فایل های مقالات و پروژه ها | ۲-۹-۶-۲ رابطه بانکداری الکترونیکی بر رضایت مشتریان: – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۹-۴ بانکداری الکترونیکی بین بانکی:
انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکها در کشورهای مختلف به شیوه های گوناگونی انجام میشود. یک شیوه جهانی انتقال الکترونیکی وجوه، استفاده از شبکه های سوئیفت SWIFT است. بانکهای عضو در این شبکه بانکی به راحتی میتوانند به انتقال الکترونیکی وجوه بین خود بدون محدودیت مرز و در سطح بینالمللی اقدام نمایند.
سوئیفت به طورمعمول به نقل وانتقال بینالمللی پول بین بانکها مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر سوئیفت کشورهایی پیشرفته برای انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکهای خود از سیستمهای داخلی نیز استفاده میکنند.به طورمثال درکشورآمریکا از (CHIPS)، انگلستان (CHAPS) و مالزی از (RENTAS) استفاده میشود. در این نیز اطلاعات بانکی در سطح بینالمللی و خارج کشور ازطریق شبکه بینالمللی سوئیفت انجام می شود. اما در داخل کشورتبادل اطلاعات از طریق شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شتاب) و مرکز هماهنگی اطلاعات بین بانکی (مهتاب) صورت میگیرد.
۲-۹-۵ مزایای بانکداری الکترونیکی
بانکها،مردم وحاکمیت از رشد بانکداری الکترونیکی بهرهمند میشوند. کاهش هزینه پردازش معاملات، ارائه خدمات به مشتریان و ایجاد بازر هدف مزینهای بانکداری الکترونیکی برای نظام بانکداری الکترونیکی میباشد.از طرف دیگر کم شدن هزنیههای مبادله و تنوع در شیوه های آن، همچنین کاهش زمان برای مراجعه به بانک منافع این شیوه از بانکداری برای مردم است.
افزایش امنیت، تسهیل معاملات، افزایش شفافیت، کم شدن هزینه چاپ اسکناس و کاهش سرایت امراض مختلف به وسیله اسکناس از دیگر مزایایی است که دولتها را به سمت آن علاقمند میسازد.
از دیگر فوائد بانکداری الکترونیکی کاهش نرخ بهره و افزایش رشد اقتصادی است.
۲-۹-۶ اثرات بانکداری الکترونیکی
اثرات بانکداری الکترونیکی را میتوان از دو بعد مورد بررسی قرار داد. یک بعد اثرات ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی بر عملکرد سیستم بانکدار میباشد که از آن جمله میتوان به اثر خدمات الکترونیکی بر بهرهوری بانکها، اثر خدمات الکترونیکی بر سودآوری بانکها و غیره اشاره نمود. بعد دیگر آن اثراتی است که این قبیل خدمات برآورده نمودن انتظارات و نیازهای مشتریان میگذارد که از این دست میتوان اثر خدمات الکترونیکی بر مشتری مداری، اثر خدمات الکترونیکی بر بهبود خدمات ارائه شده به مشتریان و غیره را نام برد.
۲-۹-۶-۱ تاثیر بانکداری الکترونیکی بر مشتری مداری:
با توجه به اینکه حیات وچرخه اقتصادی همه مؤسسات مالی با حضور و سرمایهگذاری مردم ارائه مییابد در راه اندازی سیستم بانکداری الکترونیکی باید توجه بسیاری به اصل مشتری مداری داشت.
امروزه با توجه به گستره جهانی رقابتهای تجاری مؤسسهای در جذب مردم موفق خواهد بود که بهترین و بیشترین سرویسها را به مشتریان خود ارائه نماید. بنابرین میتوان با توجه به نقش مشتری در توسعه فعالیتهای اقتصادی و تجاری، مشتری مداری را به عنوان اصلیترین برنامه هر مؤسسه پیریزی کرد.
یکی از نقایص بزرگ در سیستمهای تجاری بانکی این است که مشتری بر اساس شعبهای که در آن افتتاح حساب کرده درجه بندی میشود و شعبات دیگر او را به عنون کاربر خدمات بانک متبوع خود نمیدانند این موضوع باعث میشد تا مشتری برای انجام چند فعالیت بانکی به چند بانک مراجعه کندو در این بین متحمل صرف هزینه و وقت زیادی شود، توسعه بانکداری الکترونیکی با هدف مشتری مداری این امکان را به وجود میآورد که مشتری با افتتاح حساب در هر شعبهای از یک بانک، از آن پس مشتری کلیه شعب آن بانک محسوب میشود. البته امروز با گسترش سیستم عملیات بانکدرای مرکزی CORE BANKING هر مشتری در صورت داشتن اینترنت بانک حساب شعبه خود را که در آن افتتاح حساب نموده است را متاثر میکند.
در این بخش به چند نمونه از مطالعات صورت گرفته در زمینه اثر ارائه خدمات الکترونیکی بر مشتریان و بهبود خدمات الکترونیکی در بانکداری اشارهای مختصر خواهد شد.
۲-۹-۶-۲ رابطه بانکداری الکترونیکی بر رضایت مشتریان:
مشتری، رمز موفقیت هر سازمان و هر گونه فعالیت تجاری اقتصادی میباشد. اعتبار یک سازمان موفق بر پایه روابط بلندمدت آن سازمان با مشتریان بنا گردیده است. کلیدیترین عامل کسب رضایت و وفاداری مشتریان، ارائه خدمات است. سازمانی که یکی از اهداف علمی خود را ارائه خدمات مناسب بر پایه انتظارات ونیازهای مشتری طرحریزی نموده باشد، میتوان با تکیه بر سایر اصول تجارت، سازمان موفقی باشد.
بانکداری با سایر صنایع متفاوت است زیرا در بانکداری میانگین ارتباط میان مشتری و بانک طولانیتر از سایر صنایع میباشد. وقتی یک مشتری در یک بانک حساب باز میکند، ارتباط و وابستگی وی به بانک بیشتر میگردد. مشتری ممکن است به طور مکرر چک بنویسد، سپرده خود را بررسی کند، نقل و انتقال پول انجام دهد، قبوض خدماتی خود را پرداخت نماید و یا پول از حساب خود برداشت نماید. بانک نیز با ارسال مستمر گزارشهای ماهانه با وی در ارتباط میباشد.
با توجه به ضروریتهای بیان شده در فوق تحقیقی که توسط دکتر فتحیان و همکاران در سال ۱۳۸۷ درخصوص تاثیر تحقق بانکداری الکترونیکی در افزایش رضایت مشتریان بانکها با بهره گرفتن از مدل رضایت مندی کانو در بانک ملی صورت پذیرفته است.
در این پژوهش محقق برای سنجش رضایتمندی مشتریان به خدماتی همچون پرداخت هزینه کالا و خدمات، دریافت وجه،انتقال وجه، پرداخت قبوض خدماتی و دریافت صورتحساب از طریق کانالهای مختلف پایانه فروش، اینترنت، خودپرداز، تلفن بانک و تلفن همراه تمرکز داشتهاند.
با توجه به یافته های تحقیق در خصوص تمامی عوامل به جز در مورد پرداخت هزینه کالا و خدمات با بهره گرفتن از پایانه فروش، بیشترین فراوانی مربوط به حالتی است که مشتریان بانک ملی از امکان استفاده از خدمات الکترونیکی کاملا رضای، اما از شرایطی که امکان انجام امر تنها با وجه نقد یا جک امان پذیر باشد ناراضیاند.
درتمامی ۵ کانال ارائه خدمت که به طورکلی به روش های سنتی و مبنتی بر بانکداری الکترونیکی از سوی بانک قابل ارائه است، همه خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیکی، بر اساس نظر مشتریان بانک ملی مورد بررسی در این مطالعه به عنوان نیازهای علمکرد معرفی شدهاند. بنابرین میتوان گفت که بر اساس نظر بیشترین افراد نمونه که مشتریان بانک ملی، گرایش زیادی به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی دارندو در نتیجه میتوان استنباط کرد که ارائه کامل خدمات بانکداری الکترونیکی میتواند به شکل معنی داری موجب ارتقای میزان رضایت مشتریان بانک شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:46:00 ب.ظ ]
|