دانلود پایان نامه و مقاله | ۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش – 1 |
بنابرین بر اساس موارد فوق، و با توجه به اهمیت مباحث نوآوری دانشگاهی و اهداف تدریس و همچنین دانش اعضای هیئت علمی در نظامهای آموزشی و دانشگاهها و با توجه به اینکه هیچ تحقیقی در خصوص اینکه آیا رابطه معناداری بین عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی و اهداف تدریس با نقش واسطهگری دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز وجود دارد یا خیر، انجام نگرفته است، تحقیق حاضر در صدد است تا به بررسی رابطه بین عوامل کلیدی نوآوری دانشگاهی و اهداف تدریس با نقش واسطهگری دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شیراز بپردازد.
۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش
دانشگاهها به عنوان نهادهای آموزشی و پژوهشی، یکی از مهمترین و موثرترین بازیگران نظام ملی نوآوری هر کشوری محسوب میشوند و تاثیر به سزایی در عملکرد نوآورانه آنها دارند. دانشگاهها بر اساس رویکرد سیستمی در دستیابی به اهداف اقتصاد دانش محور و نظام ملی نوآوری، وظیفه تولید، انتشار دانش و آموزش و تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارند (تقوی و پاکزاد، ۱۳۸۶). مطالعه نوآوری دانشگاهی برای اعضای هیئت علمی در دانشگاهها می تواند مفید باشد این فواید برای اعضای هیئت علمی شامل: ارائه انواع جدیدی از رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی، تحقیقات بین رشتهای و درون رشتهای، افزایش انگیزه کارکنان به کار و اساتید به تدریس و ایجاد روشهای خلاقانه برای بینالمللی کردن روشهای تدریس میباشد (کشاورز، ۱۳۹۲).
هالت معتقد است در بحث اهمیت نوآوری میتوان گفت که تمامی پیشرفتها و ارتقائات بشری به دلیل نوآوری و کشف روشهای جدید و نو جهت انجام کارها است. با مطالعه تاریخ پیشرفتهای علمی براحتی میتوان دریافت که مخترعین بزرگی مانند بل، مورس، و … توانسته اند با نوآوریهای خود مسیر زندگی بشر را عوض کنند (طالبی، ۱۳۸۵).
پیشرفتهای تکنولوژیک، بالا رفتن انتظارها و تغییرهای جمعیتی دانشجویان، تقاضاهای ذینفعان برای پاسخگویی و ابزارهای جدید ارائه مطالب آموزشی همگی چالشهای کنونی هستند که نیاز به نوآوری در آموزش عالی را ضروری میکنند. روبرو شدن با این چالشها مشکل بسیار بزرگی است که نتیجه آن دستیابی به محیطی دارای منابع مالی محدود میباشد و روشن است که مؤسسات آموزشی باید روشهای سنتی فعالیتهای خود را مورد بازبینی قرار داده، به منظور ماندگاری سازمان در زمان حال و آینده اقدام به کار گیری روشها و فنون جدید کنند (شرفی، ۱۳۸۷).
بنابرین با مطالعه پیرامون عوامل مؤثر بر نوآوری دانشگاهی، میتوان عملکرد دانشگاه را بهبود بخشید. در شرایط متغیر جامعه امروز که بدون شک سازمان های آموزشی از جمله دانشگاهها را نیز متاثر میسازد، رمز موفقیت همگام شدن با تغییرات و در واقع پذیرش نوآوری توسط سازمان ها میباشد در واقع با بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری دانشگاهی میتوان به موانع ایجاد نوآوری در دانشگاه پی برده و در صدد رفع آنها برآمد. و شرایطی را ایجاد کرد که این عوامل شامل (ساختار، افراد ذینفع، ارتباطات بیرونی، قوانین و مقررات) زمینهساز ایجاد نوآوری در دانشگاه شود. در زمینه تحقیقات انجام شده درباره نوآوری دانشگاهی و عوامل نوآوری دانشگاهی میتوان به تحقیقات کوین استمب[۵۵](۲۰۱۴)؛ باپارت و استاب[۵۶] (۲۱۴)؛ دورن بوچ و نهوسلر[۵۷] (۲۰۱۳)؛ کریستنس و ارینگ ( ۲۰۱۱)؛ بارلنگا (۲۰۱۰)؛ کانجلاریس؛ جکسون، چیر، کنتز و آنسورث[۵۸] (۲۰۱۰)؛ سولیوان[۵۹](۲۰۰۸)؛ دان؛ راجرز، هاتچینسن، لیاس، مک دونالد ویلسون، والاس و نورمن[۶۰](۲۰۰۸)؛ اشاره نمود.
برنامه ریزی برای تدریس به طور مؤثر، نیاز به مدرسانی دارد که دانش تدریس و محتوا را با هم تلفیق کنند (شولمن، ۱۹۸۷). این نوع دانش توسعه داده شده از زمانی که فناوری های دیجیتالی به عنوان ابزارهای تفکر شناخته شده و فقط ابزارهای آموزشی نیستند فناوری را نیز شامل می شود (الشهری، ۲۰۱۲). به علاوه بسیاری از محققان ازجمله (هیل و همکاران ، ۲۰۰۸؛ مکرای و چن[۶۱]، ۲۰۱۲ ) نشان دادند که فهم و آگاهی معلمان از دانش محتوایی و تجربه آنها از روشهای تدریس تا حد زیادی مسئول چگونه مؤثر بودن آنها به عنوان معلم میباشد. دانش محتوایی، تربیتی و فناورانه زمینه تحقیقی نسبتا جدیدی است که پذیرش آن به طور کلی در حال بررسی است (آنجلی و والانیدس[۶۲]، ۲۰۱۵). گروسمن[۶۳](۱۹۸۹) و شولمن (۱۹۸۷) اعتقاد دارند که دانش محتوایی و تربیتی به عنوان اساسی برای آموزش مؤثر در نظر گرفته می شود. بنابرین دانش فناورانه مدرسان باید علاوه برفناوری اطلاعاتی، دانش محتوایی و تربیتی را نیز در بر داشته باشد تا به گونه ای موثرتر عمل کند (الشهری، ۲۰۱۲). لی (۲۰۰۵) معتقد است که درک دانش محتوایی از دیدگاه اساتید می تواند به آن ها کمک کند تا بدانند چگونه برنامه هایی جهت رشد حرفه ای تدارک ببینند که سبب رشد دانش محتوایی شود (لی، ۲۰۰۵).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 12:37:00 ق.ظ ]
|