زیرساخت سازمانی؛
فرایندها و فعالیت‌ها؛
سیستم پاداش جهت افزایش انگیزش کارکنان؛
منابع؛
آموزش و میزان تحصیلات؛
مدیریت منابع انسانی.
بروسان و همکاران (۲۰۱۲) با بررسی ۸ شرکت بزرگ صنایع نفت و گاز ایران، عوامل اصلی مؤثر بر اجرای مدیریت دانش در این سازمان‌ها را به ترتیبِ اهمیت، فرهنگ سازمانی، زیرساخت فناوری اطلاعات، فرهنگ مدیریت و استراتژی مدیریت دانش معرفی نمودند.
۲-۴-۱۱- بررسی مدیریت دانش پروژه‌ها
پس از بیان تعریف مفهومی مدیریت دانشِ پروژه در فصل نخست، در این بخش به صورتی اجمالی به مرور ادبیات آن پرداخته خواهد شد.
در اغلب پروژه‌ها سیستمی با برنامه مشخص برای جمع‌ آوری، ثبت، انتقال و انتشار دانش تجربی در طول عمر پروژه وجود ندارد و انتقال دانش فقط از طریق افراد درگیر، آن هم در صورتی که در سازمان پروژه باقی بمانند انجام می‌شود. پایان یک پروژه بالتبع پایان یادگیری‌ها است و افراد درگیر به پروژه‌های جدید می‌روند و اگر در مشاغل مرتبط به کار گماشته نشوند، دانش و تجربیات آن‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. امری که بدیهی به نظر می‌رسد این است که اگر از تجربیات و روش‌های حل مشکلات پروژه‌های جاری در سایر پروژه‌ها و پروژه‌های آینده استفاده گردد منجر به کاهش استفاده از روش سعی و خطا و بالتبع کاهش زمان و هزینه پروژه‌ها می‌شود. در اینجا بیان این نکته ضروری است که ماهیت سازمان‌ها برای زمان‌های طولانی طراحی شده است؛ در حالی که ماهیت یک پروژه فقط برای تکمیل یک دوره خاص می‌باشد. فرایند مدیریت دانش پروژه‌ها را می‌توان مطابق شکل ۲-۲۲ ارائه داد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شکل ۲-۲۲- مدیریت دانش پروژه (Kasvi, 2005)
شفیعا و متولیان (۱۳۸۷)، انواع اقلام دانشی را در پروژه‌ها شناسایی کرده و چارچوبی مفهومی برای شناسایی و کسب دانش پروژه‌ها در سازمان‌های پروژه‌محور ارائه نموده‌اند. در این تحقیق با بهره گرفتن از استاندارد PMBOK که یک استاندارد جهانی مدیریت پروژه در سطح دنیاست و مصاحبه با خبرگان، اقلام دانشی که در یک پروژه می‌توانند وجود داشته باشند شناسایی شده است و از نظر اهمیت، هزینه کسب دانش این اقلام و برخی فاکتورهای دیگر، دسته‌بندی شده و در نهایت این اقلام دانشی در دو دسته اولویت یک و دو ارائه شدند. البته لازم به ذکر است که در تحقیقات ایشان بیش از ۱۰۰ قلم دانشی شناسایی گردیده است که با توجه به دو فاکتور مهم اولویت‌بندی شده و مهم‌ترین آن‌ها ذکر شده است که این دو فاکتور عبارتند از:
ارزش افزوده‌ی کسب دانش پروژه فعلی برای پروژه‌های آتی؛
هزینه‌های کسب دانش.
جدول ۲-۲۸ اقلام دانشی استخراج شده را نشان می‌دهد:
جدول ۲-۲۸- اقلام دانشی پروژه‌ها (شفیعا و متولیان، ۱۳۸۷)

دانش صریح
دانش ضمنی

دانش کارکنان

دانش فرایند (مستندات)

دانش فناوری

دانش کارکنان

دانش فرایند انجام کارها

دانش فناوری

الگوها و قالب‌ها

سایر مستندات

گزارش‌های دوره‌ای مدیر پروژه‌ها
گزارش‌های وضعیت پروژه‌ها

الگوی ثبت سوابق حرفه‌ای افراد
الگوی ارزیابی افراد
چک‌لیست اقلام اطلاعاتی مورد نیاز
الگوی شکست مسئولیت‌های تیم
الگوی ثبت اطلاعات مورد نیاز از منابع غیر مکتوب
الگوی ثبت مذاکرات جلسات
چک‌لیست تصویب منشور پروژه
الگوی منشور پروژه

سوابق کاری افرادی که برای مصاحبه انتخاب می‌شوند
صورت‌جلسه‌ها
فرم‌های ارزیابی تکمیل شده
ویرایش‌های مختلف منشور پروژه
منابعی که برای طراحی الگوها مورد استفاده قرار گرفته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...