فایل پایان نامه با فرمت word : مطالب درباره : تحلیل نمادهای بومی شعر دفاع مقدس در گیلان … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
یک لطف تو جا در دل و جانش گیرد
مهمان طعام سُرب و باروتش کن
(حسینی، ۱۳۸۸: ۱۵۴)
ویژگی دیگر شعر این دوره لحن حماسی و بیان وقایع جنگ، بدون هیچگونه تصویرسازیهای تخیّلی و استفاده از صنایع شعری است، مثال از اشعار قیصر امینپور:
«میخواستم شعری برای جنگ بگویم/ شعری برای شهر خودم دزفول/ دیدم لفظ ناخوش موشک را/ باید به کار برد اما موشک/ زیبایی کلام مرا میکاست/ گفتم که بیت ناقص شعرم/ از خانههای شهر که بهتر نیست/ بگذار شعر من هم/ چون خانههای خاکی مردم/ خرد و خراب باشد و خونآلود/ باید که شعر خاکی و خونین گفت/ باید که شعر خشم بگویم» (امینپور، ۱۳۸۹: ۳۸۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
به نمونهای از این تصویرسازی در شعر خانم صدیقه وسمقی توجه کنید:
«تمام شهر سنگر بود/ تمام خانهها خـالی/ تمام کوچهها از ابتدا تا انتهای شهر/ تنها بود/ پس از روزی که مرگ و فتنه بر مـردم هـجوم آورد/ و بـاغ سبز رؤیا/ زیر آوار غم و آواردگی افسرد/ زن ماهیفروش که تمام هستیاش را/در کپر سوزانده بودند/ سر بازار تبدار نشسته بود/و اهواز از هـجوم مـوشک دشمن پر از فریاد بود و خون/ و صبح سال نو در سفره مردم/ خدا بود و خروش خنده شـیرین یـک کـودک/ که با خمپاره خونین شد» (همان:۶۷۲).
شعر این دوره، دارای زبانی است که برای مردم مأنوس و آشناست و به زبان ساده و عامیانه مردم نزدیک است. توجه به مضامین دینی، به ویژه تلمیحات عـاشورای، درونمایه بـیشتر اشعار دفاع مقدس را تشکیل میدهد. شاعران دفاع مقدس سـعی مـیکردند کـه منظور خود را با سادگی و صراحت لفظ، بیان کنند و به جای استفاده از آرایههای ادبی با احساس و عاطفهای پویا، معانی ذهنی خود را به مخاطب منتقل کنند.
«اغلب شاعران جوان این مرز و بوم به جای آنکه در پی درک شهادت و اصلیترین انگیزه شهادتطلبی باشند و از پنجره تفکر و تحقیق به این معنای شگرف توجه کنند مجذوب احساساتی ناپایدار میشوند و وجه رمانتیک دفاع مقدس را با پرداختن به شهیدان و بازماندگان آنها پُررنگتر میکنند و حتی به زبان محاورهای متوسل میشوند تا خوانندگان آثار خود را تحت تأثیری سطحی و ناپایدار قرار دهند. شاعرانی که از عنصر تفکر بیبهرهاند در مواجهه با دفاع مقدس یا تن به مضامین حماسی میدهند یا مضامین رمانتیک را با توسل به تکنیکهای زبانی میپرورند و عرضه میکنند، اما آنچه در این میان مغفول میماند و از محدوده درک شاعران قشربین میگریزد، شرارههای تفکری است که از آتش کشف و شهود برمیخیزد و میتواند شاعر را به ژرفای این مفهوم مقدس رهنمون شود، ژرفایی که تاریک است و جز با چراغ تفکر و ایمان روشن نمیشود» (یوسف نیا، ۱۳۸۳: ۲۰).
۲-۲-۵-۲ دورهی دوم: تجرد و درونی شدن شعر جنگ
در این دوره شعر درونی میشود، شاعر از تأثیر دردهای جامعه، بر دل و جان خودش میگوید و همین ویژگی شعر را ماندنیتر میکند. این دوره بعد از پایان جنگ آغاز شده است و «در این دوره شاهد نگرش کلی شاعر به مفاهیم ماندگار و عقاید برتر دینی و مذهبی هستیم. او هماهنگی خاصی را بین آرمانها و ارزشهای اسلامی – انقلابی خود و باروهای دینی مذهبیاش احساس میکند و انعکاس دهندهی تلفیقی از شور و حماسهی دفاع مقدس و الگوی بزرگ انقلاب و رزمندگان، یعنی حماسهی بزرگ عاشورا است» (قاسمی، ۱۳۸۴: ۷۰-۷۱).
۲-۲-۵-۳ دورهی سوم: شعر جنگ بعد از خاتمهی جنگ
به غیر از شعرهای شعاری مستقیم که اثری آنی و زودگذر دارد و شاید در آن مقطع از زمان ضرروی بوده است، «بسیاری از شاعران ایـن نـسل، زبان انقلاب را درک کرده و شناختهاند و با دریافت مفهوم اصیل سیاست، عرفان و آگاهی اجتماعی، شعر را از نظر تصویرسازیهای نو به راهی تازه کشاندهاند.
این ویژگی را میتوان در شعر شاعرانی مانند: قیصر امینپور، یوسفعلی میرشکاک، محمد رضا عبد المکیان، فاطمه راکعی، صدیقه وسمقی، افشین سرفراز، اکبر بـهداروند،علیرضا قـزوه، محمد علی بـهمنی، پرویز عباسی،عباس خوش عمل و… مشاهده کرد» (رستگار،۱۳۷۳: ۶۴۲). در این دوره طنین مظلومیت و حزن و اندوه سرشار و عمیق همراه با یاد از خودگذشتگیها و حماسه آفرینیهای رزمندگان اسلام، حسرت جا ماندن از کاروان شهیدان، تنهایی و غربت، شرم از شهیدان و پای در گل تعلقات دنیایی ماندن، … از موضوعات اصلی شعر شاعران است.
«نکتهی دیگر این دوره ظهور مضامین و موضوعاتی در شعر است که لحن تند و نیشدار و گاه آمیخته با حزن و اندوهی تلخ از جامعه را با خود همراه دارند که نمود بیشتر اینگونه شعرهای اعتراضآمیز بیشتر در شعرهای «نو و سپید» جلوه میکند» (همان: ۷۱-۷۲).
۲-۲-۵-۴ مضامین شعر دفاع مقدس
دفاع مقدس نامی است که بر هشت سال ایستادگی و پایداری مردم ایران نهاده شد هشت سال (شهریور ۱۳۵۹ تا تیرماه ۱۳۶۷) می باشد که به همراه خود جریان ادبیاتی نو در بین شعرا ایجاد نمود. با آغاز دوره ادبیات دفاع مقدس در ایران، جریانی ادبی پدید آمد که هدفش انتقال مضامینی مشخص بوده که به پایههای مقاومت ایران در جنگ تحمیلی کمک نماید. «نزدیک شدن ادبیات به اجتماع باعث ترویج نوع به خصوصی از هنر و ادب میشود، که عمدهترین آفت آن سطحینگری در محتوا و سهلانگاری در زبان است. زبان شعر انقلاب از یکسو با زبان تودهی مردم و از سوی دیگر با زبان دین و شریعت آمیختگی عمیقی دارد. حضور واژههای قرآنی، اصطلاحات دینی، اشارات حدیثی و کلامی در زبان شاعر انقلاب، بیش از هر زمان دیگری نمایان است و این آشکارترین ویژگی زبانی این دوره است. کثرت ترکیبات نیز از ویژگیهای دیگر زبان شاعران انقلاب و دفاع مقدس است. شاعر انقلاب اگرچه از ترکیبات موجود در متون گذشتهی نثر فارسی استفاده میکند، اما تعداد زیادی از این ترکیبات را خود ایجاد میکند و از این رهگذر به غنای زبان فارسی کمک میکند» (مکارمنیا، ۱۳۸۳: ۲۰۶-۲۰۵). از جمله مضامین شعر دفاع مقدس، میتوان به مواردی ذیل اشاره نمود:
- تهییج مـردم بـرای حضور در جبههها
در آن دوران که ایران تازه از جریانات انقلاب رها شده بود و پشتوانهای در دنیا نداشت، با جنگ تحمیلی مواجه شد. شاعران دفاع مقدس سـعی مـیکردند کـه با تشبیه جبهه به کربلا و با توسل به مفاهیم مـذهبی و اعتقادات مردم، آنان را برای حضور در جبهه فراخوانند.
«دهد پژواک خون پاسداران
پیام آتشین سربداران
حسین عصر را یاری نمایید
زمین کربلا گـردیده ایران» (بیگی،۲۸۳۱،ج ۲ :۸۶۶).
- شورآفرینی در رزمـندگان و فـراخوانی آنان برای پایداری در جبههها
شاعران دفاع مقدس، با سرودن اشعاری حماسی در درون خود مضامینی از وطن پرستی و وطندوستی را زنده میکردند، سعی نمودند تا سربازان را در جبهههای نبرد، با غیرتی وصف نشدنی به وجد بیاورند و آنها را دعوت به مقاومت و مبارزه کنند. «در شعر دفاع مقدس، تمام قالبهای شعری رنگ حماسی بـه خـود گـرفته بود؛ ولی قالبهای کوتاهی چون دوبیتی و رباعی، مؤثرترین قالبها برای این منظور بود؛ برای مثال: محمد رضا عبدالملکیان میگوید:
«پیکار عـلیه ظـالمان پیشه ماست
دندرده دوست مردن اندیشه ماست
هرگز ندهیم تن به ذلت هرگز
در خـون زلال کـربلا ریـشه ماست» (عظیم زاده، ۱۳۸۶ :۱۸۵).
- ترویج فرهنگ شهادتطلبی
«داشتن روحیه شهادتطلبی، رمز پایـداری رزمـندگان در جـبههها بود. آنان با داشتن این روحیه،همچون صخرهای استوار در مقابل تانکهای غولپیکر دشمن صف کشیدند. فهمیدهها نارنجک به کمر بـستند و زیـر تانک رفتند و گردانهای مین پیمای بسیجی به روی مینها رفتند تا راه را برای نیروهای عـملکننده بـاز کـنند. ترویج فرهنگ شهادتطلبی، یکی دیگر از مضامینی بود که شاعران دفاع مقدس به آن پرداخته و آثار بسیار حماسی و مهیجی آفـریدهاند. اعتقاد به معاد و زندگی جاودانی، باعث شده بود که رزمندگان،حیثیت مرگ را به بـازی بـگیرند و آن را تحقیر کنند. همین مسئله عامل روحیه شهادتطلبی در رزمندگان بود که در شعر دفاع مـقدس نـیز انعکاس یافته است» (همان). در شـعر عـلیرضا قزوه «شهادت» تنها آروزی رزمنده است:
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 06:13:00 ق.ظ ]
|