نگاهی به پژوهشهای انجامشده درباره تاثیر ۸ هفته تمرین ایروبیک … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
از آن جا که دانش آموزان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور در دستیابی به اهداف نظام آموزشی، نقش و جایگاه ویژه ای دارند، بنابراین توجه به این قشر از جامعه از لحاظ آموزشی و سلامت جسمانی- روانی، موجب باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظام آموزشی جامعه می گردد (۴۲).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
با توجه به اهمیت برنامه ریزی های لازم جهت کاهش مشکلات این قبیل از کودکان و عوارض و پیامدهای منفی از کاهش سلامت روانی آن ها به عنوان نیروهای جوان، فعال و آینده ساز کشور ، و با توجه به این که این گروه با وجود آن که در اکثر مواقع از هوش طبیعی برخوردارند، نمی توانند پیشرفت تحصیلی مطلوبی داشته باشند و در نهایت یا به سختی به تحصیل ادامه می دهند و یا ترک تحصیل می کنند، که این به نوبه خود، صدمات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عاطفی- روانی بسیاری برای ایشان و جامعه به دنبال دارد, درمان به موقع و مداخله فشرده هم برای کودکان دچار ناتوانی , هم برای خانواده های آنان و هم برای جامعه مزایایی دارد. از آن جمله:
۱- عملکرد شناختی تعدادی از کودکان را افزایش می دهد.
۲- در تمامی زمینه های رشد (جسمانی ، شناختی ، زبان و گفتار ، روانی اجتماعی ،خودیاری و….) پیشرفت های چشمگیری ایجاد می کند.
۳- از ناتوانی های ثانویه جلوگیری می کند .
۴- تنش خانواده را کاهش می دهد.
۵- وابستگی را کاهش می دهد
۶- از نیاز به خدمات آموزش ویژه در سن مدرسه می کاهد.
۷- در هزینه های بنیادی بهداشت و آموزش ملی و اجتماعی صرفه جویی می کند (۲۵).
با توجه به این که پژوهشگران بیشتر به بررسی تاثیر فعالیت های ورزشی ریتمیک بر افراد سالم پرداخته اند. و همچنین برخی پژوهشگران تمرین و فعالیت های ریتمیک، را از جنبه تاثیری که بر وجوه گوناگون زندگی اجتماعی می گذارد مورد مطالعه قرار داده اند. برخی دیگر آن را از منظر اثر گذاری بر رشد عاطفی مطالعه کرده اند. اما آن جنبه ارزیابی که کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است تاثیر فعالیت های حرکتی ریتمیک بر عملکرد شناختی کودکان به ویژه کودکان دارای اختلال یادگیری است. همینطور علی رغم مزایای تمرینات پیلاتس و نقش مهمی که می توانند بر سلامت جسمانی و روانی ایفا کنند از لحاظ پژوهشی در ایران بیشتر بر جنبه تاثیرات آن بر کمر درد پرداخته شده است و اثرات این تمرینات بر عملکرد های شناختی مورد توجه کافی قرار نگرفته است. همچنین به علت وجود باورهاى منفى و غلط مبتنی بر این که درس تربیت بدنی، درسی تفننی و حاشیه ای است، بسیاری از دانش آموزان از فواید فراوان توسعه ی عصبی بر اثر ورزش، محروم مانده اند.
لذا با توجه به اهمیت موضوع و از طرفی نبود مطالعات کافی در این زمینه ا نجام پژوهشی که بتواند با انجام مداخلات مناسب در زمینه ی رشد وبهبود هرچه سریع تر عملکرد های شناختی در کودکان دارای اختلال یادگیری گام نهد؛ ضروری به نظر می رسد.
اهداف تحقیق
هدف اصلی
بررسی تاثیر تمرینات ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری
اهداف فرعی
-
- بررسی تاثیر ۸ هفته تمرین ایروبیک بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری
-
- بررسی تاثیر ۸ هفته تمرین پیلاتس بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری
-
- مقایسه تاثیر ۸ هفته تمرین ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری
فرضیه های تحقیق
فرضیه، اساس و پایه هر تحقیقی را تشکیل می دهد. در ذهن محقق حدسیاتی شکل می گیرد و محقق بدنبال یک مساله ناشناخته حرکت می کند. فرضیه، جهت دهنده فعالیت های پژوهشگر است (۱۸).
بر این اساس فرضیه هایی در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفته است:
۸ هفته تمرین ایروبیک بر عملکرد شناختی کودکان اختلال یادگیری اثر معنی داری دارد.
۸ هفته تمرین پیلاتس بر عملکرد شناختی کودکان اختلال یادگیری اثر معنی داری دارد.
بین تاثیر ۸ هفته تمرین ایروبیک و پیلاتس بر عملکرد شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد.
۱-۵ متغیرهای تحقیق
۱-۵-۱ متغیرهای مستقل
متغیری که پژوهشگران آن را دستکاری یا انتخاب می کنند تا تاثیر آن را بر متغیر وابسته مورد بررسی قرار دهند (۱۸). در پژوهش حاضر تمرینات ورزشی ایروبیک و پیلاتس به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده اند.
۱-۵-۲ متغیرهای وابسته
متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمیتواند در آن دخل و تصرف یا دستکاری کند (۱۸). در این پژوهش عملکرد شناختی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
۱-۵-۳ متغیرهای کنترل
متغیری است که به منظور حصول اطمینان از اینکه آیا روی روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته تأثیر دارد یا خیر، ثابت نگه داشته میشود. در پژوهش حاضر سن، جنس، میزان اختلال یادگیری به عنوان متغیرهای کنترل در نظر گرفته شدند.
۱-۶ قلمرو تحقیق
۱-۶-۱ قلمرو مکانی
اجرای پژوهش مورد نظر در منطقه یا حوزه مدیریت آموزش و پرورش شهرستان سرایان قرار دارد, یعنی جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه دانش آموزان دختر ۸ سال، دارای اختلال یادگیری مقطع ابتدایی سطح شهرستان است ، که به علت بروز مسائلی در فرایند آموزش رسمی شان به مرکز آموزش توانا که دارای مجوز رسمی از سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنائی است، ارجاع داده شده اند. تعداد کل این افراد ۴۵ نفر بوده که در پژوهش حاضر به صورت تمام شماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده اند.
۱-۶-۲ قلمرو زمانی:
پژوهش مورد نظر درسه بازه زمانی اجرا شده است . مراحل اولیه تحقیق از قبیل: هماهنگی با آموزش و پرورش شهرستان، جمع آوری اطلاعات،اجرای مرحله اول آزمون وکسلر، دسته بندی کردن آن ها، گروه بندی کردن نمونه ها برای اجرای پروتکل تمرینی، گرفتن وقت سالن و هماهنگی با مربی در طی نیمسال اول تحصیلی سال ۹۲-۹۳ انجام شد.
در طی ۸ هفته اول نیمسال دوم تحصیلی سال ۹۲-۹۳، پروتکل اصلی تمرینی که شامل تمرینات ایروبیک و پیلاتس بود، انجام شد. و مراحل اجرای مجدد آزمون وکسلر در مرحله پس آزمون بلافاصله پس از اجرای پروتکل اصلی تمرینات انجام شد.
۱-۷ محدودیت های تحقیق
هر تحقیقی متضمن سختی ها از جمله کمبودها، تنگناها، مسائل و مشکلات عدیده ای می باشد. هر محقق باید مشکلات را به جان و دل بپذیرد. عمده ترین مشکلات این تحقیق به شرح زیر می باشد:
۱- محدودبودن نمونه
۲-کار با دانش آموزان دارای اختلال یادگیری نیز به نوبه خود مشکلات زیادی از قبیل عدم همکاری والدین و خود دانش آموزان، بی علاقگی به تمرین در محیط بسته، به خصوص در زمینه پیلاتس را به همراه دارد.
۳- میزان درگیری ذهنی و تمرکز آزمودنی ها در انجام تمرینات پیلاتس قابل کنترل نبوده، ولی سعی گردید با بازخوردهای پیاپی مربی، تمرکز حواس آن ها حفظ شود.
تعریف مفاهیم واصطلاحات تحقیق
۱-۸-۱ تعریف مفهومی
اختلال یادگیری:
هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن و محاسبه از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف میشود (۱۲).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:39:00 ق.ظ ]
|