مقطع کارشناسی ارشد : دانلود مقالات و پایان نامه ها درباره بررسی عوامل … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
تجارت الکترونیک ، موانع جغرافیایی و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از میان بر میدارد و باعث ارتقای ارتباطات و گشودگی اقتصادی در سطح ملی وبینالمللی میشود؛ شیوه هدایت کسب و کار را تغییر میدهد و بدین ترتیب باعث تبدیل بازارهای سنتی به شکلهای جدیدتر میشود.
در حالی که تجارت الکترونیکی و به خصوص نوع اینترنتی آن باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در شرایط رقابتی شده است (به عنوان مثال ظهور و ورود سریع رقبای جدید، جهانی شدن رقابت، رقابت شدید در استانداردها و …) فرصتهای جدیدی برای جایگزینی کسبوکار، ایجاد مشاغل و فرصتهای شغلی جدید در زمینههای مختلف ایجاد کرده است.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ـ به عبارتی در مقایسه با تجارت سنتی، دو برگ برنده عمده در دست تجارت الکترونیک قرار دارد:
▪ نخست حضور در بازار به شکل «همه جا ، همه کس ، همه وقت»، چرا که در زمینه معرفی و تبلیغ محصول، استفاده از تجارت الکترونیک به خصوص با وجود اینترنت دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف نیست، در هر زمان در دسترس است و میتواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد(جمعه پور،۱۳۸۴) .
▪ دوم این که تجارت الکترونیک، کانالهای معمول فروش را تغییر میدهد و امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژیک و تازه فراهم میکند . جمعه پور،۱۳۸۴)
۲-۸-دوران گذار فناوری اطلاعات ایران
کشور ما همچون بسیاری از کشو رهای درحال توسعه اگرچه خیلی دیر و البته ناقص، اما با لا خره به جرگه بهره برداران فناوری اطلاعات پیوست و تقریبا از اواسط سال ۲۰۰۱ شاهد فعالیت های بخش دولتی و خصوصی در این حوزه بودیم . سرمایه گذاری کلا ن دولت ایران در فاصله سا ل های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ در قالب طر ح ها ی مختلف به ویژه طرح تکفا اگرچه با مشکلا ت و اشتباهات فراوانی مواجه بود اما در کمترین شرایط توانست موجی گذرا ایجاد کند و نگاه های سرمایه گذاران بخشهای مختلفی را به سوی خود جلب کند .هرچند که به اعتقاد بسیاری دیگر از منتقدین داستان تکفا مشابه داستان پروانه ای است که شخصی برای کمک به خروج او ازپیله، دیواره پیله اش را می شکافد و درست به همین دلیل پروانه هرچند که با ل های زیبایی نیز داشت اما تا انتهای عمر کوتاه خود نتوانست پرواز کند .شاید این تعبیر دور از واقعیت نباشد چراکه امروز می بینیم بعد از صرف میلیاردها ریال سرمایه گذاری مستقیم برای توسعه فناوری اطلا عات در بخش های خصوصی و دولتی هنوز با چالش های بسیار و سطحی مواجه هستیم (رجب زاده،۱۳۹۰).
۲-۹-فناوری اطلاعات و ارتباطات و روستاهای ایران
در روستاهها از جمله اهداف برنامه اصول و عمل جامعه اطلاعاتی بوده است که در ICT بدون شک توسعه اجلاسهای سران کشورها در ژنو و تونس مورد توجه قرار گرفته است . در اجلاس جامعه اطلاعاتی تونس حتی شرکتهای بزرگی مانند آی بی ام، مایکروسافت، سیسکو و اینتل، روستائیان و مناطق محروم و ب صورت ویژ یونسکو توانمند سازی زنان را جزء برنامه های دراز مدت خود قرار داده بودند . طرح توزیع کامپیوترهای ۱۰۰و سازمان ملل متحد نیز نشان دیگر از توجه جهانی به جامعه اطلاعاتی۱ دلاری با همکاری دانشگاه روستایی دارد. بنابراین برای کشور ما تلاش در ساخت جامعه اطلاعاتی روستایی یک فرصت مغتنم است. فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به گستردگی و امکانات بالقوه اش،شرایط و بسترهای مناسبی را در راه کاربردی شدن تکنولوژ ی در کلیه شئون زندگ بشر به و یژه در امر اقتصاد و حیات اقتصادی جوامع فراهم کرده است، تا جا یی که می توان گفت ” در دنیای حاضر ، سلامت اقتصاد ی ملت ها با سطح مهارت ها یشان درفناوری اطلاعات و ارتباطات سنجیده می شود و در ا ین میان نقش و جایگاه آموزش و توسعه ی مهارت ها ی علمی و عملی در روند توسعه همه جانبه جامعه بدون تردید بسیار مهم خواهد بود”. از جمله بخشهای اجتماع که نیاز به توسعه فناور ی اطلاعات در آن ضروری می نماید روستاها هستند . در زمان حاضر ۴۰ درصد از جمعیت کل جهان در روستاها جای گرفته اند .(فخر زادگان و همکاران،۱۳۹۰)
به منظور ارتقا ی سطح دانش فناور ی اطلاعات و ارتباطات در روستا ها،طبق اعلامیه اصول جامعه اطلاعاتی که در آذر ماه ۱۳۷۲ به امضا ی ۱۴۰ کشور جهان از جمله ایران رسید، قرار است تا پا یان سال ۲۰۱۵ تمام روستاهای عضو جامه اطلاعاتی- از جمله ایران – به اینترنت و امکانات دسترسی به اطلاعات مجهز شوند.از آنجا که روستاها ی کشور بیش از ۵۰ درصد از پهنه جغرافیایی و ۳۵ در صد از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده اند ، در سال ها ی اخیر موضوع آموزش و توانمند ساز ی آنها از طریق دستیابی به اطلاعات ونحوه بهره بردار ی از آن ،به و یژه در میان برنامه ر یزان و سیاستگذاران حیطه روستا یی مورد توجه قرار گرفته است . اطلاعات و ارتباطات فقط یکی از نیازهای روستا و توسعه است و به عنوان کاتالیزور توسعه را سریعتر بر بهره وری و کارایی مدیران روستایی تأثیر دارد، لیکن ICT فراهم می آورد.باید توجه داشت علاوه بر اینکه بر مدیران روستایی آثار مفید دیگری را برای روستاها به همراه دارد ICT حائز اهمیت است توجه شود که تأثیرکه با عنایت به نقطه نظرات کارشناسی و یافته های تحقیق می توان به موارد زیر اشاره نمود.(جلالی،۱۳۸۵)
۲-۹-۱-مدیریت روستایی و توسعه کشاورزی ،ICT
فناوری نقش بسیار مهمی در شکوفایی وارتقای روستاییان در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وبرای مردم کم درآمد و ک شاورزان و دامدارانی ICT … دارد. سوالی که ممکن است به ذهن بیاید این است که کسانی که در روستا زندگی می کنند، چه اهمیت و کاربردی می تواند داشته باشد؟ در حالی که توسعه این فناوری درروستاها در ابتدای کار است.باتوجه به اینکه بخش عظیمی از نیروهای مولد در روستاها زندگی می کنند . خدمات رسانی دولت به این بخش از توزیع عادلانه ای برخوردار نیست و روستاییان نسبت به شهرنشینان سهم کمتری در برنامه ها ی توسعه دارند. این امر یکی از مهمترین دلایل مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها به منظور دسترسی به امکانات است.همانطور که تلفن در تمامی پیشرفتهای ا قتصادی سهیم بوده است، دسترسی به اینترنت نیز گام و مسیرجدیدی را در این مقوله مطرح نموده است . کشاورزان بدلیل دوری مسافت و نداشتن اطلاعات کافی و دقیق ازقیمت محصولات، می توانند با دسترسی به اینترنت از قیمت محصولات آگاه شوند . فناوری اطلاعات وارتیاطات در توسعه روستاها از جنبه های اجتماعی و فرهنگی نیز قابل بحث می باشد . با ایجاد آموزش از راه دورمی توان در سطوح مختلف تحصیلی از مشکلات آموزشی روستائیان آگاه و در جهت رفع آن اقدام نمود . درفرایند دراز مدت با فراهم شدن آموزش مجازی، سطح تحصیلات روستائیان بالا رفته و ن یروهای متخصص موردنیاز روستاها از میان نخبگان روستایی تربیت شده و فرصتهای شغلی در زمینه های مختلف برای روستاییان فراهم می شود . به تبع آن معضلاتی نظیر سیل مهاجرت روستاییان، بیکاری و نظایر آن در روستاها ریشه کن می گردد.از لحاظ بهداشتی نیز اینترنت نقش بسزایی در آگاهی و آموزش روستاییان ایفا می کند. به عنوان مثال در بیماری سندرم شدید تنفسی موسوم به سارس در چین در سال گذشته اولین منبع اطلاع رسانی وپیشگیری شبکه های توسط شبکه های بهداشتی و دامپزشکی روستایی می ۱انلاین محلی و اینترنت بودند. با ایجاد کلینک های توان سطح آگاهیهای بهداشتی را در جوامع روستایی بالا برد.فن آوری های اطلاعاتی می توانند افراد محروم و دور از دسترس کشاورزان خرده پا، جوامع روستایی وحاشیه نشین های شهری را در تمام کشورها، اعم از پیشرفته و توسعه نیافته، به طور نسبتاً یکسانی تحت پوشش قرار ده ند. همچنین از طریق رساندن اطلاعات فنی برای تمامی بهره برداران کشاروزی می توان امکان کاربرد توصیه های فنی و فنآوری های زراعی را در بین تعداد بیشتری از آنها ایجاد نمود.(خیری،۱۳۸۲)
افزون بر این فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی نقش موثری در افزایش بازده اقتصادی تو لید توسط مدیران روستائی خواهد داشت._رضوانی،۱۳۸۷)
۲-۹-۲-ترویج کشاورزی و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات
ترویج کشاورزی بعنوان عامل دست اندرکار و عهده دار بخشی از فرایند مدیریت روستایی جایگاه ویژه ای در این مقوله دارد .سازمانهای ترویج نقش کلیدی در میانجیگری بین تکنولوژی های ارتباطاتی، فراهم کنندگان تکنولوژیها و خدمات و گروه های مخاطبین دارند . در ایفای این نقش آنها باید به مناسب بودن تکنولوژی های مختلف، قابلیت دسترسی به تکنولوژی های در روستاها و نواحی دور، تطبیق موضوعات مربوط به منافع و هزینه ها، اطمینان از دسترسی فرهنگهای مختلف به تکنولوژیها، زبان، طبقات اجتماعی، گروه های سنی و موضوعات جنسیتی توجه کنند.(ریچاردسون،۲۰۰۵ (
۲-۹-۲-۱٫رویکرد های برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات
سه نقش اساسی فناوری اطلاعات عبارتند از نقشهای اجرایی، عملیاتی و رقابتی. نقش اجرایی شامل اتوماسیون فعالیتهای حسابرسی و کنترل است که مستلزم استقرار یک بستر کارا از فناوری اطلاعات است. نقش عملیاتی، یک حالت توسعه یافتهای از نقش اجرایی است، با این وجه تمایز که شامل ایجاد و استقرار یک بستری از فناوری اطلاعات است که باعث ایجاد توانایی در اتوماسیون کل فرایندهای تجاری سازمان میشود. نقش رقابتی هم، شامل استقرار یکسری برنامه های کاربردی جدید از فناوری اطلاعات است که بتوان به آن به عنوان یک مزیت رقابتی در محیط بازار نگریست. امروزه بیشتر به نقش و اساس رقابتی فناوری اطلاعات توجه میشود. بنابراین برای استفاده از فناوری اطلاعات بعنوان یک مزیت رقابتی ما نیاز به برنامه ریزی استراتژیک داریم تا بتوان از آن در تحقق اهداف استراتژیک سازمان استفاده کرد.
از نظر (لدرر و ستی، ۱۹۹۶) برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی عبارت است از فرایند شناسایی یک پرتفولیویی از برنامه های کاربردی مبتنی بر کامپیوتر که به سازمان در تحقق اهداف تجاری اش کمک میکند. برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی یک فرایند مدیریتی است برای ایجاد انسجام سیستمهای اطلاعاتی با فرایند برنامه ریزی سازمان، مرتبط کردن برنامه های کاربردی سیستمهای اطلاعاتی با اهداف تجاری سازمان و تعیین الزامات اطلاعاتی برای دستیابی به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت سازمانی. به عبارت دیگر برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی عبارت است از فرایند جستجوی یکسری برنامه های کاربردی از سیستمهای اطلاعاتی استراتژیک که سازمان را قادر به کسب مزیت رقابتی کند. نتیجه برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی عبارت است از یکسری برنامه های اجرایی که وجود این برنامه ها برای ایجاد هم راستایی بین نیازهای اطلاعاتی سازمان با جهت گیریهای استراتژیک آن لازم و ضروری است.
ر اساس مطالعه انجام شده توسط تئووآنگ (۲۰۰۰) یکسری دلایل برای نشان دادن لزوم برنامه ریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی لیست شده است که از آن جمله عبارتند از: پشتیبانی بهتر از اهداف تجاری سازمان، بهبود انسجام بین سیستمها، بهره مندی از فناوری اطلاعات بعنوان یک مزیت رقابتی، اولویت بندی پروژه های سیستمهای اطلاعاتی، افزایش پشتیبانی مدیریت ارشد سازمان از عملیات سیستمهای اطلاعاتی، تسهیل تصمیم گیری راجع به سرمایه گذاری در زمینه سیستمهای اطلاعاتی، بهبود تخصیص منابع، پیش بینی منابع مورد نیاز ، تسهیل ارتباطات با مدیریت ارشد و … .
برای برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی چارچوبهای مختلفی ارائه شده است، مثل مدل BSP ارائه شده توسط شرکتIBM، دگر سازی استراتژیها، عوامل کلیدی موفقیت، مدیریت پورتفولیو، مهندسی اطلاعات، توصیف اطلاعات تجاری، روش تحلیل End/Means و … به دلیل پیچیدگی فرایند برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات و به دلیل وجود موقعیتهای خاص برای هر سازمان، نمیتوان یک بهترین روش را برای این فرایند مهم پیشنهاد کرد.
محققان مختلف به روش های متفاوتی این چارچوبها را تقسیم بندی کرده اند. ویتال و همکاران (۱۹۸۶) متدولوژیهای برنامهریزی سیستمهای اطلاعاتی را به دو حوزه تقسیم میکنند: هم راستایی و اثرگذاری. متدولوژیهای اثرگذاری توجیه کننده استفادههای جدید از فناوری اطلاعات است در حالیکه متدولوژیهای هم راستایی هدفشان ایجاد هم راستایی بین اهداف تجاری با اهداف سیستمهای اطلاعاتی است. متدولوژیهای اثرگذاری شامل تحلیل زنجیره ارزش و عوامل کلیدی موفقیت است. متدولوژیهای هم راستایی هم شامل روش BSP ، روش SSP و روش مهندسی اطلاعات است.
۲-۱۰-تاریخچه سرویسهای اینترنتی و پیدایش آنها
– سیستم – سرویس شبکه تلفن روستایی: این سیستم در روستای بنگلادش توسط شرکت گرامیین تلکام را اندازی شد . این شرکت با مساعدت یک بانک از طریق اعطا وام به روستاییان برای تامین هزینه تلفن کاررخود را شروع کرد . این شبکه قابل اتصال با اینترنت می باشد. این پروژه از سال ۲۰۰۰ برای ۶۵۰۰۰ روستای بنگلادش در نظر گرفته شده بود.(رضوی،۱۳۸۷)
۲-۱۰-۱-کیوسکهای اینترنت در کشورهند
این پروژه را یک موسسه تحقیقاتی در کشور هند ایجاد کرد . در این سیستم یک کیوسک اینترنتی درچندین محل از روستا نصب شده است وروستاییان می توانند در نزدیکی مزارع و در هنگام کار از این سرویسها استفاده کنند . برای استفاده از این کیوسکها هزینه کمی ازاستفاده کن ندگان دریافت می کنند . این شبکه دارای یک بانک اطلاعاتی قوی است تمام اطلاعات مورد نیاز روستاییان را شامل می شود و به ۱۵ زبان مرسوم در هند به روستاییان سرویس می دهد . مزیت این سیستم در مقایسه با روش های دیگر عدم نیاز به مشترکان زیاد، ارزانی وقابلیت دسترسی آس ان حتی برای افراد کم سواد می باشد . با این سیستم کشاورزان می توانند اطلاعاتی نظیر شرایط جوی، قیمتهای محصولات کشاورزی و دامی، اطلاعات دامپزشکی، خرید و فروش محصولات دامی وکشاورزی، نقل و انتقال پول و … را به آسانی و در کمترین زمان انجام دهند.(سعیدی،۱۳۷۷)
۲-۱۱-اهداف دفاتر
بدون شک نقش سازمانهای بینالمللی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جنبههای مختلف مورد توجه جهانیان قرار دارد و کشور ما نیز که بهعنوان عضوی فعال در این مجامع حضور دارد، باید بتواند از مزایای این عضویت در حد مطلوبی استفاده کند، در این راستا دسترسی مردم روستا همچون مردم شهرها به اطلاعات در جامعه اطلاعاتی امری است که از سوی این مجامع ضروری تلقی و تاکید شده که باید در اولویت قرار بگیرد که در ایران هم اقداماتی در این حوزه انجام شده و در حال انجام است.(شهبازی،۱۳۷۲)
گفتنی است؛ سازمانهای مهم بینالمللی مانند یونسکو، اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور، بانک جهانی از جمله سازمانهایی هستند که برنامههای بسیاری را برای توسعه ای سی تی در مناطق محروم و به ویژه کمک به روستاها و مناطق دور افتاده دنبال میکنند، این سازمانها معمولا با مطالعه چالشهای جهان در جهت رفع آنها به ویژه در زمینه فقر زدایی، رفع تبعیض، ایجاد شرایط آموزش ارزان و ساده، مبارزه با بیماریهای فراگیر و اخیرا توسعه ای سی تی در مناطق محروم مانند روستاها تلاش میکنند، به طوری که در ماه مارس ۲۰۰۱ شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ارائه یک طرح ضربتی در زمینه ای سی تی را از دبیرخانهعمومی سازمان ملل درخواست کرد که متناسب با اهمیت واقعی مبارزه جهانی برای رفع شکاف دیجیتال باشد.
اهداف این طرح در واقع همان اهداف کلی سازمان ملل است، اما به طور خاص اهداف این طرح را شامل ایجاد دسترسی آسان و کم هزینه به شبکههای اطلاع رسانی (به طور عمده اینترنت)، تولید و تقسیم اطلاعات به وسیله ای سی تی در میان کشورهای در حال توسعه است.
تلاشهایی برای فراهم آوردن سرمایه و زمینههای لازم برای توسعه ای سی تی صورت میگیرد و در این جهت سعی میشود با نشان دادن توسعه ای سی تی به عنوان راه حلی برای بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشورها، دولتها را ترغیب به حمایت از این طرح کنند و در این راستا سمینارهای متعددی در سطوح عالی سیاسی تشکیل شده که سعی در بالا بردن آگاهی رهبران و سیاستگذاران دولتها در زمینه اهمیت توسعه ای سی تی دارند، همچنین ایجاد همسویی در سرمایه گذاری غیر دولتی در چارچوب فعالیتهای این طرح قرار دارد که این امر به منظور کارایی موثرتر سرمایه برای پیشبرد توسعه صورت میگیرد و به این منظور این طرح قصد ایجاد ارتباطی فعال بین سرمایه گذاران در این زمینه را دارد (حیدری،۱۳۷۴) .
در ایران هم همایشهای کاربرد فناوری اطلاعات در روستا برگزار شده و اقداماتی در حال انجام است؛ ایران اعلامیه اصول جامعه اطلاعاتی را در اجلاس ژنو امضاء کرده و عملا متعهد شده تا در ساختار جامعه اطلاعاتی جهان تاثیر گذار باشد و در این خصوص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامههایی را برای توسعه ICT در روستاها مد نظر دارد.(فاضلی،۱۳۸۶)
۲-۱۲-مدل های TTF, UTAUT
۲-۱۲-۱-مدل TTF
مدلی است که به بررسی سطح تناسب میان تکنولوژی و وطیفه مورد انتظار از تکنولوژی اشاره دارد . ودرمورد بررسی عوامل موثربر پذیرش تکنولوزی و فناوری های جدید می پردازد.(ژو و همکاران،۲۰۱۰)
۲-۱۲-۲-مدل UTAUT
این تئوری به بررسی عوامل موثر برپذیرش تکنولوژی می پردازد بدون آنکه خود تکنولوژی را مورد بررسی قرار دهد (ژو و همکاران،۲۰۱۰)
۲-۱۳٫ روستاهای شهرستان زاهدان
استان سیستان و بلوچستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری از ۸ شهرستان تشکیل شده است که مرکز استان شهرستان زاهدان می باشد :زاهدان که مرکز استان می باشد و زابل ، ایرانشهر ، خاش ، سراوان ، چابهار ، نیکشهر و سرباز. این استان مشتمل بر ۳۱ شهر ، ۲۹ بخش ، ۹۴ دهستان و ۶۳۰۲ آبادی می باشد .شهرستان زاهدان با وسعت ۳۶۵۸۱ کیلومتر مربع مرکز استان بوده و از ۳ شهر زاهدان- میرجاوه و نصرت آباد تشکیل شده است.این شهرستان شامل بخشهای مرکزی، نصرت آباد وکورین بوده و تعداد ۸ دهستان و ۱۴۳۹ پارچه آبادی دارد.جمعیت این شهرستان بالغ بر ۵۸۷۵۴۱ نفر بوده که ۸/۷۸ درصد درشهرها ساکن میباشند۰ این شهرستان در مسیر شاهراههای پاکستان،هندوستان، خراسان ، کرمان وبلوچستان واقع شده و وجود فرودگاه بین المللی زاهدان وراه آهن ایران ، پاکستان و همچنین مراکز آموزشی مختلف و بازارچه مرزی میرجاوه موقعیت ممتازی به این شهرستان داده است.مسافت زاهدان تا تهران ۱۴۹۴ کیلومتر میباشد.
۲-۱۴-پیشینه تحقیق
گل محمدی، معتمد و میردامادی ( ١٣٨۵ ) پژوهشی با نام “فنآوری اطلاعات و ارتباطات در اشتغال زایی و بهره وری زنان (با تأکید بر زنان روستایی)” انجام داده اند. جامعه آماری تحقیق آنها بیان تواناییها و را ههای گوناگون فنآوری اطلاعات و ارتباطات در قدرت بخشی و کارآفرینی زنان، ترسیم مدل قدرت بخشی زنان به وسیله این فنآوری، پنج نقش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند توسعه روستایی، چرخ اطلاعات امرار معاش در نواحی روستایی، و تعدادی از مهم ترین نیازهای اطلاعاتی مردم روستایی پرداخته اند. نتایج تحقیق نشان داد که با این که فنآوری اطلاعات و ارتباطات به مثابه یک عنصر کلیدی نوآوری اجتماعی و اقتصادی شناخته می شود و بازار این فنآوری فرصت های شغلی خوبی را فراهم می کند، اما سهم زنان در این قسمت هنوز پایین تر از متوسط است.
نوری و همکاران (۱۳۸۶)تحقیقی با عنوان “امکان سنجی ایجاد مراکز فنآوری در مناطق روستایی ایران انجام داده اند : جامعه آماری تحقیق به منظور مشخص شدن وزن و اهمیت هر یک از عوامل موثر در ایجاد این مراکز از نظر ٢٠ نفر از کارشناسان استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده است که شرایط کالبدی،اجتماعی، اقتصادی و طبیعی به ترتیب مهم ترین عوامل مؤثر در این زمینه به شمار می روند. همچنین نتیجه گیری شده است که قابلیت های اقتصادی، اجتماعی و کالبدی موجود در روستاهای نمونه با حد استاندارد یا حد مطلوب مورد نظر کارشناسان تفاوت دارد. سرانجام، نتایج این طرح در صورت تقویت نشدن بنیا نهای کالبدی، اقتصادی و اجتماعی، مناطق روستایی نخواهند توانست اهداف توسعه حاصل از گسترش مراکز فنآوری اطلاعات و ارتباطات را تحقق بخشند.
سعادت نیا(۱۳۸۶) تحقیقی تحت عنوان فن آوری اطلاعات و عوامل توسعه و هرچه مطلوب تر شدن در جوامع بشری پرداخته اند. بحث فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی صرفاً یک بحث تکنیکی و فنی نیست، بلکه متاثر از مکانیزمهای مختلف سازمانی است. برنامه ریزی استراتژیک IS/IT که از مهمترین مباحث در زمینه فناوری اطلاعات است نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله هفت مکانیزم سازمانی شناسایی شد که این عوامل میتوانند به واسطه تاثیری که روی ابعاد برنامه ریزی استراتژیک IS/IT دارند، کیفیت این فرایند را تحت تاثیر قرار دهند. ابعاد برنامه ریزی استراتژیک IS/IT شامل هم راستایی استراتژیک برنامه ریزی تجاری و برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی و ارزیابی محیطی است. نتایج تحقیق نشان داد که بالا بودن کیفیت برنامه ریزی استراتژیک IS/IT به معنای تحقق اهداف برنامه ریزی است که این همانا اثربخشی برنامه ریزی استراتژیک IS/IT است.
افتخاری و همکاران(۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی تحلیلی بر ساختارهای انسانی مورد نیاز برای توسعه فناوری اطلاعات در مناطق روستایی (مطالعه موردی: روستاهای استان خراسان رضوی) پرداخته است.
در این،تحقیق ساختارهای انسانی لازم برای بهره برداری بهینه از فنّاوری اطلاعات با روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی مورد،بررسی قرار گرفته و به منظور مشخص شدن وزن و اهمیت هر یک از این عوامل از نظر ۲۰ نفر از کارشناسان استفاده شد ..
همچنین تعداد ۳۵۰ نفر از جمعیت ۱۵ سال به بالای روستاییان استان خراسان رضوی به عنوان نمونه مورد مطالعه قرارگرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که بین وضعیت موجود روستاییان نمونه استان خراسان رضوی از نظرمتغیرهای تمایل و مهارت تا سطح استاندارد مورد نظر کارشناسان برای بهره برداری بهینه از فنّاوری اطلاعات فاصله ÷ معناداری وجود دارد. بدین معنا که شرایط روستاییان از نظر این دو متغیر برای بهره برداری مطلوب از فنّاوری اطلاعات در،سطح مناسبی نیست. اما بین متغیرهای احساس نیاز، آگاهی و باورهای فرهنگی روستاییان با سطح استاندارد مورد نظر،کارشناسان فاصله معناداری وجود ندارد و این بدان معنی است که روستاییان استان خراسان برای استفاده از فنّاوری اطلاعات احساس نیاز کرده و باورهای فرهنگی غلط و مانع کاربرد این فنّاوری، در جامعه وجود ندارد. در ضمن نسبت به، مضرات فنّاوری اطلاعات آگاهی نسبی را دارند. بنابراین هر گونه برنامه ریزی برای توسعه فنّاوری اطلاعات در،مناطق روستایی باید با توجه به ضعف موجود در سطح مهارت های روستاییان و تمایل آنها برای سرمایه گذاری و هزینه کردن در این زمینه انجام شود.
فروشانی(۱۳۹۱) در تحقیقی به بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین جهانی بر فرهنگ پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که روندهای گوناگونی در دنیا وجود دارند که موقعیت کشورها را در سیستم بین المللی در انتهای دهه اخیر مشخص می سازند. سه مورد از مهمترین موارد قابل ذکر عبارتند از:
الف – تضادهای اجتماعی در کشورهای در حال توسعه که روز به روز در حال افزایش است
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 04:39:00 ق.ظ ]
|