شغلی

الزامات شغلی

۵-۱

رضایت شغلی

۱۰-۶

ویژگی های شغلی

۱۵-۱۱

امنیت شغلی

۱۸-۱۶

تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه:
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است . این مفهوم با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد .
ایبل و فریسبی این مفهوم را اینگونه تعریف کرده اند : همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است . با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا مثبت یک (ارتباط کامل) است.
این ضریب نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمودنی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی آن را می سنجد. ( سرمد ، ۱۳۸۵ ).
برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری، شیوه‌های مختلفی به کار برده می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از آن جمله می‌توان به:
اجرای دوباره آزمون (روش بازآزمایی) ، روش تصنیف (دو نیمه کردن) ، روش کودر- ریچارد سون
روش آلفای کرونباخ[۲۴۹]:
از آنجاکه آلفای کرانباخ معمولاً شاخص کاملاً مناسبی برای سنجش قابلیت اعتماد ابزار اندازه‏گیری و هماهنگی درونی میان عناصر آن است، بنابراین قابلیت اعتماد پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق به کمک آلفای کرانباخ ارزیابی می‌گردد.
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری که خصیصه ‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند به کار می‌رود. ضریب آلفای کرانباخ ، بین ۰ و ۱ است که در واقع همان ضریب همبستگی داده ها در زمان های مختلف می باشد؛ عدد ۱، حداکثر همبستگی و عدد ۰، حداقل همبستگی را نشان می دهد. (حافظ نیا، ۱۳۷۷).
در اینگونه ابزار ، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند . برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوالهای پرسشنامه ( یا زیر آزمون ) و واریانس کل را محاسبه و سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.

: تعداد پرسشها
: واریانس زیر آزمون ام
: واریانس کل آزمون
هر قدر درصد به دست آمده به ۱۰۰ درصد نزدیک باشد، بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است. قابل ذکر است که ضریب آلفای کمتر از ۶۰ درصد معمولا ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷۰% قابل قبول و بیش از ۸۰% خوب تلقی می شود، البته هر چقدر ضریب اعتماد به عدد یک نزدیک تر باشد، بهتر است.
بدین منظور ابتدا یک از نمونه ی ۸۱ تایی پرسشنامه آزمون گردیده و سپس با بهره گرفتن از داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرم افزار آماری SPSS میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرانباخ برای این ابزار محاسبه می شود.
در این تحقیق آلفای کرونباخ محاسبه شده در جدول زیر نشان داده شده است که با توجه به نزدیک بودن این مقدار به یک همبستگی درونی بین سوالات در حد قابل قبول می باشد و پرسش ها نسبتا همگن می باشند.
جدول(۳-۲): آلفای کرونباخ

میزان پایایی ابزار اندازه گیری پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...