میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX جز در مدل سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ که بالاتر از استاندارد معاینه فنی(ppm 200) و استاندارد یورو ۲( ppm500) پایین­تر بود در سایر سال­های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ پایین­تر از استاندارد معاینه فنی و یورو بوده است. این میزان درسال۸۹ پایین­ترین مقدار خود ppm3/58 بوده است. بر این اساس می­توان گفت میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۳۸)
شکل ۴-۳۸ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX تولیدی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پارس در مدل سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ نشان می­دهد پایین­تر از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) و استاندارد یورو ۲ (ppm 500 ) بوده است. در این میان بین سال­های ۸۳ تا ۸۹ نوساناتی در میزان HC خروجی از اگزوز خودرو وجود داشت که بیشترین میزان آن درسال۸۶ (ppm180) و کمترین میزان در سال۸۹ (ppm 58 ) بوده است. می­توان گفت که میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پارس در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۳۹).
شکل ۴-۳۹ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پارس تولیدی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو سمند در مدل سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹با نوساناتی رو به کاهش بوده است. آمار نشان می­دهد که در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ پایین­تر از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) و از استاندارد یورو ۲ (ppm 500 ) بوده است. بالاترین مقدار مربوط به مدل سال ۸۴ (ppm200) و کمترین میزان مربوط به مدل سال ۸۸ (ppm 65) بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز خودرو سمند در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۴۰)
شکل ۴-۴۰ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو سمند تولیدی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو پیکان در مدل سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ بالاتر از استاندارد معاینه فنی(ppm200) و استاندارد یورو ۲(ppm500) بوده است. مدل سال ۸۳ در مقایسه با مدل سال ۷۸ به میزان (ppm 1312)، HC خروجی حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است. میزانHC خروجی از اگزوز خودرو پیکان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد (شکل ۴-۴۱)
شکل ۴-۴۱ میزان HCخروجی از اگزوز خودرو پیکان تولیدی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان در مدل سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ بالاتر از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) بوده ولی از استاندارد یورو ۲ ( ppm500 ) پایین­تر بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان در مدل سال‌های ۸۳ تا ۸۹ رو به کاهش بوده و در ۸۷ به کمترین مقدار خود ( ppm205 ) اما مدل ۸۷ به بعد میزان خروجی افزایش یافت بیشترین مقدار خروجی در مدل سال ۸۸ (ppm 434 ) بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد (۴-۴۲).
شکل ۴-۴۲ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان تولیدی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو ال ۹۰ در مدل سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ پایین­تر از استاندارد معاینه فنی (ppm200) و نیز از استاندارد یورو ۲ (ppm 500) بوده است. این میزان در سالیان اخیر در حد صفر بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز خودرو ال ۹۰ در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل۴-۴۳).
شکل ۴-۴۳ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو ال۹۰ تولیدی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹
میزان HC خروجی از اگزوز خودرو روآ در مدل سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹با شیب زیادی رو به کاهش بوده است. آمار نشان می­دهد که میزان HC خروجی از اگزوز خودرو روآ در مدل سال ۱۳۸۵ (ppm 528 ) از استاندارد معاینه فنی (ppm 200) و استاندارد یورو ۲ (ppm 500) بالاتر بوده و نیز در مدل سال ۱۳۸۶و ۱۳۸۷ از استاندارد معاینه فنی بالاتر ولی از استاندارد یورو۲ پایین­تربوده و در مدل سال ۱۳۸۸و ۱۳۸۹ به زیر دو استاندارد رسیده است. پایین­ترین میزان HC خروجی در مدل سال ۸۹ (ppm 57) بوده است (شکل ۴-۴۴).
شکل ۴-۴۴ میزان HC خروجی از اگزوز خودرو روآ تولیدی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹
میزان آلاینده HC در مدل سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ با شیب کمی در دو شرکت رو به کاهش بوده است. مدل سال ۱۳۸۳ خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا بالاتر از استاندارد معاینه فنی (ppm200) بوده و در مدل سال­های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ پایین­تر از استاندارد معاینه فنی(ppm 200) و استاندارد یورو ۲ (ppm 500) بوده است. میزان HC خروجی از اگزوز درخودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال­های اخیر در وضعیت استانداردی قرار دارند (شکل ۴-۴۵).
شکل ۴-۴۵ میزان HC خروجی از اگزوز خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولیدی سال‌های ۱۳۸۳تا ۱۳۸۹
۴-۴- یافته­های استنباطی
۴-۴-۱- یافته مربوط به آزمون همبستگی پیرسون
با توجه به اینکه متغیرهای استفاده شده در این پژوهش در سطح فاصله­ای اندازه گیری شده ­اند از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی روابط استفاده شد.

– رابطه بین سال ساخت خودرو و CO
بر اساس ضریب همبستگی پیرسون بین سال ساخت خودرو و میزان CO رابطه معنی‌داری وجود دارد. با توجه به منفی بودن ضریب، مشخص می‌شود که هر چه سال ساخت خودرو بالاتر یعنی جدیدتر شده CO کمتری تولید شده است (جدول۴-۹).
جدول ۴-۹ خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه سال ساخت خودرو با CO

متغیر

متغیر

ضریب پیرسون

سطح معنی‌داری

سال ساخت خودرو

CO

۴۷۳/۰-

۰۰۰/۰

– رابطه بین سال ساخت خودرو و CO2
ضریب همبستگی پیرسون بین سال ساخت خودرو و میزان CO2 رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. با توجه به مثبت بودن ضریب، مشخص می‌شود که هر چه سال ساخت خودرو بالاترخودرو جدیدتر شود میزان CO2 تولیدی نیز افزایش می­یابد (جدول۴-۱۰).
جدول ۴-۱۰ خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه سال ساخت خودرو با CO2

متغیر

متغیر

ضریب پیرسون

سطح معنی‌داری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...