۱- آیا بین سبک های اسنادی درونی – بیرونی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۲- آیا بین سبک های اسنادی پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۳- آیا بین سبک های اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۴- آیا بین عزت نفس اجتماعی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۵- آیا بین عزت نفس آموزشگاهی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۶- آیا بین عزت نفس خانوادگی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۷- آیا بین عزت نفس کلی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۸- آیا بین عزت نفس فردی پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

فرضیه‌های پژوهش

۱- بین سبک اسنادی درونی – بیرونی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۲- بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۳- بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟

۴- بین سبک اسنادی درونی – بیرونی و عزت نفس رابطه وجود دارد؟

۵- بین سبک اسنادی پایدار – ناپایدار و عزت نفس رابطه وجود دارد؟

۶- بین سبک اسنادی کلی – اختصاصی و عزت نفس رابطه وجود دارد؟

۷- سبک های اسنادی پیش‌بینی کننده پیشرفت تحصیلی هستند.

۸- سبک های اسنادی پیش‌بینی کننده عزت نفس هستند.

تعریف مفهومی و عملیاتی واژه‏ ها

سبک های اسنادی

مفهوم سبک اسنادی یا سبک تبیینی، برای مشخص کردن انواع تبیین هایی استفاده می شود که افراد معمولاً در مواجه با یک رویداد به کار می گیرند (بریجز،[۱]۲۰۰۱).

نظریه اسناد، فرایندهای تبیین رویدادها و پیامدهای عاطفی و رفتاری ناشی از این تبیین ها را بیان می‌کند (راتمن[۲] سالوورگ[۳]، توروی[۴]، و فیشکین[۵]، ۱۹۹۳).

پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی فرایندی چند بعدی است که شامل توانایی ها و عملکردهای دانش آموزان می شود. این متغیر با رشد انسانی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و جمعی مرتبط است. به عبارت دیگر مفهومی چند وجهی است و شامل یک ملاک خاص نمی شود ( چویی و هان[۶]، ۲۰۰۶).

عزت نفس

عزت نفس عقیده‌ای که فرد درباره‌ مجموعه توانایی ها، شایستگی ها و ویژگی های خود دارد. عزت نفس ارزیابی مداوم و قضاوت فرد نسبت به ارزشمندی وجودی خود می‌باشد. گنجی در تعریف عزت نفس، آن را عبارت از ارزیابی عزت شخص از ویژگی‌های خاص خود توصیف می‌کند. به نظر وی، خیلی ساده می‌توان گفت که عزت نفس یعنی احساسی که فرد نسبت به خود دارد (گنجی، ۱۳۸۱). عزت نفس می‌تواند به عنوان احساس فرد درباره شایستگی و ارزشمندی خود تعریف شود شایستگی ‌بر اساس تعریف‌هایی که به وسیله ویلیام سوان ارائه شده عبارت است از: احساس عمومی فرد درباره لیاقت و توانایی خود. به بیان ساده، شایستگی عبارت است از داشتن عزت نفس که فرد عموماً قادر است با تکیه بر آن نتایج مورد انتظار را به دست آورد (فیبل و هال[۷]، ۱۹۷۸، به نقل از فتحی، ۱۳۸۱)

تعریف عملیاتی

سبک های اسنادی

سبک های اسنادی نمره ای است که آزمودنی ها در پرسشنامه سبک های اسنادی[۸] پیترسون، سلیگمن[۹] و آبرامسون[۱۰] کسب می‌کنند.

موقعیت اسنادی

موقعیت اسنادی به دو موقعیت اسناد خوب یا موفقیت و اسناد بد یا شکست تقسیم می شود که در موقعیت اسنادی خوب (مثبت) فرد با موقعیت هایی که در آن تجربه خوب و موفقی داشته است روبرو می شود. در پژوهش حاضر شش موقعیت خوب فرضی وجود دارد که گروه نمونه عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ و در موقعیت اسنادی بد(منفی) فرد با موقعیت هایی که در آن تجربه خوبی نداشته است مواجه می شود و عملکرد خود را ارزیابی می‌کند.

پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی با معدل نمرات نیمسال اول سنجیده می شود.

عزت نفس

عزت نفس نمره ای است که آزمودنی ها در پرسشنامه عزت نفس[۱۱] کوپر- اسمیت[۱۲] به دست می آورند.

فصل دوم

پیشینه پژوهش

مقدمه

انسان در طول زندگی خود تلاش پیگیر و مستمری را برای شناخت خود و رسیدن به یک ارزشیابی مطلوب از خود، به عمل آورده است. در آغاز زندگی، کودک امنیت و آرامش را از طریق خانواده، والدین و مراقبین خود دریافت می‌کند. و از این طریق اضطرابش کاهش می‌یابد، ولی در گذر زندگی، تعاملات مختلف با خانواده، مدرسه، همسالان و محیط اجتماعی که در آن زندگی می‌کند، شناخت از خود و نگرشی که نسبت به خود دارد را شکل می‌دهد و این اطلاعات، سازنده فردای اوست. (اوزولینز[۱۳]، ۲۰۰۳)

تحقیقات زیادی مؤید این نکته است که ارتباط متقابلی بین عزت نفس، عزت نفس و تصور فرد از توانایی خود وجود دارد و اگر احساس ارزشمندی یک فرد کاهش یابد، احساس ضعف و ناتوانی در فرد ایجاد می شود. و بر عکس اگر آن را افزایش دهیم، احساس توانمندی و ارزش را در فرد مهیا می‌کند و تغییرات مثبتی همچون افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش برای موفقیت، داشتن عزت نفس، بلند همت بودن، تمایل به سلامت بیشتر، لذت بردن از روابط با دیگران و پیش‌بینی مثبت نسبت به موقعیت های بعدی در او پدیدار می شود (اوزولینز، ۲۰۰۳).

نظریه اسناد

نظریه اسناد از جمله دیدگاه های پویای روان‌شناختی است که به تبیین و تشریح ادراک افراد از علل وقایع می پردازد. به عبارت دیگر اسناد به ادراک یک فرد از علل رفتار خود و یا رفتار دیگران اشاره دارد. در واقع انسان به منظور فهم دنیای اطراف خود به استنباط روابط علی میان وقایع، رفتارها و پیامد ها می پردازد (ریو[۱۴]،۲۰۰۱؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۱). راتر[۱۵] برای اولین بار اصطلاح هسته کنترل را وارد فرهنگ روان شناسی کرد. از نظر وی هسته کنترل جزئی از متغیرهای شخصیتی محسوب می‌گردد و به وابستگی ادراکی پیامدهای رفتاری اشاره دارد (راتر، ۱۹۷۵ و ۱۹۷۲).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...