دانلود مقاله-پروژه و پایان نامه | قسمت 6 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱-الف)انتقال مطالب و مفاهیم: در این قسمت اساتید هدف از تدریس را انتقال اطلاعات دانسته اند (پاسخگوهای شماره«۲»، «۵» و «۹»)، آنان بر این مورد تأکید داشتند که هدف انتقال آموختههای یک فرد به دیگران هست، که در زیر اظهارات دو تن از آنان به عنوان نمونه آورده می شود.
در این مورد یکی از اساتید(پاسخگوی شماره«۲»)چنین میگوید: «هدف از تدریس انتقال آموختههای شخصی به دانش آموزان هست».
استاد دیگری(پاسخگوی شماره«۵») چنین میگوید: «هدف از تدریس به این شکل هست که آموختههای یک فرد رو در قالب مطالبی به دیگران انتقال دادن».
با توجه به مصاحبه هایی که مطرح گردید دیدگاهی که به بیشتر بر انتقال اطلاعات تأکید دارد با مکتب رفتارگرایی در تدریس سنخیت دارد. این مکتب ریشه در جهان بینی تجربهگرایی داشته و اعتقاد بر این است که تجربه تنها منبع دانشاندوزی است و اندیشه های انسان مستقیما از تجارب حسی مایه میگیرد، در این دیدگاه به علائم قابل مشاهده تغییر در انسان نظیر گفتار و کردار تأکید می شود و به جریان درونی که چنین اعمالی را شکل میدهد توجه نمی شود، پس یادگیرنده حالت غیرفعال داشته و تابع محیط خواهد بود.
همچنین بر اساس فرم مدارک تکمیل شده توسط اساتید:
طرفداران دیدگاه اول یعنی اساتیدی که هدف تدریس را انتقال مطالب و مفاهیم میدانند، دارای سوابق تحصیلی و اشتغال به تدریس و سوابق اجرایی و مدیریتی به شرح زیر میباشند.
پاسخگوی شماره«۲»: دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته »زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه تهران و مدرک تحصیلی دکتری در رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه علامه طباطبایی تهران میباشد، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و ۲سال سابقه مدیریتی میباشد.
پاسخگوی شماره«۵» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه اصفهان بوده و یکسال سابقه تدریس داشتهاست.
پاسخگوی شماره«۹» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «تاریخ» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ جهان» از دانشگاه تبریز بوده و دارای یکسال سابقه تدریس و چند سال سابقه مدیریتی و اجرایی میباشد.
نکات جالبی که محقق پس از تجزیه و تحلیل داده ها بدان دست یافت به قرار زیر است:
پاسخگوهای شماره «۹» و «۵» که دیدگاه اول یعنی انتقال مطالب و مفاهیم به عنوان هدف تدریس را بیان داشته اند دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد بوده و هر کدام یک سال سابقه تدریس داشته اند که احتمالا علت بیان این دیدگاه از جانب آن ها مدرک تحصیلی پایین و سابقه کم تدریس بودهاست.
و اما پاسخگوی شماره «۲» که دارای مدرک دکتری و چندین سال سابقه تدریس میباشد، احتمالا ماهیت رشته تحصیلی وی (ادبیات فارسی) در عقیده وی درباره هدف تدریس تاثیرگذار بوده است.
۱-ب)تعلیم همراه با تربیت: عدهای از اساتید پا را فراتر گذاشته و هدف تدریس را تعلیم همراه تربیت یا به عبارت دیگر آموزش همراه با پرورش دانسته اند یعنی استاد هم مطالبی را با تدریس انتقال میدهد و هم شخصیت استاد برای فراگیر الگو میباشد و وی با اعمال و رفتار خود نیز به فراگیران میآموزد. در این رابطه عدهای از اساتید(پاسخگوهای شماره«۱» و «۸») چنین بیان داشته اند:
پاسخگوی شماره«۱» : «بنابرین در فرایند تدریس بینش، روش و منش باهم اثرگذارند. جان دیویی میفرماید که زبان معلم برای تدریس است یا زبان معلم برای تعلیم است و وجودش برای تربیت».
پاسخگوی شماره«۸» : «هدف از تدریس تعلیم هست همراه با تربیت به معنای اعم نه فقط مسائل اخلاقی مثلا تلاش رو دانشجو یادبگیره، روحیه اعتماد به نفس رو یادبگیره».
طرفداران دیدگاه دوم یعنی اساتیدی که هدف تدریس را تعلیم همراه با تربیت اعلام داشته اند، دارای سوابق تحصیلی و سوابق اشتغال به تدریس به قرار زیر میباشند:
پاسخگوی شماره «۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «جامعه شناسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «جامعه شناسی» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «جامعه شناسی» از دانشگاه علامه طباطبایی، همچنین دارای ۲۱ سال سابقه تدریس و دارای چندین سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف و دارای چندین سال سابقه مدیریتی ازآن جمله مشاور پژوهشی وزیر علوم و ریاست تحقیقات روستایی وزارت جهاد میباشد.
پاسخگوی شماره «۸» : دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته «الهیات» از حوزه علمیه قم و مدرک دکتری در رشته «علوم قرآنی و حدیث» از حوزه علمیه قم و دارای ۸ سال سابقه تدریس در دانشگاه تبریز و مراکز آموزشی وابسته به حوزه علمیه قم میباشد.
جالب است که پاسخگوهای شماره «۱» و «۸» که تعلیم همراه با تربیت را به عنوان هدف تدریس بیان کرده اند هر دو دارای چندین سال سابقه تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی بوده اند و احتمالا سابقه تدریس در عقیده آنان در مورد هدف تدریس تاثیرگذار بوده است.
۱-ج)هدف تدریس وابسته به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی، نوع درس: برخی از اساتید (پاسخگوها ی شما ره«۴»، «۶»، «۷»، «۱۲») هدف از تدریس را وابسته به نوع دانشگاه، مقاطع تحصیلی و نوع درس متفاوت دانسته اند که در ذیل اظهارات چند تن آمده است.
پاسخگوی شماره«۴» : «هدف از تدریس که الان صحبتمون توی دانشگاههاست عرض کنم تو دانشگاه های مختلف با همدیگه فرق میکنه نسبت به سیستمهای آموزشی که دارن، دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد شاید چندان تفاوتی باهم نداشته باشن، تفاوت در کیفیت و نحوه برگزاری کلاسها و این ها شاید باشه وگرنه سرفصل، روش تدریس اساتید همه درحقیقت یکجور هستند اما در دانشگاه پیامنور یک مقدار تدریس نسبت به دانشگاه های دیگر یهمقدار فرق میکنه، ساعاتی که برای درسهای مختلف برای سرفصلهای تعیین شده از طرف وزارت علوم تعیین میشه یه مقدار فرق میکنه با دانشگاه های سنتی و آزاد، بَعد نحوه تدریس هم ، حجم مطالب درسی نسبت به نحوهتدریسی که اینجا است در حقیقت باهم تناسبی نداره، به همین خاطر اینجا زیاد اون تدریس که، شناختی از تدریس رو که ما در دانشگاه های دیگه داریم اینجا یک مقدار قابل اجرا نیست … بنابرین تدریس در اینجا مرور سریع به اصطلاح مطالبی هست که تعیین شده، سرفصلی هست که تعیین شده، مخصوصاً هم که مطلب از تهران تهیه میشه، تدوین میشه، سئوالات هم از اونجا میاد و استاد در حقیقت یه کمکی هست برای دانشجو که بتونه اون مسیررو سریعاً طی کنه و سعی کنه که هدایتگر باشه وگرنه معلم به معنای اون واقعی که ما داریم و تدریس به اون معنای تدریس که همه ما میدونیم به اون معنا زیاد اینجا شکل نمیگیره یعنی مقدور نیست به خاطر اون وقت و حجم مطالبی که وجود داره».
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 12:14:00 ق.ظ ]
|