۰۴) مطرح کردند که تبلیغات از طریق رسانه سیار، بین تمام گروه های سنی در جوامع مدرن ، محبوب و رایج شده است Dickinger et al, 2004)). مشتریان جوان ، نسبت به افراد مسن ، سبک زندگی متفاوتی دارند که این منجر به تفاوت های قابل توجهی در تمایلات و ادراکشان نسبت به خدمات سیار می شود(Kumar and lim, (2008 cited in Muzaffar F. & Kamran S.,2011 . همچنین نرخ پاسخ به وسیله گروه های سنی مصرف کنندگان نشان می دهد که گروه های سنی زیر ۲۰ سال نسبت به گروه های دیگر تمایلشان به پیام های تبلیغاتی که به وسیله موبایل ارسال می شود بیشتر است که آن را در جدول شماره ۲- ۵ مشاهده می کنید.

۱ Barutcu
۲ Mobile shopping

۳ Ravald and Gronroos
جدول شماره ۲- ۵: نرخ پاسخ توسط گروه های سنی مختلف به پیام های تبلیغاتی موبایلی

گروه سنی

زیر ۲۰ سال

۳۰-۲۰

۴۰-۳۰

۵۰-۴۰

۶۰-۵۰

۷۰-۶۰

نرخ(%)

۶/۱۵

۷۹/۲

۰۹/۳

۰۵/۹

۸۳/۷

۷۳/۷

رتی و بروم ۱ (۲۰۰۱) دریافتند که پذیرفتگی یا مقبولیت پیامک احتمالاً بستگی به سن، درآمد، تحصیلات و تعداد پیامهایی است که دریافت می شود،دارد. دوماً،پیامک برای کاربران جوان ، جذاب است، به خصوص گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال که اثبات شده که دسترسی به این گروه از طریق رسانه های دیگر مشکل است .(Barnes 2002, Maneesonthorn C. and Forthin D.,2006,p 68)

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

رتی و همکارانش (۲۰۰۵) در تحقیقشان نشان دادند که ،سن با تغییر در تمایل خرید، مرتبط است. این ممکن است بدین دلیل باشد که افراد جوانتر اولین پذیرندگان پیام های متنی هستند.پیام های متنی به طور فزاینده ای در بین گروه های سنی مسن تر ، در حال محبوب شدن است. که اتخاذ و پذیرش این گروه از طریق نیازشان به در تماس بودن با خویشاوندان جوانشان و برنامه های تلویزیونی تعاملی ترغیب می شود.در حالیکه افراد مسن تر بیشتر به پیامک عادت می کنند، آنها همچنین ممکن است بیشتر به این رسانه تبلیغاتی علاقمند شوند.
پاستور در تحقیقات خود نشان داد که کاربران تلفن همراه ۱۶ تا ۴۵ سال نسبت به تجربه بازاریابی پیامکی پذیرنده هستند ) .(Pastore 2002در مورد جنسیت، خانمها محتمل تر است که به تبلیغات پیامکی پاسخ دهند (Trappey,RandolphJ.;Woodside,Arch G., 2005 ).
گرچه نتایج تحقیق ریتی پنت و همکارانش ۲۰۰۹) Rittippant et al,) نشان داد که از چهار عامل دموگرافیک ، که جنسیت، سن ، شغل و تحصیلات است، که هیچ عامل قابل توجهی از خصوصیات دموگرافیک بر نگرش نسبت به خرید محصولات وقتی که پاسخ دهندگان تبلیغات پیامکی را دریافت می کنند، وجود ندارد. وی معتقد است که بازاریابان بسیاری از شرکتها، نمی توانند مشتریان هدف برای فرستادن تبلیغات پیامکی را ، تنها بر مبنای خصوصیات دموگرافیک انتخاب کنند ۲۰۰۹) Rittippant et al,).
۲-۲-۷-۴٫ گرایشات فرهنگی
تحقیقات بازاریابی موبایلی ، نشان می دهد که گرایشات فرهنگی یک کشور بر پذیرش مردم آنجا نسبت به تکنولوژی بیسیم تأثیر می گذارد.پذیرش سریع تلفن های همراه در آسیا ،فرهنگی است نه تکنولوژیکی.ارزشهای فرهنگی ، مدتهای مدیدی است که به عنوان یک نیروی قدرتمند که انگیزش و تصمیم

Rettie & Brum ۱

خرید مشتریان را شکل می دهد ، شناخته شده است. تحقیقات قبلی، نشان می دهد که نگرشها و تاثیرات اجتماعی بر تمایل یک فرد نسبت به پذیرش تبلیغات پیامکی اثر می گذارد.در حالیکه، ادبیات کمی وجود دارد که یک ارتباط مستقیم بین جنبه های فرهنگی یک کشور و تمایل مشتریان به پذیرش تبلیغات پیامکی را نشان دهد ) . ( Muk.A , 2007
فرهنگ یک کشور بر مبتکربودن افراد در پذیرش تبلیغات پیامکی ، اثر می گذارد.فشار اجتماعی کمتر بر تصمیمات نوآورانه مخاطبان امریکایی ، موثر است.این نتیجه با ویژگی های فرهنگی فردگرایان که مستقل تر هستند و تمایل دارند که خودشان تصمیم بگیرند، سازگار است.در مقابل،تاثیرات اجتماعی به نظر می رسد که یک قدرت قهری است که مخاطبان تایوانی را مجبور به پیروی کردن از رفتار های گروهی می کند.که این نتیجه،استدلال موجی(De Mooji,1998,cited in Muk.A,2007) مبنی بر اینکه جمع گرایان معمولاً در پذیرش ایده های جدید تحت تاثیر دوستان نزدیک خود هستند را حمایت می کند (Muk.A, 2007,).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...