۸۰

۶۶

۲۵۰

۱۴۸

۶۰۰

۲۳۴

۲۰۰۰

۳۲۲

۴۰۰۰۰

۳۸۰

جدول مورگان (نادری ،عزتالهودیگران ، ۱۳۹۰)
۳-۸ روایی و پایایی پرسشنامه
پیش از اطمینان نهایی از ابزارهای اندازه گیری و بکار گیری آنها در مرحله اصلی جمع آورد داده ها ، ضرورت دارد که پژوهشگر از طریق علمی ، اطمینان نسبی لازم را به روا بودن بکار گیری ابزارهای مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.
۳-۸-۱ روایی یا اعتبار
روایی و اعتبار، به منظور اطمینان از اینکه آیا پرسشنامه تحقیق واقعا همان خصیصه های مورد نظر را اندازه گیری می کند یا خیر. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. در این پژوهش برای اطمینان از روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. بدین منظور بخش اول پرسشنامه استفاده شده در این تحقیق به بررسی شاخصهای ساختاری(پیچیدگی ، رسمیت ، تمرکز) در سازمانها می پردازد که از کتاب طراحی سازمان رابینز ترجمه الوانی و دانایی فر جمع آوری شده است و در کتاب سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی تالیف سید محمد مقیمی بیان شده است. همچنین بخش دوم پرسشنامه که در ارتباط با سیستم های اطلاعات مدیریت می باشد که در پایان نامه کارشناسی ارشد (نامداری ، نور الله ، ۱۳۸۴) به کار رفته و روایی آن به تایید رسیده است.لازم به ذکر است که این پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور دانشگاهی از حیث روایی ، مورد تایید واقع گردیده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۸-۲ پایایی یا قابلیت اعتماد
قابلیت اعتماد که واژه هایی مانند چایایی ، ثبات واعتبار برای آن بکار برده می شود یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امور سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد از جمله تعریف هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است می توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل و فویسبی(۱۹۸۹) اشاره کرد: ((همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه ای دیگر از نمرات در یک آزمون معادل که بصورت مستقل بر یک گروه آزمون بدست آمده است)) با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب فابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد . لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون می تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلی به کار برده می شود . از آن جمله می توان به الف)اجرای دوباره(روش باز آزمایی) ب)روش موازی(همتا) ج)روش تصنیف(دو نیمه کردن) د)روش کودر- ریچارد سون ه)روش کرونباخ اشاره کرد.
در این تحقیق با توجه به اینکه تقریبا بیشتر تحقیقات انجام شده جهت بررسی ابعاد ساختاری در ایران ، از پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز استفاده می گردد می توان ادعا کرد که این ابزار دارای پایایی بسیار مناسب در تحقیقات انجام گرفته در ایران می باشد و به عنوان نمونه پایایی محاسبه شده در پایان نامه کارشناسی ارشد (فراهانی ، مجید ، ۱۳۸۴) با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ برابر ۰٫۸۱۱۱ تعیین گردیده و همچنین برای تعیین پایایی بخش دوم پرسشنامه ، مربوط به سیستمهای اطلاعات مدیریت با توجه به برداشت از پرسشنامه استفاده شده در پایان نامه کارشناسی ارشد (نامداری ، نور الله ، ۱۳۸۴) ، که ضریب آلفای کرونباخ برابر ۰٫۹۵ تعیین گردیده می توان ادعا کرد که از پایایی مناسبی برخوردار می باشد.
رابطه آلفای کرونباخ عبارت است از:
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمونهای مورد استفاده
در این تحقیق افراد بر اساس یک مقیاس پنج درجه ای لیکرت به سوالات پاسخ گفتند . این پنج درجه از طیف از عدد یک (کاملا مخالف) شروع می شود و به عدد پنج (کاملا موافق) ختم می شود . همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از روش های آماری زیر با بهره گرفتن از نرم افزاز spss.20 استفاده شده است.
۳-۱۰ آمار توصیفی
آزمون فراوانی (میانگین ، درصدها ، انحراف استاندارد ، جداول و نمودارها) مربوط به جنیست ، سابقه خدمت ، سطح تحصیلات و….. استفاده شده است.
۳-۱۱ آمار استنباطی
ضریب همبستگی اسپیرمن
در بسیاری از پدیده های طبیعی می توان نوعی رابطه همبستگی بین متغیرها تصور نمود. واژه همبستگی بدین معناست که تغییرات دو متغیر به یکدیگر وابسته است یعنی با افزایش یا کاهش یکی ، افزایش یا کاهش در دیگری رخ می دهد. مقدار ضریب همبستگی همواره بین ۱- و ۱+ می باشد که به ترتیب بیانگر همبستگی کامل معکوس و مستقیم می باشد.
آزمون میانگین یک جامعه
آزمون میانگین یک جامعه بر مبنای توزیع T یک آزمون پارامتری می باشد که در آن به این موضوع پرداخته می شود که میانگین یک جامعه به چه میزان از یک مقدار ثابت بیشتر یا کمتر است . از این آزمون ، از آنجایی که با یک متغیر سروکار داریم برای آزمون فرضیه های توصیفی استفاده می شود. از این آزمون می توان، بسته به موضوع پژوهش برای تحلیل وجود یا عدم وجود یک متغیر نیز استفاده نمود.
آزمون کولموگروف – اسمیرنوف
این آزمون از نوع نا پارامتری است و برای ارزیابی همقوارگی متغیر های رتبه ای در دو نمونه (مستقل و غیر مستقل) و یا همقوارگی توزیع یک نمونه با توزیعی که برای جامعه فرض شده است به کار رود . این آزمون در مواردی به کار می رود که متغیر ها رتبه ای باشد و توزیع متغیر رتبه ای را در جامعه بتوان مشخص نمود. این آزمون از طریق مقایسه توزیه فراوانی های نسبی مشاهده شده در نمونه با توزیع فراوانی های نسبی جامعه انجام می گیرد .
ازمون تحلیل واریانس
در تحلیل واریانس تاثیر یک متغیر مستقل اسمی (یا ترتیبی) بر یک متغیر وابسته فاصله ای (یا نسبی) بررسی می شود.این روش ها به ما می گوید که تفاوت مشاهده شده در میانگین آماری نیز وجود دارد یا خیر. به عبارت دیگر تفاوت بین میانگین ها معنا دار است یا خیر . به طور خلاصه آزمونی که برای مقایسه میانگین یک صفت کمی در بیش از دو جمعیت استفاده می شود ، انالیز واریانس نام دارد.
هنگاه استفاده از تحلیل واریانس باید به مفروضات ذیل توجه کافی داشت :
۱- متغیر مستقل در سطح سنجش اسمی و متغیر وابسته در سطح سنجش فاصله ای باشد.
۲- توزیع متغیر وابسته در جامعه نرمال باشد.
۳- نمونه ها استقلال آماری داشته باشند.
۴- واریانس جامعه همسان باشد.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
۴-۱ مقدمه
مرحله علمی و اصلی یک کار پژوهشی دستیابی به پاسخی است که محقق در بدو تحقیق در پی رسیدن به آن است. جهت رسیدن به این مهم، اطلاعات جمع­آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. در مرحله تجزیه و تحلیل، نکته مهم این است که محقق باید اطلاعات و داده ­ها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سوال یا سوالات تحقیق و نیز ارزیابی سوالات خود جهت داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تجزیه و تحلیل داده ­ها، فرآیندی چند مرحله­ ای است که طی آن داده­هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع­آوری اطلاعات فراهم آمده‌اند، خلاصه، کدبندی و دسته­بندی و در نهایت پردازش می­شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل­ها و ارتباط­ها بین این داده ­ها فراهم آید. در این فرایند داده ­ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش می­شوند و تکنیک‌های گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاج­ها و تعمیم­ها بر عهده دارند. پس از جمع­آوری داده ­ها بایستی این داده ­ها به اطلاعات قابل فهم تبدیل شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، و این کاری است که در این فصل به طور تفصیلی، به آن پرداخته شده است.
در ابتدای این فصل و به منظور تجزیه و تحلیل توصیفی اطلاعات و داده ­ها، اطلاعاتی پیرامون متغیرهای جمعیت­شناختی شامل سازمان، سطح تحصیلات، سن، جنسیت، سابقه خدمت و پست سازمانی فرد پاسخگو ارائه می­گردد. در ادامه به ذکر تجزیه و تحلیل استنباطی داده ­های تحقیق، به‌منظور بررسی فرضیات پژوهش پرداخته می­ شود. تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از آزمون کولموگروف-اسمیرنف وهمبستگی اسپیرمنانجام می­پذیرد. در ادامه به ارائه مباحث تکمیل با توجه به یافته­های جانبی تحقیق پرداخته می­ شود که به منظور استخراج آن، از آزمون­های T یک نمونه مستقل، آزمون T دونمونه­ی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی ویلکاسون استفاده شده است.
۴-۲ تجزیه و تحلیل توصیفی داده ­ها
در پرسشنامه تحقیق،متغیر­های جمعیت­شناختی مورد پرسش قرار گرفته و اطلاعات مربوط به هر یک از موارد زیر، از آن استخراج گردیده است:
سازمان، سطح تحصیلات، سن، جنسیت، سابقه خدمت و پست سازمانی. حال با توجه به وضعیت­های فوق و اطلاعات بدست آمده، به تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها، با بهره گرفتن از جداول و نمودارها پرداخته می­ شود.
الف. آمار توصیفی متغیر «سازمان»
در جدول زیر، آمار توصیفی متغیر «سازمان» پاسخ ­دهندگان به پرسشنامه آمده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...