۱۰۰

۱۴۱۸

۱۰۰

۱۵۱۸۲

۱۰۰

مطابق با جدول فوق از ۱۵۱۸۲ نفر دانشجو، ۲۹/۶۴ درصد زن و ۷۰/۳۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.
۳–۱۳ شیوه نمونه‌گیری
نمونه گیری، یعنی انتخاب تعدادی از افراد،حوادث، و اشیاء، از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه (دلاور، ۱۳۸۴: ۱۲۰). منظور از حجم نمونه تعداد کل عناصر انتخاب شده از جامعه آماری مورد مطالعه است. در مقابل، حجم جمعیت آماری مجموعه عناصر موجود در جامعه آماری است که مبنای محاسبه در نمونهگیری محسوب می شود (ساروخانی، ۱۳۷۷: ۱۵۷). در بسیاری از تحقیقات انسانی و اجتماعی محقق بدنبال آن است تا نمونه تحقیقی مورد نظر را بگونه ای انتخاب کند که بتواند با اطمینان بالائی ویژگی های مورد نظر جامعه مورد مطالعه را در درخل نمونه انتخابی جستجو کند.
شیوه نمونه‌گیری در این تحقیق طبقه‏ای متناسب[۷۴] بوده است. شیوه‌های نمونه‌گیری احتمالی نظیر نمونه‌گیری تصادفی ساده، سیستماتیک و طبقه‌ای نسبت به شیوه‏های غیراحتمالی به لحاظ آماری ارحجیت دارند. در نمونه‌گیری طبقه‏ای جمعیت به دو یا چند طبقه تقسیم می‏شود. اگر کسر نمونه‏ای[۷۵] یا نسبت انتخاب[۷۶] در داخل طبقات مساوی باشد، نمونه را طبقه‏ای و نسبی می‏خوانند. نمونه‏گیری طبقه‏ای نسبی در مقوله روش‏هایی است که در آن احتمال انتخاب برای همه واحدهای جمعیت برابر است (سرایی، ۱۳۷۴: ۱۹).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نمونه‏گیری طبقه‏ای یا مطبق یا طبقه‌بندی شده، زمانی استفاده می‏شود که جامعه، ناهمگن و نامتجانس باشد و محقق بخواهد گروه‏هایی مختلف در نمونه‏اش، حضور داشته باشند.
مراحل نمونه‌گیری طبقه‌‌ای متناسب بدین صورت است که پس از گروه‏بندی اعضای جامعه ‏آماری و مشخص نمودن حجم نمونه، به یکی از سه روش زیر نمونه‌گیری می‏شود.
الف) روش اول: حجم نمونه بطور مساوی بین گروه‏ها تقسیم می‏شود.
ب) روش دوم: روش اختصاص بهینه، در این روش سهم هرگروه با توجه به واریانس آن گروه تعیین می‏شود، حسن این روش این است که واریانس در نمونه، کاهش پیدا می‏کند ولی مشکل این است که از واریانس گروه‏ها، اطلاعات دقیقی در اختیار نیست.
ج) روش اختصاص متناسب، در این روش تعداد نمونه برای هر گروه بسته به نسبت آن گروه در جامعه آماری انتخاب می‏شود این روش سوم را نمونه‏گیری طبقه‏ای متناسب می‏نامند (افشانی، ۱۳۸۹).
علت استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‏ای متناسب، وجود واریانس زیاد صفت در میان رشته‏های مختلف در بین دانشجویان دانشگاه یزد و دانشجویان دانشگاه اصفهان و تفاوت تعداد دانشجویان در میان این رشته‏ها است تا از این طریق، واریانس میانگین نمونه کاهش و دقت نمونه‌گیری افزایش یابد.
۳-۱۴ حجم نمونه
حجم نمونه به آن جزیی از جامعه آماری که معرف جامعه است و مبنای محاسبه قرار می‌گیرد حجم نمونه گفته می‌شود.
در برآورد حجم نمونه مراحل زیر معمولاً باید طی شود:
ـ تعیین دقت احتمالی مطلوب.
ـ پیدا کردن فرمولی برای برآورد n.
ـ پیش برآورد واریانس.
ـ برآورد حجم نمونه.
ـ ارزیابی n برآورد شده در پرتو امکانات» (سرایی، ۱۳۷۲: ۱۲۷).
برای برآورد حجم نمونه ابتدا یک مطالعه مقدماتی روی ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد و دانشگاه اصفهان بصورت جداگانه انجام گرفت، تا واریانس صفت مورد مطالعه (میزان مشارکت سیاسی) مشخص گردد و سپس با بهره گرفتن از فرمول کوکران با سطح اطمینان ۹۵ درصد و دقت احتمالی ۵ درصد، حجم نمونه برای دانشجویان دانشگاه آزاد واحد نجف آباد۳۷۵ نفر و برای دانشجویان دانشگاه اصفهان۳۷۰ نفر مشخص گردید.

جدول شماره(۳-۱۰)اجزای تشکیل دهنده فرمول کوکران

دانشگاه

دانشگاه اصفهان

دانشگاه آزاد واحد نجف آباد

۵/۰

۵/۰

p

واریانس

۵/۰

۵/۰

q

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...