پس از محاسبه ضرایب توابع انتقال در زیر به بررسی هویت سیستم در اثر اجرای هر کدام از سیاست­های بهبود پرداخته شده است.
۱-اجرای سیاست اول
با اجرای این سیاست ماتریس­های اصلی سیستم در بخش­های تلفن همراه و هلدینگ تغییر می­ کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار­، u بردار ورودی­، B ماتریس توزیع­، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریس­های ، و نیز به ترتیب نشان­دهنده کنترل­پذیری، رؤیت­پذیری و دسترس­پذیری سیستم می­باشند. هر ماتریس با اندیس m نشان­دهنده وضعیت سیستم در بخش تلفن همراه و بدون اندیس نشان­دهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ می­باشد.
با توجه به ماتریس­های فوق ملاحظه می­ شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترل­پذیر، رؤیت­پذیر و دسترس­پذیر می­باشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان می­دهد که قسمت حقیقی ریشه­ها منفی می­باشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم هم در بخش تلفن همراه و هم در سطح هلدینگ به پایداری خواهد رسید. البته با توجه به اینکه ریشه اول در سطح هلدینگ مقدار صفر می­باشد پایداری حاصل در این سطح پایداری حاشیه­ای خواهد بود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

= =
Det(I – Am) = S3 + ۰/۲۱S2 + ۰/۲۲S + 0/002 =0
Det(I – A) = S3 + ۰/۰۰۳S2 + ۰/۰۰۱S =0
۲-اجرای سیاست دوم
با اجرای این سیاست ماتریس­های اصلی سیستم در بخش­های خدمات دیتا و هلدینگ تغییر می­ کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار­، u بردار ورودی­، B ماتریس توزیع­، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریس­های ، و نیز به ترتیب نشان­دهنده کنترل­پذیری، رؤیت­پذیری و دسترس­پذیری سیستم می باشند. هر ماتریس با اندیس d نشان­دهنده وضعیت سیستم در بخش دیتا و بدون اندیس نشان­دهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ می­باشد.
با توجه به ماتریس­های فوق ملاحظه می­ شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترل­پذیر، رؤیت­پذیر و دسترس­پذیر می­باشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان می­دهد که قسمت حقیقی ریشه­ها منفی می­باشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم در بخش دیتا و در سطح کلی هلدینگ به پایداری کامل خواهد رسید.
= =
Det(I – Ad) = S3 + ۰/۱۴S2 + ۰/۰۸S + 0/004 =0
Det(I – A) = S3 + ۰/۰۴S2 + ۰/۰۰۱S + 0/001 =0
۳-اجرای سیاست سوم
با اجرای این سیاست ماتریس­های اصلی سیستم در بخش­های تلفن ثابت و هلدینگ تغییر می­ کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار­، u بردار ورودی­، B ماتریس توزیع­، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریس­های ، و نیز به ترتیب نشان­دهنده کنترل­پذیری، رؤیت­پذیری و دسترس­پذیری سیستم می­باشند. هر ماتریس با اندیس f نشان­دهنده وضعیت سیستم در بخش تلفن همراه و بدون اندیس نشان­دهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ می­باشد.
با توجه به ماتریس­های فوق ملاحظه می­ شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترل­پذیر، رؤیت­پذیر و دسترس­پذیر می­باشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان می­دهد که قسمت حقیقی ریشه­ها منفی می­باشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم به پایداری خواهد رسید. البته مشابه سیاست اول در این بخش نیز با توجه به اینکه ریشه اول در سطح هلدینگ مقدار صفر می­باشد پایداری حاصل در این سطح پایداری حاشیه­ای خواهد بود.
= =
Det(I – Af) = S3 + ۰/۰۲S2 + ۰/۰۰۱S =0
Det(I – A) = S3 + ۰/۰۳S2 + ۰/۰۰۱S =0
۴-اجرای سیاست ترکیبی
با اجرای این سیاست ماتریس­های اصلی سیستم در بخش­های تلفن همراه و هلدینگ تغییر می­ کند. تغییرات ماتریس A یا ماتریس سیستم، Y بردار خروجی یا بردار رفتار­، u بردار ورودی­، B ماتریس توزیع­، C ماتریس خروجی یا ماتریس رفتار و D ماتریس انتقال سیستم نشان داده شده است. ماتریس­های ، و نیز به ترتیب نشان­دهنده کنترل­پذیری، رؤیت­پذیری و دسترس­پذیری سیستم می­باشند. هر ماتریس با اندیس m نشان­دهنده وضعیت سیستم در بخش تلفن همراه و بدون اندیس نشان­دهنده وضعیت کلی سیستم در هلدینگ می­باشد.
با توجه به ماتریس­های فوق ملاحظه می­ شود که با اجرای این سیاست، سیستم کنترل­پذیر، رؤیت­پذیر و دسترس­پذیر می­باشد. ماتریس نیز به منظور تعیین پایداری یا ناپایداری سیستم محاسبه شده است. نتایج این ماتریس نیز نشان می­دهد که قسمت حقیقی ریشه­ها منفی می­باشد و بنابراین با اجرای این سیاست سیستم به پایداری کامل خواهد رسید.
=
Det(I – A) = S3 + ۳/۱۷S2 + ۰/۰۳S + 0/001 =0
۴-۱۰-تجزیه و تحلیل و نتیجه ­گیری
در این فصل با بهره­ گیری از ادبیات موضوع در فصل قبل، ابتدا به بررسی و ارزیابی زنجیره تامین خدمات شرکت مخابرات با بهره گرفتن از روش پویایی‌های سیستم پرداخته شد. با بهره گرفتن از این رویکرد می‌توان این بازار را در افق زمانی بلندمدت شبیه‌سازی کرد و سناریوهای مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که این از مزیت‌های مهم این روش نسبت به روش‌های دیگر است. جهت ارزیابی زنجیره در این پژوهش از چهار دسته شاخص مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت در سه بخش زنجیره استفاده شد. سپس با بهره گرفتن از نتایج شبیه­سازی ورودی و خروجی اصلی سیستم یعنی میزان سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات در هر بخش و درآمد حاصل از زنجیره، به طراحی مدل سیستمی زنجیره و تعیین هویت آن با بهره گرفتن از مفهوم مدلسازی سیستم­های پویا پرداخته شد. در سیستمی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت نشان داده شد که سیستم در هر سه بخش کنترل­پذیر است یعنی اینکه ورودیهای سیستم­، متغیرهای حالت سیستم را کنترل می­نمایند. به همین جهت گاه به این مفهوم کنترل­پذیری­، کنترل­پذیری حالت نیز گفته می­ شود. به عنوان مثال در بخش تلفن ثابت، ظرفیت منصوبه تلفن ثابت بعنوان یک متغیر حالت توسط سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات جدید بعنوان متغیر ورودی کنترل می­ شود. مفهوم مشاهده­پذیری نیز کاملاً شبیه مفهوم کنترل­پذیری است. به طور کلی سیستمی کاملاً مشاهده­پذیر است که هریک از متغیرهای حالت آن سیستم بر برخی از خروجی ها تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر با اندازه ­گیری خروجی ها، اطلاعاتی در باره متغیرهای حالت به دست آید. اگر با اندازه گیری خروجی ها نتوان همه حالتها را مشاهده کرد­، حالت موجود را مشاهده­ناپذیر می­نامند و اصطلاحاً سیستم مشاهده­ناپذیر می­ شود. چنانچه قبلاً نیز نتیجه ­گیری شد سیستم مورد مطالعه در بخش­های تلفن ثابت و دیتا مشاهده­پذیر است و لذا با اندازه ­گیری خروجی سیستم می­توان متغیرهای حالت سیستم را اندازه ­گیری کرد. به عنوان مثال می­توان با اندازه ­گیری حاشیه سود به عنوان خروجی سیستم، ظرفیت منصوبه به عنوان یک متغیر حالت را اندازه ­گیری کرد. اما سیستم در بخش تلفن همراه مشاهده­ناپذیر است. همچنین سیستم مورد مطالعه در هر سه بخش، دسترس­پذیر می­باشد یعنی اینکه می­توان سیستم را در مدت زمان محدود از حالت اولیه به یک حالت دلخواه تغییر داد. در واقع سیستمی که کنترل­پذیر باشد­، دسترس­پذیر نیز است اما در تعیین وضعیت پایداری سیستم این نتیجه ­گیری حاصل شد که در بخش­های تلفن ثابت و دیتا قسمت حقیقی تمامی ریشه ­های مخرج کسر تابع انتقال منفی است و در نتیجه سیستم پایدار است و دارای خروجی مطلوبی می­باشد. بنابراین سیستم دارای درآمد و حاشیه سود مطلوبی در مقایسه با میزان سرمایه ­گذاری در این بخش­ها به عنوان ورودی سیستم می­باشد. در واقع این وضعیت باعث می شود رفتار سیستم با گذر زمان نوسانات پایدار داشته باشد. اما در بخش تلفن همراه به علت صفر یا مثبت بودن قسمت حقیقی ریشه­ها سیستم ناپایدار است و در واقع میزان خروجی های مدل نیز در این بخش در مقایسه با ورودیهای تزریقی به سیستم قابل توجیه نیست. نتایج مدلسازی ریاضی همچنین نشان می­دهد که شرکت هلدینگ نیز با ادامه روند فعلی ناپایدار خواهد بود. با توجه به مسئله اصلی پژوهش در پایان ابن فصل چهار سیاست جهت افزایش درآمد و حاشیه سود در شرکت هلدینگ مخابرات ایران و شرکتهای زیرمجموعه پیشنهاد داده شد. بررسی نتایج سیاست­های پیشنهادی نشان می­دهد که علاوه بر افزایش قابل توجه خروجی های سیستم باعث می شود سیستم در نهایت به پایداری کامل برسد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه ­گیری
۵-۱- مقدمه
در این تحقیق در راستای محقق‌‌شدن هدف اصلی پژوهش یعنی ارزیابی زنجیره تأمین خدمات شرکت مخابرات ایران به طراحی و شبیه­سازی مدل این زنجیره پرداخته شد. مدل مربوطه با مطالعه دقیق مبانی نظری و شناسایی شاخص­ های ارزیابی و با توجه به فضای مسأله مورد مطالعه این تحقیق طراحی شد. پس از طراحی مدل به شبیه­سازی رفتار شاخص­ های ارزیابی پرداخته شد. در واقع جهت پوشش خلا­های موجود، به جای اندازه ­گیری شاخص­ های ارزیابی در یک زمان ایستا به شبیه­سازی آن شاخص ­ها در یک دوره زمانی ۲۰ ساله پرداخته شد. پس از شبیه­سازی رفتار بلندمدت زنجیره جهت اطمینان از پایداری یا ناپایداری سیستم شبیه­سازی به تعیین هویت سیستم، ارائه سناریوهای بهبود، ارائه نتایج حاصله از حل مدل و بررسی کیفیت جواب‌ها پرداخته شد. این فصل به تحلیل بیشتر این جواب‌ها می‌پردازد و عمدتاً باید با تحلیل و تفسیر نتایج حاصله از فصول قبل خصوصاً فصل چهارم همراه باشد. تفسیر و تحلیل‌های این فصل به شکل زیر سازماندهی شده است:
تحلیل جواب‌های حاصل از مدل
نوآوری رساله
پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی
پیشنهادهای اجرایی
در ادامه موارد مذکور از نظر خواهد گذشت.
۵-۲- تحلیل جواب‌های حاصل از مدل
در راستای پاسخ به سوالات پژوهش که در فصل اول مطرح شد و با توجه به ساختار زنجیره تامین خدمات مورد پژوهش، در مرحله اول متغیرها و پارامترهای مهم که جهت مدلسازی شاخص­ های اصلی مستخرج از ادبیات پژوهش موردنیاز بودند شناسایی و تحت عنوان شاخص­ های فرعی طبقه ­بندی شدند. لازم به ذکر است که شاخص­ های اصلی ارزیابی در قالب چهار گروه مالی، زمان، ظرفیت و کیفیت طبقه ­بندی شده ­اند. در واقع شناسایی شاخص­ های فرعی پژوهش در جهت دستیابی به شاخص­ های اصلی هر کدام از گروه ­های فوق بوده است. در مرحله بعد در پاسخ به سوال دوم پژوهش، مدل پویایی­شناسی سیستم جهت ارزیابی عملکرد زنجیره تامین خدمات مورد مطالعه طراحی شد. طراحی مدل بر مبنای ساختار زنجیره تامین مورد نظر در برگیرنده شرکتهای زیرمجموعه مخابرات ایران و مدلسازی و شبیه­سازی تمامی شاخص­ های فرعی و اصلی ارزیابی بوده است. در مرحله سوم پس از طراحی مدل پویایی­شناسی سیستم و شبیه­سازی روند شاخص ­ها در بخش­های مختلف زنجیره به طراحی مدل ریاضی سیستم شبیه­سازی شده با بهره گرفتن از مفهوم مدلسازی ریاضی سیستم­های پویا پرداخته شد و با بهره گرفتن از ورودی و خروجی اصلی سیستم یعنی میزان سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات و حاشیه سود حاصل در بخش­های سه­گانه مدلسازی ریاضی انجام شد. در زیر به نتایج و تحلیل آن پرداخته می­ شود:
در تلفن همراه روند کلی هزینه ابتدا افزایشی با یک شیب تند و سپس کاهشی و با یک شیب ملایم می­باشد. روند افزایشی این تابع در ابتدا در واقع روند طبیعی آن به علت تورم و افزایش هزینه­هاست. اما روند کاهشی از سال ۹۳ به بعد به دلیل کاهشی بودن هزینه نگهداری هر کاربر به دلیل ارتقا تکنولوژی می­باشد. شاخص درآمد در این بخش نیز شبیه به شاخص هزینه­ها ابتدا روند صعودی و سپس نزولی دارد. روند صعودی این شاخص به علت رشد مشتریان در این بازار تا یک مقطع و روند نزولی آن به علت کاهش بودن درآمد به ازای هر کاربر از یک مقطع به بعد به علت رشد شدید رقابت در این بخش و کاهش درآمدهای این بخش در مجموع می­باشد.
به تبعیت از توابع فوق تابع حاشیه سود نیز شبیه­سازی می­ شود. تابع حاشیه سود در این بخش ابتدا صعودی و سپس با یک شیب بسیار ملایم کاهشی است. علت این امر نیز این می­باشد که کاهشی بودن درآمدها بسیار کمتر از کاهشی بودن هزینه­ها در این بخش می­باشد.
بررسی نتایج شبیه­سازی شاخص زمان تحویل محصول زنجیره نشان می­دهد که روند این متغیر کاهشی می­باشد که ابتدا این روند با شیب تند است و سپس این شیب ملایم می­ شود. با توجه به اینکه این شاخص تابعی از ظرفیت شبکه می­باشد، روند این شاخص نشان می­دهد که تا یک مقطعی سرعت افزایش ظرفیت شدیدا افزایشی بوده است و سپس روند افزایشی بودن آن کند شده است.
شاخص کیفیت شبکه، تابعی از ظرفیت شبکه است و با آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین انتظار می­رود با افزایش ظرفیت شبکه کیفیت شبکه نیز بهبود یابد. با بررسی روند شاخص­ های کیفیت شبکه مشخص است که این شاخص در طول دوره شبیه­سازی بهبود می­یابد. همچنین شاخص رضایت مشتری نیز رابطه مستقیم با کیفیت شبکه دارد. بنابراین بررسی این شاخص نیز روند افزایشی آن را نشان می­دهد.
نتایج حاصل از نمودارها و توابع ضرایب همبستگی و دگرهمبستگی ورودیها و خروجی های شبیه­سازی سیستم در این بخش نیز نشان می­دهد که توابع این بخش از توابع درجه سوم نزولی پیروی می­ کنند. به دنبال رسم این توابع در مرحله بعد مشخص شد که سیستم در این بخش کنترل­پذیر و دسترس­پذیر است اما مشاهده­پذیر نیست. همانطوریکه در فصل قبل نیز به آن پرداخته شد شرایط کنترل­پذیری و مشاهده­پذیری غالباً اساس وجود راه­حل برای یک مساله کنترل بهینه می باشند. فرآیندی را کاملاً کنترل­پذیر می­نامند که هر متغیر حالت فرایند را بتوان کنترل یا بر آن تاثیر گذاشت تا در مدت معین بتوان به هدف معین رسید. در این بخش از سیستم نشان داده شد که فرایند کنترل­پذیر است یعنی اینکه ورودیهای سیستم ، متغیرهای حالت سیستم را کنترل می­نمایند. به همین جهت گاه به این مفهوم کنترل­پذیری، کنترل­پذیری حالت نیز گفته می شود. به عنوان مثال در این بخش مورد تحقیق، ظرفیت شبکه تلفن همراه بعنوان یک متغیر حالت توسط سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات جدید بعنوان متغیر ورودی کنترل می­ شود. مفهوم مشاهده­پذیری نیز کاملاً شبیه مفهوم کنترل­پذیری است. به طور کلی سیستمی کاملاً مشاهده­پذیر است که هریک از متغیرهای حالت آن سیستم بر برخی از خروجی ها تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر با اندازه ­گیری خروجی ها، اطلاعاتی در باره متغیرهای حالت به دست آید.. اگر با اندازه ­گیری خروجی ها نتوان همه حالتها را مشاهده کرد­، حالت موجود را مشاهده­ناپذیر می­نامند. چنانچه قبلاً نیز نتیجه ­گیری شد سیستم در این بخش مشاهده­ناپذیر است و لذا با اندازه ­گیری خروجی سیستم نمی­ توان متغیرهای حالت سیستم را اندازه ­گیری کرد. به عنوان مثال نمی­ توان با اندازه ­گیری حاشیه سود به عنوان خروجی سیستم، ظرفیت شبکه را به عنوان یک متغیر حالت اندازه ­گیری کرد. همچنین سیستم موردنظر یک سیستم دسترس­پذیر می­باشد یعنی اینکه می­توان سیستم را در مدت زمان محدود از حالت اولیه به یک حالت دلخواه تغییر داد. در واقع سیستمی که کنترل­پذیر باشد، دسترس­پذیر نیز است اما در تعیین وضعیت پایداری سیستم این نتیجه ­گیری حاصل شد که قسمت حقیقی تمامی ریشه ­های مخرج کسر تابع انتقال صفر یا مثبت است و در نتیجه سیستم ناپایدار است. در واقع این وضعیت باعث می­ شود رفتار سیستم با گذر زمان نوسانات ناپایدار داشته باشد. نتیجه ­گیری از این بحث را می­توان به نتیجه ­گیری شبیه­سازی معیارهای ارزیابی در بخش پویایی­شناسی سیستم نیز ارتباط داد. همانطوریکه در شبیه­سازی شاخص­ های ارزیابی در بخش پویایی­شناسی سیستم مربوط به تلفن همراه نشان داده شد رفتار آن شاخص ­ها بر خلاف رفتار شاخص­ های تلفن ثابت و دیتا به صورت نوسانی و ناپایدار است. روند نزولی شاخص­ های کلیدی خروجی زنجیره در مسئله پژوهش نیز ناپایداری سیستم را تائید می­ کند. بنابراین جهت حل مسئله پژوهش و پایداری سیستم می­بایست با اجرای سیاست­های کارآمد روند کاهشی را به افزایشی تغییر داد. سیاست پیشنهادی افزایش ظرفیت استفاده از خدمات ارزش­افزوده باعث خروج سیستم از این وضعیت خواهد شد. در واقع اجرای این سیاست باعث ارتقا شاخص­ های کلیدی زنجیره و کمک به حل مسئله پژوهش خواهد شد. شکل ۵-۱ نسبت شاخص­ های درآمد هر مشتری و حاشیه سود تلفن همراه را در حالت اجرای این سیاست و ادامه روند کنونی را نشان می­دهد. مطابق شکل این نسبت در مورد هر دو شاخص افزایشی است و این بدین معنی می­باشد که اجرای سیاست جدید باعث افزایش بیشتری در درآمد و حاشیه سود سیستم به عنوان خروجی­های اصلی سیستم خواهد شد. لازم به ذکر است که در اثر اجرای این سیاست نیازی به افزایش سرمایه ­گذاری به عنوان ورودی اصلی سیستم نخواهد بود.
شکل ۵-۱- نسبت رشد شاخص های خروجی زنجیره تامین
خدمات تلفن همراه در اثر اجرای سیاست جدید
در خدمات تلفن ثابت و دیتا، بررسی روند شبیه­سازی شاخص هزینه نشان می­دهد که این روند افزایشی با تابع نمایی مثبت می­باشد. علت افزایش بودن این روند به دلیل افزایشی بودن هزینه­ های نگهداری هر کاربر تلفن ثابت و دیتا به دلیل نوع تجهیزات منصوبه و ارتباط باسیم می­باشد. اما بر خلاف هزینه شاخص درآمد در خدمات تلفن ثابت و دیتا از یک تابع نمایی مثبت پیروی می­ کند. که به دلیل افزایش بودن درآمد به ازای هر کاربر در این دو محصول می باشد. لازم به ذکر است که این روند افزایشی در دیتا شدیدتر از ثابت می­باشد. که علت آن نیز نوظهور بودن این خدمت و پتانسیل بسیار قوی است که در بازار نسبت به این خدمت وجود دارد. طوریکه ضریب نفوذ آن از کمتر از یک درصد در ابتدای دوره شبیه­سازی به حدود پنجاه درصد در پایان دوره می­رسد.
به تبعیت از توابع فوق تابع حاشیه سود نیز برای هر دو محصول شبیه­سازی شده است. در هر دو بخش همانند توابع هزینه و درآمد این تابع نیز از یک رشد نمایی مثبت پیروی می­ کند.
بررسی نتابج شبیه­سازی شاخص زمان تحویل محصول نیز همانند تلفن همراه نشان می­دهد که روند این متغیر کاهشی می­باشد که ابتدا این روند با شیب تند است و سپس این شیب ملایم می­ شود. با توجه به اینکه این شاخص تابعی از ظرفیت شبکه می­باشد، روند این شاخص نشان می­دهد که تا یک مقطعی سرعت افزایش ظرفیت شدیدا افزایشی بوده است و سپس روند افزایشی بودن آن کند شده است. بررسی روند ظرفیت شبکه­، نشانگر صحت این موضوع است.
بررسی شاخص­ های ظرفیت شبکه و تعداد مشتریان در بخش­های دیتا و تلفن ثابت نشان­دهنده روند افزایش آن با یک تابع نمایی مثبت است.
شاخص کیفیت شبکه، تابعی از ظرفیت شبکه است و با آن رابطه مستقیم دارد. بنابراین انتظار می­رود با افزایش ظرفیت شبکه کیفیت شبکه نیز بهبود یابد. با بررسی روند شاخص­ های کیفیت شبکه مشخص است که این شاخص در طول دوره شبیه­سازی بهبود می­یابد. همچنین شاخص رضایت مشتری نیز رابطه مستقیم با کیفیت شبکه دارد. بنابراین بررسی این شاخص نیز روند افزایشی را نشان می­دهد.
نتایج حاصل از نمودارها و توابع ضرایب همبستگی و دگرهمبستگی ورودیها و خروجی های شبیه­سازی شده سیستم در بخشهای ثابت و دیتا نشان می­دهد که تمامی توابع از نمایی منفی پیروی می­ کنند. به دنبال رسم این توابع مشخص شد که سیستم در این بخشها کنترل­پذیر، دسترس­پذیر و مشاهده­پذیراست. فرایند کنترل­پذیر است یعنی اینکه ورودیهای سیستم­، متغیرهای حالت سیستم را کنترل می­نمایند. به عنوان مثال در این بخش­، ظرفیت شبکه تلفن ثابت بعنوان یک متغیر حالت توسط سرمایه ­گذاری در خرید تجهیزات بعنوان متغیر ورودی کنترل می­ شود. همچنین سیستم مشاهده­پذیر است یعنی اینکه هریک از متغیرهای حالت آن سیستم بر برخی از خروجی ها تاثیر می­ گذارد و با اندازه ­گیری خروجی ها، می توان اطلاعاتی در باره متغیرهای حالت به دست آورد. به عنوان مثال می­توان با اندازه ­گیری حاشیه سود به عنوان خروجی سیستم، ظرفیت شبکه را به عنوان یک متغیر حالت اندازه ­گیری کرد. همچنین سیستم موردنظر یک سیستم دسترس­پذیر می­باشد یعنی اینکه می­توان سیستم را در مدت زمان محدود از حالت اولیه به یک حالت دلخواه تغییر داد. اما در تعیین وضعیت پایداری سیستم این نتیجه ­گیری حاصل شد که قسمت حقیقی تمامی ریشه ­های مخرج کسر تابع انتقال منفی است و در نتیجه سیستم پایدار است. در واقع این وضعیت باعث می­ شود رفتار سیستم با گذر زمان نوسانات پایدار داشته باشد. نتایج حاصل از شبیه­سازی پویایی­شناسی سیستم نیز پایداری سیستم در این بخش­ها را تائید می­ کند. در واقع روند نمایی مثبت شاخص­ های خروجی کلیدی زنجیره در این بخشها در راستای پایداری سیستم می­باشد.
پس از اطمینان از عملکرد سیستم جهت کمک به مسئله پژوهش و ارتقا خروجی­های سیستم در این بخش­ها نیز سیاست­های افزایش سرمایه ­گذاری در خدمات دیتا و افزایش بهره­وری ظرفیت تلفن ثابت پیشنهاد داده شد. شکلهای ۵-۲ و ۵-۳ به ترتیب نسبت رشد دو شاخص اصلی خروجی سیستم (درآمد و حاشیه سود) و ورودی اصلی سیستم (سرمایه عملیاتی) را در خدمات تلفن ثابت و دیتا نشان می­ دهند. در شکل ۵-۲ علاوه بر اینکه نسبت رشد شاخص­ های خروجی صعودی است. مقدار این نسبت­ها در مقایسه با نسبت رشد سرمایه بیشتر می­باشد. در واقع می­توان نتیجه ­گیری کرد که میزان بهره­وری از سرمایه نیز در اثر اجرای سیاست جدید افزایش یافته است. به بیان ساده افزایش در میزان سرمایه ­گذاری به عنوان ورودی سیستم به میزان بسیار بیشتری درآمد و سود به عنوان خروجی های سیستم را افزایش داده است. در شکل ۵-۳ افزایش بهره­وری از ظرفیت تلفن ثابت نیز بدون افزایش در سرمایه ­گذاری یا ورودی سیستم به میزان قابل­توجهی شاخص­ های خروجی سیستم را بهبود داده است.
شکل ۵-۲- نسبت رشد شاخص های خروجی زنجیره تامین خدمات دیتا در اثر اجرای سیاست جدید

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...